ALEGERI PARLAMENTARE 2012. Mesaje lipsite de consistență și nicio confruntare directă, în cea mai anostă campanie la Iași

Publicat: 08 12. 2012, 12:57
Actualizat: 24 01. 2015, 17:56

Mesaje puține și lipsite de consistență din partea candidaților, nicio confruntare directă între principalii combatanți, dar tone de hârtie consumate pe afișe și pliante, acesta este bilanțul celei mai anoste campanii electorale pentru alegerile din ultimii 20 de ani pe care le-a cunoscut Iașiul, informează Mediafax.

Încă din prima zi de campanie pentru ALEGERILE PARLAMENTARE 2012, atât municipiul Iași, cât și județul s-au colorat în roșu și galben, materialele de propagandă ale USL fiind prezente mai peste tot. Din 98 de localități câte numără județul Iași, 87 sunt conduse de edili PSD și PNL, zece de reprezentanți ai PDL, iar una – Cotnari – are primar PPDD, transmite corespondentul Mediafax.

ALEGERI PARLAMENTARE 2012. REZULTATE și EXIT POLL. HARTA INTERACTIVĂ A ALEGERILOR PARLAMENTARE 2012

ARD s-a plâns pe toată durata celor patru săptămâni de campanie că este sabotată de primarii USL. De acuzațiile candidaților ARD n-a scăpat nici primarul social-democrat al Iașiului Gheorghe Nichita. Potrivit liderilor ieșeni PDL, în fiecare din cele cinci colegii din municipiu USL e de zece ori mai „tare” decât ARD la capitolul bannere, 50 fiind ale USL și doar cinci ale candidaților ARD.

USL a fost prima formațiune care a depus cerere la primărie, astfel a sunat explicația reprezentanților municipalității ieșene. Drept urmare, intersecțiile principale ale municipiului au fost ocupate de USL, în timp ce ARD și PPDD au primit locații mai puțin vizibile pentru montarea de bannere.

Pe arterele principale ale municipiului, USL a instalat și bannere verticale, aproape pe fiecare stâlp. Pe bulevardul Independenței din centrul Iașiului, spre exemplu, pot fi observate la tot pasul pozele candidaților USL la Senat și Camera Deputaților, respectiv Mihaela Popa și Gheorghe Emacu.

„Este o agresiune vizuală nemaiîntâlnită și o dovadă de nesimțire. Până și statuia lui Mihai Eminescu cum urci Copoul este greu să o vezi, fiind acoperită de aceste figuri ilustre”, a declarat în această săptămână fostul ministru de Externe Teodor Baconschi, candidat ARD la Senat pe municipiu.

De altfel, confruntarea Baconschi – Popa este cea mai interesantă în mediul urban, în condițiile în care liberala Mihaela Popa a fost, până în luna mai a acestui an, membru PDL.

Până acum, a fost mai degrabă un duel de la distanță între cei doi, Baconschi încercând fără succes s-o provoace pe fosta sa colegă de partid la o dezbatere publică directă.

În schimb, liderii USL Iași Gheorghe Nichita și Relu Fenechiu, dar și candidatul USL Mihaela Popa au taxat o declarație făcută la Iași de europarlamentarul PDL Theodor Stolojan, venit să-l sprijine pe Baconschi.

Întrebat de jurnaliști cum vede tranșată dezbaterea privind viitoarea capitală regională a Moldovei, Stolojan a lansat ideea a două regiuni separate în zona de nord-est a țării, Bucovina și Moldova.

Mihaela Popa a taxat afirmația lui Stolojan, spunând că ieșenii cunosc foarte bine interesele grupării bucovineanului Gheorghe Flutur, în timp ce Teodor Baconschi a replicat că USL se duelează cu „fantoma regiunilor” în loc să prezinte soluții pentru lipsa locurilor de muncă.

În mediul rural, campania pentru parlamentare seamănă mai degrabă cu un duel al candidaților pentru primării.

În colegiul Țibănești, unde se duelează actualul deputat PDL Petru Movilă și fostul vicepreședinte al Consiliului Județean Constantin Adăscăliței, tema principală a campaniei o reprezintă drumurile proaste din zonă.

Fiecare dintre cei doi aruncă vina pe umerii celuilalt. Democrat-liberalul Movilă spune că în calitatea de vicepreședinte la CJ, Adăscăliței nu a făcut nimic timp de patru ani pentru infrastructura din colegiu. De partea cealaltă, Adăscăliței afirmă că, dimpotrivă, deputatul Movilă nu s-a ocupat de problemele din colegiu și că fostele guverne PDL nu au alocat suficienți bani Iașiului.

