BEC menționează, într-un comunicat remis marți seară, că în urma întâlnirii oficialilor Biroului cu reprezentanții Ministerului Afacerilor Externe a fost înaintată o adresă, care a fost analizată și supusă votului și deciziei.
„La adresa anterioară a Ministerului Afacerilor Externe (…) transmisă Biroului Electoral Central prin intermediul Biroului electoral pentru secțiile de votare din străinătate și având același obiect, respectiv solicitarea de a se preciza dacă Hotărârea nr 4H/2014 «permite emiterea, în condiții de legalitate, a unui ordin de completare a listei secțiilor de votare din străinătate», Biroul Electoral Central a răspuns în mod direct Ministerului Afacerilor Externe prin adresa nr. 1391/C/7.11.2014 și își menține punctul de vedere exprimat prin această adresă”, se arată în comunicatul BEC.
În răspunsul citat de BEC și adresat MAE în 7 noiembrie se precizează că în urma discuției membrilor BEC cu ministrul Titus Corlățean au fost adoptate decizii și hotărâri care să clarifice normele legale în privința posibilității înființării de secții de votare suplimentare în diaspora.
De asemenea, BEC mai precizează: „Comunicatele emise de Biroul Electoral Central reprezintă poziția oficială a acestuia și un mijloc de a aduce la cunoștință publică hotărârile și deciziile adoptate de acest organism colegial, în limitele atribuțiilor sale legale”.
MAE a menționat mai multe puncte, primul dintre acestea referindu-se la „posibilitatea ca membrii birourilor electorale ale secțiilor de votare care nu se prezintă în ziua votului să poată fi înlocuiți cu persoanele propuse de MAE”.
Răspunsul BEC face referire, potrvit comunicatului de marți seară, la faptul că Biroul și-a menținut punctul de vedere exprimat anterior, respectiv că în cazul în care numărul maxim de membri din secțiile de votare din străinătate nu este întrunit acesta poate fi completat din lista întocmită de MAE.
Altă propunere a MAE a fost ca în tabelul pe care sunt înscriși alegătorii care votează, adică lista suplimentară, să fie înscrise doar datele privind nume și prenume, CNP și localitatea de domiciliu.
Acest lucru ar fi însemnat să nu fie completate datele din secțiunile privind „tipul, seria și numărului actului de identitate” sau „semnătura”, acestea fiind celelalte rubrici din tabelul stabilit în anexa la HG 709/2014. În acest caz BEC a menționat că solicitarea excedează atribuțiile BEC, iar schimbarea modelului listei de votare se poate face doar printr-un act normativ „cu cel puțin aceeași forță juridică”, adică printr-o hotărâre de Guvern cum este cea care stabilește actuala formă a tabelului.
MAE a mai întrebat BEC dacă există posibilitatea legală „ca unele secții de votare să își desfășoare activitatea la al doilea tur de scrutin la alte adrese, fără schimbarea numărului secției de votare și a celorlalte elemente constitutive”.
În acest caz, BEC a precizat că, potrivit legii, organizarea și numerotarea secțiilor din străinătate reprezintă o atribuție exclusivă a Ministerului Afacerilor Externe.
Ministrul de Externe, Teodor Meleșcanu, a declarat, marți, că a cerut BEC „un temei legal” pentru înfiiințarea de noi secții de vot în diaspora și permisiunea de a schimba adresa unor secții, apreciind că „o bună organizare” ar putea duce la un număr de 350.000 de votanți în turul II.
„Am cerut (BEC – n.r.) să ni se dea fără echivoc temeiul legal pentru înființarea de noi secții de votare în străinătate, precum și procedurile aferente și termenele legale de înființare și constituire sau contestare a birourilor electorale”, a precizat, la Realitatea TV, Teodor Meleșcanu.
Noul ministru a spus că a mai propus BEC „adoptarea unor măsuri relativ simple, care au însă ca obiectiv să faciliteze foarte mult derularea procesului electoral”, una fiind permisiunea înlocuirea reprezentanților partidelor politice care nu se prezintă în ziua alegerilor în comisia de votare.