Pusă pe masa președintelui Traian Băsescu la întâlnirea neoficială de luni seara de către lideriii USL, devansarea datei alegerilor prezidențiale din noiembrie în mai-iunie 2014 stă exclusiv în mâna actualei majorități parlamentare. Concretizarea acestei mutări depinde numai de înțelegerile din interiorul USL, șeful statului neavând, cu o majoritate parlamentară de aproape 70%, decât varianta de a juca în public cu demisia pe masă condiționând-o de renunțarea la mandat a tuturor celor 588 de parlamentari, scenariu complet nerealist. Numai în ipoteza demisiei sau a demiterii, mandatul președintelui s-ar putea încheia însă mai devreme. În orice alte condiții, devansarea scrutinului ar duce doar la alegerea unui președinte ținut pe tușă șase luni.
Oficial, USL invocă economia la buget prin comasarea cu europarlamentarele și campania electorală 2 în 1. În realitate, interesele partidelor țin de poziționarea candidaților în opțiunile electoratului și de eliminarea concurenței.
Trei scenarii sunt posibile astfel încât Crin Antonescu să intre în cursă cu șase luni mai devreme, evitând astfel o erodare politică.
â–º Primul – USL modifică articolul 5 din Legea pentru alegerea președintelui, dar se poate împiedica, punctual, de o cerere de reexaminare care stă în mâna lui Traian Băsescu sau de o decizie a Curții Constituționale sesizate de PDL sau de șeful statului înainte de promulgare.
â–º Al doilea – cu o majoritate confortabilă în parlament la care a anunțat și UDMR că poate ralia, USL revizuiește Constituția, în care precizează explicit când se desfășoară prezidențialele. În această variantă, reușita depinde în final doar de electorat.
â–º Al treilea și cel mai puțin probabil – demisia președintelui Traian Băsescu și organizarea de alegeri anticipate. Președintele a spus deja „pas” ideii de demisie, parând cu „oferta” de a renunța la mandat numai simultan cu parlamentul.
Pus în fața ipotezei ca alegerile să fie devansate la întâlnirea din biroul lui Crin Antonescu, președintele a fost inițial evaziv. Potrivit liderului PNL, la propunerea adusă în discuție de Ponta, Băsescu a replicat că opțiunea sa ar fi organizarea la termen a alegerilor prezidențiale, în noiembrie, și comasarea europarlamentarelor cu referendumul pentru revizuirea Constituției, în vara lui 2014. Public a plusat: „Îmi depun și mâine mandatul odată cu cei 588 de parlamentari”, condiționându-și demisia de introducerea în noua Constituție a parlamentului unicameral cu maximum 300 de aleși. O teză căreia, admite președintele, nu-i dă prea mari șanse să fie acceptată.
Varianta 1: Modificarea legii electorale
Tehnic, cel mai la îndemână scenariu pentru USL, realizabil și în decurs de o lună dacă există consens intern, este modificarea legii pentru alegerea președintelui. La articolul 5, legea în forma actuală cere ca alegerile să se desfășoare duminica, „în luna anterioară lunii în care ajunge la termen mandatul de președinte”. Cum al doilea mandat al lui Traian Băsescu a început în decembrie 2009, alegerile ar urma să fie programate în noiembrie 2014. Articolul poate fi înlocuit, așa cum a sugerat premierul Victor Ponta, cu „soluția americană”: președintele să fie ales în vară, dar să intre la Cotroceni când îi expiră mandatul predecesorului, în decdembrie. O altă posibilitate este derogarea strict pentru comasarea în 2014 a europarlamentarelor cu prezidențialele.
„Eu l-am informat și pe președinte asupra acestui lucru: ori să avem un al doilea mandat redus cu câteva luni, ori să avem un sistem – este adevărat, în America e vorba doar de două luni, adică alegerile sunt în noiembrie și se intră în mandat la sfârșitul lui ianuarie, la noi ar fi vorba de vreo 4-5 luni – un sistem în care să ai alegerile odată cu Parlamentul European și să intri în mandat, noul președinte să intre în mandat, la expirarea mandatului președintelui”, a spus Ponta.
Devansarea cu șase luni ar fi în avantajul USL și în special al prezidențiabilului desemnat al Uniunii, Crin Antonescu. Mutarea ar pune în dificultate PDL care nu și-a stabilit nici măcar viitoarea conducere, cu atât mai puțin candidatul la președinție.