Întrebat cum va asfalta drumurile dacă va câștiga mandatul de deputat, Adăscăliței a recunoscut că deputatul poate face doar lobby pentru un proiect de infrastructură, atât la Consiliul Județean, cât și la Guvern, pentru alocarea de fonduri.

La Iași nu lipsesc nici bănuielile privind existența unor blaturi, formulate chiar în interiorul partidelor.

În colegiul unde candidează deputatul PNL Relu Fenechiu, microbuzele aparținând firmei de transport a consilierului județean PDL Vasile Toma au lipite pe geamuri afișele reprezentantului USL. Explicația democrat-liberalului este aceea că la mijloc este un contract comercial, adăugând că sunt lucruri distincte, el fiind persoană fizică, iar firma persoană juridică.

În timp ce la USL obiectivul fiecărui candidat social-democrat sau liberal este să obțină 50 la sută plus din voturi, la ARD sau PPDD ținta fiecărui competitor este să obțină mai multe voturi decât colegii săi candidați din celelalte colegii.

Actualul senator PDL Dumitru Oprea, candidat ARD în municipiul Iași, a afirmat, miercuri, într-o conferință de presă, că are indicii privind existența unor blaturi, fără însă a preciza care ar fi acestea.

„Sigur că există bănuieli, inclusiv pe mediul urban, dar mă feresc să dau nume”, a afirmat democrat-liberalul.

Niciun candidat USL nu a organizat vreo conferință de presă întreaga campanie și nu a participat la vreo dezbatere cu ceilalți competitori politici. De altfel, șeful PSD Iași, Gheorghe Nichita, a spus, în debutul campaniei, că aceeași strategie a abordat-o și el în campania de la locale.

„N-am vrut să particip la dezbateri televizate cu contracandidații mei la primărie. Dacă aș fi făcut-o, atunci măcar unul dintre ei, niște cățeluși, ar fi devenit dulău. De ce să le ofer șansa asta?”, a explicat Nichita.

Cel puțin la Iași lipsa confruntărilor directe a transformat campania electorală într-o competiție anostă, parcă lipsită de miză.

Din acest motiv, unii candidați au încercat tot felul de metode pentru a se face cunoscuți. Grigore Crăciunescu (USL) a împărțit alegătorilor integrame, cu chipul său pe câteva pagini, dar și o revistă având ca titlu «Femeia Alege». Revista conține inclusiv rețete de dulciuri, precum și rubrica «Bărbați la cratiță», care cuprinde și o fotografie a candidatului USL în timp ce gătește.

Demersul său a fost ironizat de contracandidatul de pe același colegiu, Cristina Dobre (ARD), care a precizat că reprezentantul USL „nu pare priceput la astfel de treburi”.

Sloganul care a stârnit nu doar cele mai multe controverse, ci și multe zâmbete, este cel al candidatului PER într-un colegiu rural, Gabriel Rădună: „Fur mai puțin ca ei!”.

„Toți candidații se prezintă oameni cinstiți, dar realitatea este cu totul alta. Dacă aș spune că nu fur, nu aș fi crezut. Dacă aș spune că fur, aș trece drept un candidat neserios. De aceea, spun doar atât: Fur mai puțin ca ei”, a motivat Rădună.

Când vine vorba de banii cheltuiți în campanie, candidații se feresc să precizeze cât au investit.

„Nu cred că am băgat mai mult de cinci mii de euro. Banii s-au dus pe pliante și afișe. Sunt suficient de cunoscut. Am preferat întâlnirile directe”, a precizat Marius Spînu, candidat ARD.

În schimb, majoritatea candidaților ieșeni ai USL, ARD și PPDD sunt activi pe rețelele de socializare, unde sunt postate sute de fotografii făcute pe străzi, în timpul întâlnirilor cu alegătorii.

La acest capitol, fiecare candidat se laudă că a dat mâna cu mii de oameni și că a petrecut zilnic ore întregi prin piețe, parcuri și magazine.

Rămâne însă de văzut câți dintre cei care vor ieși duminică parlamentari vor reveni în stradă și după ALEGERI PARLAMENTARE 2012, măcar o oră pe săptămână, pentru a fi prezenți la reîntâlnirea cu alegătorii.