ANCOM: TikTok nu a răspuns solicitării AEP de a interveni asupra conținutului ilegal distribuit înaintea alegerilor PREZIDENȚIALE

Publicat: 26 11. 2024, 20:54
Actualizat: 26 11. 2024, 20:55
Foto: Shutterstock

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) a notificat TikTok privind conţinutul ilegal distribuit şi i-a solicitat să ia măsurile necesare pentru desfăşurarea în condiţii legale a campaniei electorale din România, însă reprezentanţii platformei nu au acţionat cu celeritate la solicitarea autorităţii române, a transmis, marţi, Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM).

ANCOM, împreună cu Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) au informat printr-o scrisoare oficială, încă din luna august, marile platforme despre obligaţiile ce le revin odată cu demararea procesului electoral (…) Pe toată perioada de desfăşurare a campaniilor electorale, ANCOM a colaborat îndeaproape atât cu AEP, autoritatea responsabilă de buna desfăşurare a procesului electoral, cu ministerul de resort, cât şi cu Comisia Europeană. Din informaţiile deţinute de ANCOM, conform prevederilor legale şi atribuţiilor ce îi revin, AEP a transmis notificări către platforma TikTok semnalând diverse nereguli legate de conţinutul ilegal distribuit şi solicitând acesteia luarea măsurilor necesare pentru desfăşurarea în condiţii legale a campaniei electorale din România, însă TikTok nu a acţionat cu celeritate la solicitarea autorităţii române. Astfel de solicitări au fost transmise şi către alte platforme digitale. Situaţia a fost adusă în atenţia Comisiei Europene în cadrul discuţiilor organizate de ANCOM împreună cu reprezentanţii AEP în ultimele luni, inclusiv astăzi (marţi, 26 noiembrie 2024, n.r.), a precizat Autoritatea de reglementare la solicitarea Agerpres.

Întrebați cine se ocupă în România de supravegherea marilor platforme digitale, reprezentanții ANCOM au precizat că supravegherea platformelor precum TikTok, Facebook, Instagram, YouTube și Google se află exclusiv în competența Comisiei Europene.

ANCOM este coordonator naţional al serviciilor digitale (DSC), dar în această capacitate nu poate dispune măsuri împotriva VLOP sau VLOSE, aria de responsabilitate a ANCOM fiind limitată la furnizorii de servicii intermediare stabiliţi pe teritoriul naţional. ANCOM a asigurat în permanenţă cadrul necesar pentru o bună colaborare între părţile implicate – marile platforme şi autoritatea relevantă – AEP. De altfel, ANCOM este în contact permanent cu Comisia Europeană, începând încă din februarie 2024, în limitele atribuţiilor ce îi revin conform Regulamentului DSA şi a Legii nr. 50/2024, notează instituţia.

Conform ANCOM, atât platformele online foarte mari, cât şi motoarele de căutare foarte mari au obligaţia, conform articolului 34 din Regulamentul DSA, să evalueze riscurile sistemice cel puţin o dată pe an şi, în orice caz, înainte de implementarea unor noi funcţii care este probabil să aibă un impact critic (de exemplu, noi funcţionalităţi în TikTok shop). Rapoartele de risc se transmit către Comisia Europeană şi, la cerere, către DSC.

Autoritatea subliniază că aceste riscuri includ: diseminarea de conţinut ilegal prin intermediul serviciilor lor; orice efecte negative reale sau previzibile asupra exercitării drepturilor fundamentale; orice efecte negative reale sau previzibile asupra discursului civic şi a proceselor electorale, precum şi a siguranţei publice; orice efecte negative reale sau previzibile în ceea ce priveşte violenţa bazată pe gen, protecţia sănătăţii publice şi a minorilor şi consecinţele negative grave asupra bunăstării fizice şi mentale a persoanei.

Totodată, în ambele cazuri, există obligaţia instituirii unor măsuri de atenuare rezonabile, proporţionale şi eficace, adaptate la riscurile sistemice specifice identificate, acordând o atenţie deosebită impactului măsurilor respective asupra drepturilor fundamentale.

