Băsescu și Ponta au convenit să amâne privatizarea CFR Marfă și listarea Transgaz
Președintele Traian Băsescu și premierul Victor Ponta au convenit să amâne privatizarea CFR Marfă și listarea unor acțiuni Transgaz (TGN), apreciind că momentul actual nu este prielnic pentru astfel de operațiuni, și să aștepte numirea managerilor privați care să crească valoarea celor două companii
Subiectul a fost discutat de cei doi oficiali în întâlnirea avută, miercuri, la Palatul Cotroceni, în contextul negocierilor cu delegația Fondului Monetar Internațional (FMI), au declarat agenției MEDIAFAX surse participante.
„Președintele și premierul au fost de acord să amâne privatizarea CFR Marfă și listarea Transgaz, cu argumentul că acum nu este momentul prielnic. Cei doi au agreat că este nevoie ca mai întâi să fie introdus managament privat care să crească valoarea celor două companii și abia apoi să fie încheiate procedurile de vânzare de acțiuni”, au arătat sursele citate.
Statul s-a angajat față de Fondul Monegar Internațional să vândă pe bursă participații la unele companii, printre care și un pachet de 15% din acțiunile Transgaz. Operațiunea era programată inițial pentru sfârșitul lui iunie, dar a fost amânată din motive tehnice.
Prospectul ofertei Transgaz este pe masa Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare spre analizare.
Transgaz Mediaș este operatorul rețelei naționale de transport al gazelor naturale. Compania este controlată de stat, prin Ministerul Economiei.
Compania este listată la Bursa de Valori București din 2008, în urma unei oferte derulate la finele lui 2007.
Statul deține 73,51% din acțiunile companiei. În acționariatul Transgaz se regăsește și Fondul Proprietatea, care deține 14,98% din titluri, iar restul de 11,5% din acțiuni sunt în portofoliile investitorilor de la bursă.
În cazul CFR Marfă, Guvernul intenționează să vândă prin licitație cu strigare un pachet de acțiuni reprezentând 100% din capitalul social al companiei, precum și pachetul care va fi deținut de stat în urma conversiei datoriilor societății în acțiuni și cel rezultat în urma compensării datoriilor CFR Marfă către CFR S.A.
Inițial, Guvernul s-a angajat față de FMI să vândă doar 20% din acțiunile CFR Marfă, dar ulterior s-a decis în Consiliul Suprem de Apărare a Țării (CSAT) să fie vândut un pachet majoritar de acțiuni.
Ministerul Transporturilor a anunțat că își asumă privatizarea CFR Marfă până în luna decembrie a acestui an, obiectiv care va fi atins și în cazul celui mai pesimist scenariu.
Ulterior, oficialii ministerului au declaat că procedura de vânzare a CFR Marfă este întreruptă și nu va putea fi finalizată până la sfârșitul anului întrucât strategia de privatizare nu a primit avizul CSAT.