Băsescu: CFR Marfă e parcat la Palatul Victoria. Nu putem lăsa statul să funcționeze după cum pleacă premierul cu bona la Miami
Președintele Traian Băsescu a cerut astăzi Guvernului să publice în Monitorul Oficial hotărârea privind contractul de privatizare a CFR Marfă, avertizând că, dacă executivul va bloca procedura, statul român va plăti despăgubiri de milioane de euro câștigătorului licitației. Șeful statului a precizat că CSAT nu are nicio atribuție în avizarea privatizării și a susținut că guvernul a încercat un transfer de responsabilitate de la Palatul Victoria la Cotoceni. Băsescu mai spus că solicitarea oficială venită de la premier pentru convocarea Consiliului Suprem de Apărare a Țării a venit după ce șeful guvernului plecase deja în concediu. Președintele a adăugat că nu a mai discutat cu Ponta pe subiectul CFR Marfă. „Chiar pe plajă la Miami nu l-am căutat. (…) Am cerut vineri în CSAT publicarea hotărârii în Monitorul Oficial. Cine crede că de dragul coabitării încalc legea, se înșală amarnic. Nu am să acopăr nici rateuri, nici hoții. Nu putem lăsa statul să funcționeze după cum pleacă premierul cu bona la Miami, mai bine mergea la Neptun, ne întâlneam repede. CFR Marfă e parcat la Palatul Victoria”, a comentat Băsescu.
„Nu voi face un act ilegal acum, la bătrânețe”
După ședința CSAT de vineri, convocată de urgență la cererea premierului Ponta și desfășurată „într-o atmosferă constructivă”, spune șeful statului, luni au venit precizările prezidențiale referitoare la privatizarea CFR Marfă care, susține Băsescu, nu este în atribuția CSAT, ci în responsabilitatea Guvernului. „Nu-mi place această plimbare a unui proces de privatizare între Guvern și CSAT. Guvernul a presat în crearea unui precedent. Mai bine se făceau presiuni pe câștigător să vină cu banii”, a spus Băsescu, într-o declarație de la Palatul Cotroceni. Șeful statului a insistat că premierul Victor Ponta a încercat un transfer de responsabilitate, în condițiile în care privatizarea CFR Marfă este „în aer” de vreme ce executivul nu a publicat încă în Monitorul Oficial hotărârea de guvern în acest sens. Blocarea procedurii din vina Cabinetului, a precizat președintele, nu va pune statul decât în poziția de bun de plată pentru că orice demers în instanță a lui Gruia Stoica, patronul GFR, câștigător al licitației, va avea succes de cauză.
„GFR nu numai că nu va pierde garanția, dar va câștiga milioane de euro daune pentru că guvernul nu a dus la îndeplinire procedura. Dacă aș fi prim-ministru, aș accelera procedurile la maxim. Ori am șansa să încasez 202 milioane de euro, ori, dacă cel care a câștigat nu vine cu banii și nu acceptă condițiile, guvernul poate să reia procedura de privatizare, așa cum este scrisă în acordul cu Fondul Monetar Internațional”, a spus șeful statului, precizând că „de dragul coabitării” nu va acoperi „nici rateuri, nici hoții”.
Băsescu s-a arătat deranjat că o solicitare oficială de convocare a CSAT, căreia i-a răspuns pozitiv luând în considerare termenii acordului cu FMI, a venit după ce premierul plecase deja în concediu. Chiar dacă a cerut în Consiliu publicarea urgentă a hotărârii privind privatizarea CFR Marfă, șeful statului a precizat că nu a mai vorbit cu premierul pe această temă. „Chiar pe plajă la Miami nu l-am căutat”, a spus președintele, susținând că în atribuțiile CSAT nu intră avizarea contractelor de privatizare așa cum Ponta a cerut. „Nu voi face un act ilegal acum, la bătrânețe”, a comentat Băsescu, sustinând că ar fi luat o decizie dacă ar fi avut atribuții în acest sens.
„Important este ca guvernul să nu blocheze procedurile pentru că statul român va plăti. Blocarea din cauza guvernului nu va face decât să aducă daune de milioane, nicio instanță nu va tolera neîndeplinirea de condiții pentru că nu am vrut să recunosc un eșec. Modul cum s-a desfășurat procesul de licitație prefigura un eșec. Nu pot să cazez la Cotroceni CFR Marfă. Dacă era în atribuțile mele, luam o decizie. (…) Nu putem lăsa statul să funcționeze după cum pleacă premierul cu bona la Miami. Mai bine mergea la Neptun, ne întâlneam repede”, a spus președintele.
Niciun regret pentru semnarea pactului de coabitare
Chiar și așa, șeful statului spune că nu regretă semnarea pactului de coabitare cu Victor Ponta, și asta doar pentru simplul motiv că se aștepta la ce o să se întâmple.
„CFR Marfă nu se plimbă între palate, CFR Marfă e parcat, e garat la Palatul Victoria și se pare că locomotiva nu mai are energie, după ce a lăudat sosirea CFR Marfă în Palatul Victoria. A lăudat privatizarea, a lăudat fostul ministru, ce e drept cam penal el, dar l-a lăudat”, a insistat în final președintele.