Astfel, platformele şi motoarele de căutare de mari dimensiuni au şi obligaţii de raportare în materie de transparenţă în care trebuie să includă orice moderare a conţinutului. Rapoartele, care sunt înaintate către Comisia Europeană, trebuie să includă: resursele umane pe care furnizorul de platforme online foarte mari le dedică moderării conţinutului în ceea ce priveşte serviciul oferit în Uniune, pentru fiecare limbă oficială aplicabilă a statelor membre; calificările şi cunoştinţele lingvistice ale persoanelor care moderează conţinutul; indicatorii de acurateţe şi informaţiile conexe pentru fiecare limbă oficială a statelor membre.

În ceea ce priveşte înlăturarea conţinutului ilegal, acest demers cade în responsabilitatea marilor platforme, fie după ce utilizatorul a notificat furnizorul de servicii de găzduire, fie atunci când notificatorii de încredere notifică furnizorii de platforme online şi, nu în ultimul rând, în momentul în care autorităţile relevante emit ordin de eliminare a conţinutului ilegal.

Conform Regulamentului privind serviciile digitale şi Legii nr.50/2024, autorităţile relevante (cele care au atribuţii de control pe un anumit domeniu) pot dispune, prin ordin, ca furnizorii de servicii intermediare să acţioneze împotriva conţinutului ilegal. În toate cele trei situaţii, eliminarea conţinutului ilegal o realizează furnizorul de servicii intermediare sau de platforme digitale. În cazul procesului electoral, autoritatea relevantă din România este AEP, se arată în punctul de vedere al ANCOM.

Autoritatea a punctat faptul că „ANCOM nu poate depăşi cadrul legal şi nu poate institui măsuri legate de organizarea şi desfăşurarea alegerilor”.

„Pe de altă parte, ANCOM va continua să acţioneze conform atribuţiilor stabilite de lege, să sprijine AEP şi să asigure coordonarea cu Comisia Europeană pentru a fi luate toate măsurile necesare investigării derapajelor de pe marile platforme în procesul electoral şi îndepărtarea imediată a conţinutului care ar putea afecta buna desfăşurare a alegerilor. În cursul întâlnirii de astăzi, ANCOM a convenit împreună cu Comisia Europeană organizarea unei noi întâlniri în regim de urgenţă între reprezentanţii TikTok şi AEP. Totodată, ANCOM a solicitat AEP să pună la dispoziţia Comisiei toate informaţiile necesare care pot permite acesteia să analizeze întreaga situaţie şi să decidă în consecinţă. Să fie clar pentru opinia publică: rolul DSC în alegerile electorale este complementar altor autorităţi relevante, în speţă AEP. Cum DSC România, respectiv ANCOM nu se substituie CE, ci îşi exercită atribuţiile în conformitate cu regulamentul DSA, pe cale de consecinţă, ANCOM nu se poate substitui nici AEP şi nu are competenţe în domeniul organizării şi desfăşurării procesului electoral”, a continuat instituția.

În acest context, de exemplu, dacă AEP emite un ordin prin care solicită unei platforme eliminarea unui conținut ilegal, fie în urma unei analize interne, fie ca urmare a unei sesizări, ANCOM monitorizează, în conformitate cu Regulamentul, modul în care acest ordin este implementat. În cazul în care ANCOM primește informațiile necesare de la AEP, autoritatea poate solicita platformei să dea curs cererii și raportează rezultatul către Comisia Europeană.

 

CITEȘTE ȘI:

ONG cu observatori în secțiile de votare, despre ”marea SURPRIZĂ” Călin Georgescu de la PREZIDENȚIALE: ”TikTok l-a ajutat, dar nu e principalul motiv”

BEC publică rezultatele finale ale alegerilor PREZIDENȚIALE. Câte voturi au primit candidații la alegerile prezidențiale