Prima pagină » Știri politice » ALEGERI PARLAMENTARE 2012. Campanie electorală cu prezervative și luptătorii de la Termopile

ALEGERI PARLAMENTARE 2012. Campanie electorală cu prezervative și luptătorii de la Termopile

ALEGERI PARLAMENTARE 2012. Ești stresat? Îți dau lacrimile? Ai viitorul distrus și te-ai săturat de clan? Răspunsul la toate aceste întrebări nu ți-l dau doctorii cum ar fi oricine tentat să creadă.

Ești stresat? Îți dau lacrimile? Ai viitorul distrus și te-ai săturat de clan? Răspunsul la toate aceste întrebări nu ți-l dau doctorii cum ar fi oricine tentat să creadă. Candidații la ALEGERILE PARLAMENTARE 2012 se oferă ei să sară în ajutorul românilor, identifică problema la adversarii politici și, după caz, dau soluțiile: un prezervativ, o batistă, superglue sau pur și simplu cer electoratului să-i voteze pe ei prezentându-se drept leacul-minune pentru daunele ultimilor ani.

Pe scurt, acestea sunt elemente ale mesajelor electorale cu care aspiranții la un loc de senator sau deputat după 9 decembrie vor să atragă electoratul. Cu toate acestea experții în publicitate nu cred în eficiența unei astfel de strategii, mai mult spun că nici candidații nu se prea bazează pe aceasta. „Campania asta oricum e făcută doar ca să fie făcută, deja politicienii știu cine pentru cine se votează, de aia nici nu se mai chinuie să se gândească la sloganuri interesante, afișe inteligente sau alte strategii de succes. Nu-i interesează campania în sine pentru că ei se bazează pe alte chestii pe care le rezolvă altfel, nu prin sloganuri”, a comentat pentru gândul Bogdan Naumovici, creative director la 23 Communication Ideas.

VEZI AICI CELE MAI AMUZANTE CLIPURI ELECTORALE

Supriza din pliant

Candidații ARD și-au pus la treabă echipele de campanie, iar ceea ce a rezultat au fost pliante pe care au lipit prezervative și având mesajul „Vrei să te eliberezi de stresul provocat de USL? Protejează-te și ardei-i în cabină!”. Tot arediștii, au împărțit pachete de șervețele nazale, cu sloganul „Îți dau lacrimile văzând țara distrusă de USL? Ia o batistă!”, sau superglue, alături de mesajul ” Ți-a distrus viitorul guvernarea USL? Repară-l!”.

Mai îndrăzneț, Cornel Sămărtinean, care vrea să câștige un scaun de deputat în Timișoara, și-a făcut grup țintă din doamne, mizând pe ciorapi și lenjerie intimă. Chiar dacă nu a făcut ambalajele speciale pentru produsele oferite, Sămărtinean a introdus un pliant electoral în folia ciorapilor.

Cum se folosesc candidații de mesajele subliminale

Candidații de la USL Neamț au luat startul cu o campanie de teasing prin care le cereau cetățenilor să spună ce îi stresează. Sub sloganul „USL te scapă de stres! Votează cu cap!”, cei trei candidați Vlad Marcoci, Cătălin Drăgușanu și Eugen Țapu Nazare, promit electoratului că îl vor scăpa de stres în schimbul votului pe 9 decembrie.

„Ideea a plecat de la faptul că românii sunt stresați. Au probleme cu banii, salarii mici, lipsa unui loc de muncă stabil, facturi mari, rate la bancă, toate astea sunt surse de stres, iar noi, USL, îi putem ajuta să scape de stres. Dacă alegi să meargă în Parlament candidații USL, atunci te scăpăm de probleme și, indirect, de stres. Este un mesaj cu subînțeles. Reacția oamenilor a fost diferită, unii au înțeles mesajul, alții au crezut că le spunem că nu au cap, depinde cu cine vorbești”, a declarat Drăgușanu, contactat de gândul.

Sloganul USL Neamț, în analiza lui Bogdan Naumovici, nu este tocmai inspirat, formularea fiind destul de vagă. „Nu mi se pare că este un slogan puternic, nu vorbește nici despre candidatul în sine, nici despre electorat. N-are nimic care să convingă”, a declarat Naumovici, pentru gândul.

Tot pe ideea de mesaj cu „subînțeles” a mers și candidatul PSD pentru Brașov, Ion Ochi, care și-a ales singur sloganul: „O pâine mai bună pentru fiecare”.

„Eu pentru asta vreau să merg în Parlament, ca să le ofer o pâine mai bună pentru fiecare, pentru că asta își dorește românul. Pentru că acest cuvânt simplu, pâine, are o mie de semnificații. Înseamnă bunăstare, prosperitate, dezvoltare, o agricultură bună, o industrie care să o susțină, înseamnă locuri de muncă bune. Ideea sloganului a venit de la oameni, care au reacționat neașteptat de bine când au auzit sloganul pentru că ei asta vor”, a spus Ochi, pentru gândul.

Sub lupa lui Naumovici, acest slogan poate fi privit din două unghiuri: „fie ca o privire tristă asupra realității, că ceva mai mult de pâine nu vom avea, ceea ce face ca sloganul să fie unul cinstit, fie ca o glumă, ce, domnul e brutar?”.

Termopile de București

Istoria nu a fost uitată de candidați. Theodor Paleologu, candidat ARD în București, merge în campanie ca un gladiator, „Dârz ca Leonida la Termopile”. Un mesaj pentru electoratul intelectual din colegiul său, dar și de pe Facebook, spune Paleologu .