Cele mai importante declarații ale președintelui au fost transmise LIVE TEXT de Gândul:
– Vineri a avut loc o șefință CSAT și noi ne-am limitat la a da un singur comunicat. Ședința s-a desfășurat într-o atmosferă constructivă.
– Nu-mi place această plimbare a unui proces de privatizare între Guvern și CSAT.
– Guvernul a presat în crearea unui precedent. Mai bine se făceau presiuni pe câștigător să vină cu banii.
– Unii politicieni fug de succes. Nu văd de ce CSAT să ia succesul lui Victor Ponta.
– CSAT și-a terminat misiunea pe data de 5 februarie când a avizat strategia de privatizare care a fost avizată din punctul de vedere a atribuțiilor CSAT.
– La câteva ore după plecarea în concediu a primului ministru, din păcate, secretariatul general a făcut o solicitare prin care înainta solicitarea premierului de a se pune pe ordinea de zi hotărârea privind privatizarea CFR Marfă. Știind time-ingul, guvernul s-a angajat să finalizeze procesul până la sfârșitul lui septembrie. Știind acest angajament al guvernului am convocat de urgență ședința CSAT. În adresă și scrisoarea nedatată, îmi arată că deliberat a făcut-o, dar mergem înainte de dragul coabitării, solicitarea de punere pe ordinea de zi e făcută în baza art. 4, lit. d din legea 415/2002.
– Oricât aș căuta în legea CSAT nu pot găsi un articol care să avizeze contracte de vânzare-cumpărare de companii.
– CSAT nu are atributul de a verifica Guvernul. Niciodată nu s-a făcut control la executiv din partea CSAT. E și o chestiune relativ ridicolă. CSAT să avizeze o vânzare de acțiuni și doi se spune că mă substitui premierului și acum îmi spune guvernul să mă substitui primului ministru. Nu pot. Solicitarea Guvernului ascunsă sub un articol din legea CSAT este dincolo de ceea ce pot aștepta ca președinte al CSAT. Nu voi face un act ilegal acum la bătrânețe.
– CSAT nu poate aviza vânzări de pachete de acțiuni, nici mari, nici mici.
– Faptul că nu se publică în MO hotărârea de guvern împiedică semnarea contractului. Dacă câștigătorul nu are banii, guvernul nu poate executa garanția. Procesul este în aer. se iese din angajamentele cu FMI. Dacă domnul prim-ministru vrea să rămână și angajamentul și privatizarea în aer e treaba lui.
– GFR nu numai că nu va pierde garanția, dar va câștiga milioane de euro daune pentru că guvernul nu a dus la îndeplinire procedura. Dacă aș fi prim-ministru aș accelera procedurile la maxim. Ori am șansa să încasez 202 milioane de euro, ori dacă cel care a câștigat nu vine cu banii și nu acceptă condițiile, guvernul poate să reia procedura de privatizare, așa cum este scrisă în acordul cu Fondul.
– Important este ca guvernul să nu blocheze procedurile pentru că statul român va plăti. Blocarea din cauza guvernului nu va face decât să aducă daune de milioane, nicio instanță nu va tolera neîndeplinirea de condiții pentru că nu am vrut să recunosc un eșec. Modul cum s-a desfășurat procesul de licitație prefigura un eșec.
-Nu pot să cazez la Cotroceni CFR Marfă. Dacă era în atribuțile mele, luam o decizie.
– A venit o solicitare ca pâna pe data întâi la ora 17, când premierul era în avion de la ora 10. Am vrut să reacționez imediat la solicitarea guvernului. Nu s-a intrat în detaliile hotărârii, nimeni nu a discuta nico literă, ci dacă trebuie sau nu avizată.
– Blocarea procesului de guvern îi va da domnului Stoica toate motivele să spună că în cele 60 de zile, omul oricât ar căuta dacă nu are contractul în mână semnat, nu-l ia în seamă nico bancă. Aici e eroarea pe care o face guvernul. Chiar pe plajă la Miami nu l-am căutat.
– M-a deranjat că s-au trimis hârțiile după ce premierul a plecat și faptul că erau conștienți că e vorba de o hotărârea de privatizare care nu are nicio treabă. Am cerut vineri în CSAT publicarea hotărârii în Monitorul Oficial.
– Nu am vorbit cu Ponta. Poate și bona, dar și bona e la Miami. Cine crede că de dragul coabitării încalc legea, se înșală amarnic. Nu am să acopăr nici rateuri, nici hoții. Nu putem lăsa statul să funcționeze după cum pleacă premierul cu bona la Miami, mai bine mergea la Neptum, ne întâlneam repede
– Nu regret că am semnat pactul de coabitare. Nu m-a dezamăgit Victor Ponta, știam de când l-am semnat.
-Nici măcar nu-mi produce o minimă tresărire Omar Hayssam. Nu l-am cunoscut, cu mine nu a avut nicio tranzacție, niciun sprijin.