Cu o săptămână înainte ca acciza suplimentară la benzină să fie introdusă oficial, președintele Traian Băsescu îi cere din nou premierului Victor Ponta, de această dată printr-o scrisoare trimisă la Guvern, să renunțe la această măsură aplicabilă de la 1 aprilie. Băsescu invocă „presiunea prea mare și inutilă aupra mediului ecoonomic și asupra consumatorului individual” și susține că „bugetul aprobat pentru anul 2014 include rezerve care pot fi folosite, astfel încât această creștere de prețuri nu este necesară”. Recent, supra-acciza la combustibil a fost subiectul unui protest organizat de PMP și tema unei petiții semnate inclusiv de Băsescu.
Inițiativa lui Băsescu este însă una mai mult formală, decizia fiind luată deja la Palatul Victoria. Măsura este inclusă într-o ordonanță de urgență adoptată în decembrie 2013 și intrată în vigoare, premierul neavând, așa cum a anunțat în repetate rânduri, intenția de a renunța la această sursă de venit. Chiar dacă supra-acciza pe combustibil nu a fost inclusă în scrisoarea de intenție trimisă FMI, Guvernul a luat în calcul veniturile estimate de pe urma acesteia în toate discuțiile cu reprezentanții Fondului.
Mai mult, noul ministru al Finanțelor, Ioana Petrescu, a anunțat public că susține această măsură.
Vă prezentăm integral al scrisorii trimise astăzi la Palatul Victoria:
„Stimate domnule prim-ministru Victor-Viorel Ponta,
Revin cu solicitarea de a renunța la introducerea, începând cu 1 aprilie 2014, a creșterii anunțate a accizei la carburant întrucât prin această măsură s-ar pune o presiune mult prea mare și inutilă asupra mediului economic, dar și asupra consumatorului individual. Efectele acestei creșteri, cu 42 de bani a litrului de benzină și motorină, se vor concretiza într-o creștere a prețurilor care va genera inflație, precum și o scădere a consumului, atât la nivelul cetățeanului, cât și al societăților comerciale.
În cazul transportatorilor, creșterea accizei cu 7 eurocenți pe litru va conduce la pierderea competitivității la nivel regional, cu impact direct asupra cifrei de afaceri. În plan intern, această majorare va forța societățile de transport să transfere aceste costuri asupra beneficiarilor finali, generând, astfel, o creștere a prețurilor.
Un alt domeniu potențial afectat este agricultura, care, în anul 2013, a avut o contribuție decisivă la înregistrarea de către România a unei creșteri economice peste așteptări. Creșterea accizei cu 7 eurocenți nu ar face altceva decât să frâneze o dezvoltare în continuare a acestui sector, mai ales în cazul în care condițiile meteo nu vor fi la fel de favorabile ca și în anul anterior.
În cazul populației, creșterea prețului creează un dezechilibru semnificativ între puterea de cumpărare și venituri.
Având în vedere cele menționate anterior, vă rog, domnule prim-ministru, să luați în considerare renunțarea la aplicarea măsurii de creștere a accizei la carburant, dat fiind că bugetul aprobat pentru anul 2014 include rezerve care pot fi folosite astfel încât această creștere de prețuri nu este necesară.
De asemenea, am convingerea că măsurile luate pentru reformarea Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) vor genera o mai bună colectare a veniturilor în anul 2014, așa cum v-ați angajat public.
Cu considerație,
Președintele României, Traian Băsescu”