Ideea a fost însă ironizată de Traian Băsescu. „În Statele Unite e vorba de o lună. Aici, ce faci cu președintele ales 9 luni? Dai un cerc în jurul Cotroceniului? Nu poți să ai doi președinți validați în același timp. Asta e o copilărie”, a spus președintele.
Foto: Octav Ganea/Mediafax foto
Modificarea legii poate trece cu ușurință la vot, singurele piedici riscând să apară la Curtea Constituțională, care s-a opus în 2012 comasării localelor cu parlamentarele. Considerentele au fost însă diferite de actualul context: judecătorii au imputat modificarea legii cu mai puțin de un an înaintea scrutinului, dar și dificultatea alegătorilor care ar fi avut de-a face cu șase buletine de vot.
Un cuvânt de spus în acest demers îl are inclusiv președintele Băsescu, care poate întoarce legea la reexaminare în parlament, dar numai o singură dată.
Scenariul numărul 2: Revizuirea Constituției
Calea sigură spre modificarea fără piedici vizată de USL ar fi includerea acestei modificări în demersul de revizuire a Constituției, programat de Putere în prima sesiune parlamentară. Durează însă câteva luni. În textul legii fundamentale poate fi astfel inclusă mențiunea că alegerile prezidențiale se desfășoară în luna iunie, urmând ca mandatul să fie predat la încheierea lui.
„Cu ocazia amendării Constituției în acest an se poate stabili o soluție tehnică prin care, în Constituție, noi spunem că, așa cum se întâmplă în mai multe state, inclusiv în SUA, că din cinci în cinci ani sau din patru în patru ani, depinde despre ce vorbim, alegerile prezidențiale se fac tot timpul în ultima săptămână din mai sau prima săptămână din iunie și intră președintele în exercițiu după expirarea mandatului vechiului președinte, în noiembrie”, s-a raliat liderul UDMR, Kelemen Hunor.
Este de altfel și scenariul cel mai probabil, după discuțiile din USL. „Pentru aceasta nu ne trebuie nici acordul domnului Băsescu, nici negocieri cu domnul Băsescu. Nu ține de bunăvoința domnului Băsescu care a dat un mic recital în spațiul oferit de această discuție arătându-ne de ce nu vrea dânsul chestiunea asta. Eu cred că nimeni nu l-a rugat să o facă, nu a deschis nimeni o negociere ca să ajungem la un acord cu domnul Traian Băsescu”, a replicat Crin Antonescu după ieșirea președintelui.
Organizarea referendumului pentru revizuirea Constituției este pusă de lege exclusiv în mâna guvernului, președintele neavând în acest scenariu un rol decisiv. Modificarea Constituției depinde însă de votul popular și, cel puțin până la acest moment, de un cvorum de 9 milioane de alegători prezenți să voteze DA sau NU.
Demisia lui Traian Băsescu, șanse zero
Scurtarea mandatului lui Traian Băsescu prin demisia acestuia a fost aruncată de USL în discuție doar ca subiect de dispută politică. Scenariul a fost de altfel respins din start de președinte și la întâlnirea de la Senat. Cu atât mai mult cu cât în ultimele șase luni de mandat șeful statului nu mai riscă să fie suspendat sau demis.
„Președinții nu au marea onoare de a abdica, ei trebuie să-și ducă mandatul până la capăt”, a spus Băsescu. A lăsat, în schimb, deschisă o variantă nerealistă: „Cred că singura variantă este cea care a mai funcționa ar fi alegeri parlamentare și prezidențiale”.
Citește și Băsescu s-a întâlnit cu liderii USL, la Senat. Antonescu, pentru Gândul: „Solicitarea a venit de la președinte”
Propunerea pe care Traian Băsescu i-a avansat-o lui Victor Ponta în 2012 viza demisia sa cu un an și jumătate înainte de încheierea mandatului prezidențial, dar cu condiția comasării parlamentarelor cu prezidențialele anul trecut, prin revizuirea Constituției în sensul reducerii mandatului de la 5 la 4 ani și a introducerii parlamentului unicameral cu maximum 300 de aleși.
Băsescu vrea, în schimb, comasarea europarlamentarelor cu referendumul pentru revizuirea Constituției, care nu i-ar viza astfel mandatul. Scenariul a fost asumat public și de Elena Udrea. „În loc să încerce forțarea preluării Cotroceniului înainte de termenul constituțional, mai bine ar comasa europarlamentarele cu Referendumul”, a comentat deputatul PDL, în opinia căruia Antonescu ar fi nerăbdător să ajungă la Cotroceni, „cu atât mai mult cu cât este clar că nu îi convine statutul de vioara a doua în Uniune, pe care îl are acum”.