Andreea Paul a dat exemplul Poloniei, împotriva căreia Comisia Europeană a declanșat recent procedura de infringement pentru aplicarea impozitului pe cifra de afaceri în sectorul de retail.
„Atenție foarte mare la cazul Poloniei, care în data de 30 iunie a acestui an are de gestionat un caz de procedură de infringement, adică de încălcare a legislației UE în materia aplicării impozitului pe cifra de afaceri în sectorul de retail. Nu este întâmplătoarea data de publicare a deciziei Comisiei Europene, care vorbește despre aplicarea progresivă a impozitului pe cifra de afaceri în sectorul de retail la fel cum gândește și Guvernul României să-l impună în regim progresiv, dar pentru toate companiile. O eroare din două puncte de vedere: fiindcă nu respectă legislația UE, iar pe de altă parte, condamnă companiile debutante, cele cu rată a profitabilității mici și intensive în forță de muncă la eșec, la faliment. O astfel de abordare este sortită eșecului de fiecare data când propunerea este pregătită pe genunchi, fără analiză de impact și fără notă de fundamentare”, a declarat, pentru MEDIAFAX, economista Andreea Paul.
„Comisia a început să analizeze această chestiune în februarie 2016, în urma rapoartelor mass-media cu privire la planurile autorităților poloneze de a stabili o taxă progresivă în sectorul comerțului cu amănuntul. Polonia nu a comunicat Comisiei cu privire la proiectul privind impozitul pe cifra de afaceri a companiilor din retail și nu a notificat Comisia cu privire la această măsură înainte de punerea ei în aplicare”, se arată în comunicarea executivului comunitar în ceea ce privește declanșarea procedurii de infringement împotriva Poloniei.
„Documentul arată că experții europeni au dovedit că impozitul pe cifra de afaceri s-a plătit de 20 de companii cu prisosință, care dominau piața aproape în procent de 70%. În România nu avem o astfel de analiză de impact. Nu cunoaștem foarte clar nici ce praguri se vor impune. Este obligatorie simularea și de văzut cine și cât va plăti și ce impact are asupra dinamicii pieței. Există o foame semnificativă de venituri la buget fiindcă nu au reușit să restructureze capacitatea instituțională de colectare a veniturilor la bugetul de stat”, susține Andreea Paul.
Aceasta dă exemplul departamentului înființat în 2010 și care trebuie să lupte cu recuperarea impozitului pe profit în grupuri. „La centrala ANAF există acum șase angajați activi. Iar în filiale sunt implicate una-două persoane pe aceste dosare extreme de complicate. Mai mult, vin tineri absolvenți, sunt pregătiți un an-doi sau trei și apoi sunt ciuguliți de companiile care trebuie să redacteze dosarele prețurilor de transfer și ANAF rămâne descoperit. Nu există voință politică în bătălia reală și se vine cu aceste mecanisme surogat care nu au funcționalitate, care nu respectă legislația UE și nici investitorul de pe piața românească. Ceea ce se întâmplă acum în zona fiscală din România este un haos spectaculos”, spune Andreea Paul.
În ceea ce privește mediul de afaceri, Nawaf Salameh, CEO, Alexandrion Group este de părere că acest impozit se poate aplica numai după ce se aplică Legea holdingului.
„Eu susțin acest impozit, doar daca în România se va aplica Legea holdingului. În România nu se acceptă faptul că un grup de firme care are două-trei firme pe lanț și atunci o să plătească de două ori. Susțin acest tip de impzot fiindcă sunt firme românești care fac cifră de afaceri de miliarde de euro și sunt pe pierdere tot timpul. Dar trebuie să se aplice mai întâi Legea holdingului. Atunci poți să ai 100 de firme și intri pe holding.”, a declarat, pentru MEDIAFAX, Nawaf Salameh.
De asemenea, guvernatorul Băncii Naționale a României, Mugur Isărescu a declarat, marți, că „Impozitul pe cifra de afaceri poate fi aplicat la o firmă care nu creează valoare adăugată, nu are lanțuri multe de producție, la un restaurant, birt sau o firmă mică”.
Reamintim că, Guvernul intenționează să introducă impozitul pe venit, în trei trepte, care să înlocuiască impozitul pe profit. Ministrul Finanțelor , Ionuț Mișa, a declarat că se va face o analiză pe fiecare sector de activitate fiindcă există marjă de profit distinctă pe fiecare sector de activitate.
De asemenea, surse guvernamentale au declarat, pentru MEDIAFAX, că premierul Mihai Tudose ar fi de acord cu un impozit pe cifra de afaceri pentru companii, dar gradual și doar pe unele tipuri de activități, decizia urmând să o ia doar după ce va primi rezultatul simulărilor făcute de Ministerul Finanțelor Publice.