Aventura contribuabilului român care vrea să-și trimită prin Poștă declarația de venit la Fisc. „Mergeți în piață, cumpărați plicul și apoi vă întoarceți în față, nu mai stați la coadă”
„Știați că la Poștă nu se mai vând plicuri?”, îl întreb azi pe un deputat.
„Ce glume sunt astea, cum să nu se vândă plicuri? Dar ce vând?”, îmi răspunde.
„Pe mine m-au trimis la piață să îmi cumpăr plicul”, îi explic situația trăită azi dimineață.
„Nu te cred, cum să nu se vândă plicuri la Poștă. Atunci vând gogoșari ei la Poștă și plicurile în piață?”, continuă deputatul să nu creadă această informație.
Îi povestesc că de dimineață am stat patruzeci de minute la o coadă într-un sediu al Poștei Române din cartierul bucureștean Berceni.
După ce am stat la coadă, am ajuns la ghișeu, cerând două lucruri simple: un plic și un timbru.
„Nu vindem plicuri”, îmi spune doamna în albastru dungat din spatel ghișeului. În spatele meu un tânăr îi explică iubitei cât de urâtă e această instituție, în care nici măcar aer condiționat nu au.
„Dar timbre aveți?”, încerc să mă asigur eu.
„Da, timbre avem. Dar Poșta Română nu mai vinde plicuri”, îmi repetă angajata Poștei.
„Cum să nu mai vândă plicuri?”, mă uit eu peste tot, poate zăresc la un alt ghișeu un plic. Nici urmă de așa ceva.
„Mergeți în piață, cumpărați plicul și apoi vă întoarceți în față, nu mai stați la coadă”, mă învață doamna cum să procedez.
„Dar de ce nu mai vindeți?”, încerc eu pentru ultima dată, în timp ce mâna cu dungi albastre preia următorul client al Poștei Române.
Piața se află în apropierea Poștei. Are o zonă clasică, dedicată zarzavaturilor și legumelor, și o alta pentru îmbrăcăminte chinezească, lucruri de papetărie, dar și alte lucruri de care mai are nevoie omul în casă. Intru într-un magazin. În fața mea, o doamnă cumpără zece foi de hârtie. „Au deschis și ăia acolo pe scări, dar nu mă duc până acolo că mi-e greu să urc scările alea. Să aduceți și foi din alea mai mari”, discută cu vânzătoarea.
Jenat o întreb: „plicuri aveți?”.
„De care doriți?”, se uită la mine.
„Unul mai mare”, spun repede.
„Un leu”, și scoate de sub tejghea plicul meu.
E mare, încap foile de trimis în el. Se dezlipește la vârf, semn că nu mai trebuie să dai cu limba pentru a se lipi.
Reintru în Poștă. Doamna mă vede rapid, nu s-a mișcat foarte mult coada. Am noroc, nu trebuie să le explic de ce intru în față.
Mi se cântărește plicul, cer confirmare de primire. Plătesc și plec mirat: „de ce nu mai vinde Poșta plicuri oare?”.
Mica mea problemă o ridic tuturor: „știați că la Poștă nu se mai vând plicuri”. Nici parlamentarii, nici jurnaliștii nu par informați despre noua situație.
Caut pe net. Poate este o informație veche și nu știu eu. Găsesc o știre Mediafax din luna martie, în care Poșta Română anunță că nu va vinde plicuri pentru o perioadă de două săptămâni.
„Poșta Română nu mai vinde plicuri de câteva zile. Motivul este modificarea legislației privind casele de marcat. Toate casele de marcat trebuie să treacă printr-un update tehnic, pentru a respecta noile prevederi ale legislației. Sperăm ca procesul să dureze cel mult două săptămâni”, anunțau pe 20 martie 2015 reprezentanții Poștei Române.
Dar au trecut mai bine de atunci, de ce nu vinde totuși Poșta Română plicuri.
De ce nu vinde Poșta Română plicuri?
Cer clarificări celor de la Poșta Română. Cine a luat această decizie, cât va dura situația, ce s-a întâmplat cu plicul de la Poștă.
„Lipsa plicurilor de la vânzare în oficiile Poștei Române este o situație temporară, care ține de rațiuni tehnice. Mai exact, noile prevederi legislative – care impun, începând cu 2016, obligativitatea introducerii caselor de marcat cu jurnal electronic – se suprapun unei situații interne: Poșta Română trebuie să refiscalizeze casele de marcat (cu rolă de hârtie) de pe fostele Direcții Regionale (desființate în urma reorganizării companiei) pe datele de identificare fiscală ale Poștei Române”, este răspunsul primit de gândul de la Poșta Română.
Compania precizează că a inițiat demersuri pentru a refiscaliza aceste aparate, dar lipsa firmelor abilitate să realizeze acest up-date tehnic a prelungit procedura.
„În acest moment, Poșta Română se află în situația de a găsi un operator care să facă un up-date al caselor de marcat din dotarea companiei, operațiune costisitoare și, în cele din urmă, inutilă în contextul noii realități legislative. Mai exact, Poșta Română, în acest moment, elaborează procedura de achiziție publică a unor case de marcat cu jurnal electronic, însă metodologia după care ar urma să funcționeze întregul sistem al acestor aparate nu a fost încă elaborată de Ministerul Finanțelor Publice. Până la clarificarea situației, operatorul național de servicii poștale caută soluții rapide și care să nu implice costuri suplimentare. Scopul nostru este să repunem plicurile în vânzare în cel mai scurt timp posibil. Regretăm situația creată și îi asigurăm pe clienți că facem toate eforturile pentru rezolvarea acestui inconvenient”, precizează pentru gândul Poșta Română.
Până atunci să știți că la Poșta Română nu găsiți plicuri, dar în piață aveți o șansă. Oare cine va câștiga noul contract cu Poșta?