Președintele Traian Băsescu trimite legea care stabilește cine are ultimul cuvânt în cazul mandatului pentru Consiliul European pentru a doua oară la Curtea Constituțională. Actul normativ se afla la promulgare după ce fusese modificat de Parlament în urma unei decizii a CCR de anul trecut, care constatase neconstituționalitatea prevederilor care lăsau decizia în mâna senatorilor și deputaților în privința mandatului la reuniunile UE, dar și în cazul stabilirii reprezentantului României dacă președintele și premierul nu ajung la un acord.
După reexaminare, legea a ajuns la promulgare însă în ea se prevede că, cu cel puțin 10 zile înaintea reuniunii CE, propunerea de mandat se transmite parlamentului, care poate adopta propuneri în privința acestuia care, la rândul lor, trebuie incluse în document.
„Din analiza acestui text, remarcăm că Președintele României își pierde atribuția de a emite mandatul de reprezentare la reuniunile Consiliului European, deși acest drept îi este conferit de Constituție, în virtutea prevederilor Art. 80 alin. (1), coroborat cu Art. 91 și Art. 148 alin. (4). Prin Art. 18 din legea retrimisă spre promulgare, în procedura de emitere a mandatului se interferează Parlamentul României, aspect care vine în contradicție cu textele constituționale menționate. Astfel, din jurisprudența Curții Constituționale a României, cât și din Constituția României, Președintele României, în calitate de șef al statului și conducător al politicii externe a statului român, are dreptul de a emite mandate, atunci când consideră necesar, fără alte condiționări din partea puterii legislative sau executive”, se arată în sesizarea președintelui înaintată Curții Constituționale.
Băsescu a atenționat ieri în privința legii care poartă de altfel titulatura de „cooperare dintre Parlament și Guvern în domeniul afacerilor europene„, susținând că majoritatea USL, în ciuda angajamentelor luate de premier în pactul de coabitare, nu respectă deciziile Curții Constituționale.
„Un alt punct de interes pentru justiție: consolidarea independenței justiției în raport cu influența politică, respectarea prevederilor Constituției la emiterea ordonanțelor de urgență și punerea în aplicare a deciziilor Curții Constituționale. Păi, mâine am de promulgat o lege în care majoritatea USL n-a respectat recomandările Curții Constituționale. V-aș ruga să vă uitați la Decizia nr. 784 din 2012 a Curții Constituționale, care spune: „În exercitarea atribuțiilor constituționale, președintele României participă la reuniunile Consiliului European, în calitate de șef al statului. Poate delega primului-ministru”. Și mai departe, spune: „Rolul Guvernului în politica externă este unul mai degrabă tehnic, el trebuie să urmeze și să îndeplinească obligațiile la care România s-a angajat la nivel de stat”. Ori singurul care poate angaja România la nivel de stat, conform Constituției României, este președintele României. Potrivit Articolului 80, aliniatul 1 din Constituție, președintele României reprezintă statul român, ceea ce înseamnă că în planul politicii externe, conduce și angajează statul. Este din decizia Curții Constituționale”, a spus Băsescu.