„Este pentru Facebook, contez pe cultura și umorul celor care îmi urmăresc postările. Cei care mi-au dat like pe Facebook sunt în general oameni care apreciază umorul meu, referințele mele istorice și culturale. Din 11.000 de fani și peste 5.000 de prieteni, sunt mulți și în colegiul 9, colegiul cu cea mai mare concentrare de intelectuali pe metru pătrat. Nu este slogan pentru scrisori, afișe, pliante. Este o temă cu variațiuni, ideea îmi aparține. Și plec de la faptul că Paleologu, Leonida și Termopile sunt trei străzi în colegiul 9”, a declarat Paleologu, contactat de gândul.

Sloganul inedit pe care a mizat Paleologu s-a făcut remarcat și sub ochii specialistului în publicitate Naumovici. „Nu pot să cred că a făcut asta. Este un slogan interesant, care într-adevăr îți captează privirea, dar pare făcut în glumă. Dacă el spune că electoratul lui gustă astfel de glumițe, atunci multă baftă”, a spus el.

Candidații ARD, pentru care „inimă” este cuvântul cheie în mesaje, profită de ocazie pentru a atinge coarda sensibilă a electoratului. Ioan Doru Dăncuș, candidat pentru Camera Deputaților în Sighetu Marmației, recunoaște că și-a ales singur sloganul, „Inimă de moroșan!” bazat pe valorile locuitorilor din Maramureș.

„Am vrut să dau un sentiment cât mai cald, care să-i motiveze pe moroșeni. Vreau ca ei să știe că sunt d-al lor. Am vrut și să sensibilizez prin cuvântul moroșan, să-mi arăt apropierea de ei pentru că sunt născut acolo, apreciez valorile patrimoniului cultural și spiritual. Eu cred că e un mesaj inovativ”, a explicat Dăncuș, pentru gândul, adăugând că pe imaginea inimii, simbolul de pe afișe, este pusă și o pălărie de oșan, specifică zonei.

Pe aceeași idee a mers și Ion Marincaș, candidatul PPDD în județul Alba, care se luptă pentru fotoliul de deputat cu sloganul „Un moț pentru voi toți”.

Acest tip de sloganuri, care scot în evidență anumite calități ale candidaților care se regăsesc în sistemul de valori ale electoratului sunt cele mai potrivite, cel puțin așa susține specialistul în publicitate. „Dacă vrei să ai un slogan bun, puternic, care chiar să le transmită ceva alegătorilor și care să-i convingă să te voteze, trebuie să le spui clar ce au de câștigat, care este interesul lor, să scoți în evidență apropierea de ei”, a comentat Naumovici.

Cele mai nepotrivite sloganuri

Pe lista sloganurilor nefericit alese a publicitarului se numără și mesajul electoral cu care a ales să intre în lupta electorală candidatul USL Brașov, Ion Diniță, „Ține cu poporul ca să nu te rătăcești”. Deși uselistul a spus că sloganul a fost ales împreună cu o echipă de specialiști și arată „necesitatea unirii poporului”, Naumovici spune că, luând în considerare partidul din care face parte, mesajul arată o neconcordanță.

„Nu este o alegere foarte fericită. Dacă era pe listele partidului unic, care pleda pentru patriotism și popor, era altceva. Dar așa, când el e pe listele USL, nici măcar la PPDD, nu are nicio legătură, trebuia să meargă pe o altă linie”, a motivat Naumovici.

Pe de altă parte, explicația lui Diniță vine în susținerea ideii de unitate și națiune.”Sloganul spune că noi nu trebuie să uităm de unde am plecat, vrem sa transmitem unirea poporului. În partid e ca în familie, trebuie să-ți manifești sentimentele, doar împreună putem câștiga. Nu vreau ca oamenii să mai fie încruntați. Este un mesaj patriot, un apel la toți oamenii că trebuie să fie uniți și să lupte împreună, indiferent de condiția lui. Ce, dacă eu sunt un om realizat, am doctoratul luat, nu ar trebui să-mi mai pese?”, a spus Diniță, contactat de gândul.

Un alt slogan care captează privirile, de data aceasta a bucureștenilor, poate fi văzut în sectorul 2, pe afișele candidatului USL, Dumitru Pelican: „Vrei să scapi de clan? Votează Pelican”.

Nici de această dată Bogdan Naumovici nu consideră că este o alegere potrivită. În primul rând, susține el, „clanul de la putere” este chiar alianța din care face parte. „Nu există un singur clan, ca să folosești expresia asta, eventual spunea celălalt clan, ca să se înțeleagă. Apoi, nu știu cine i-a spus lui că o rimă cu numele lui este o alegere bună, mai ales că nu e o rimă foarte inspirată”, a mai zis el.

Sfatul specialistului

În contextul actual, în care oamenii susțin că s-au săturat de clasa politică, mesajele recomandate de la Naumovici sunt cele care merg pe ideea schimbării. Cu toate acestea, în condițiile în care mai toate partidele au fost la guvernare, iar oamenii au rămas tot cu nemulțumiri, astfel de sloganuri nu mai prezintă încredere.

Câteva exemple, care merg pe ideea schimbării, aparțin și candidatului ARD, Augustin Ofițeru, al cărui slogan este „Facem Revoluție” și candidatul PPDD din Constanța, George Andrei Popescu, care a intrat în lupta electorală cu mesajul „Ești dezamăgit? Luptă cu sistemul!”.

Citește și