„Dacă s-a ajuns în această fază să decidă CCR, bineînțeles, voi aștepta hotărârea Curții și pe urmă voi acționa constituțional. Veți vedea că punctul nostru de vedere este consolidat. Deocamdată, nu mai fac nimic în această speță, până când CCR nu va lua o decizie”, anunță șeful statului, care crede că premierul s-a grăbit, deoarece intenționa să aibă o discuție în ședința CSAT de săptămâna viitoare.
„Doamna premier s-a grăbit foarte mult. Avem marți CSAT și o astfel de discuție – în marja CSAT – ar fi fost bună. Ar fi fost elegant și aș fi aflat argumentele, iar domnia sa ar fi aflat argumentele mele. Acum le va afla la Curtea Constituțională„, a spus Iohannis, care nu consideră că tergiversarea numirilor ar afecta activitatea guvernului.
„Nu se blochează nicio activitate a Guvernului. (…) De exemplu, putea doamna premier să se prezinte la mine cu niște argumente. Dacă tot vine vorba de argumente, dați-mi voie să menționez niște lucruri care deranjează foarte mult. A venit cu o prezentare de remaniere fără a spune public de ce trebuie revocați. Revocarea e o sancțiune politică. Nu este de plăcere. Așadar, doamna premier avea obligația să se prezinte în fața națiunii și să prezinte argumentele pentru remaniere, de ce anumiți miniștri sunt revocați. Această manieră de a conduce guvernul de la partid este una care credeam că s-a terminat în 1989″, apreciază președintele.
Președintele dă de înțeles că urmează exemplul coaliției guvernamentale, pentru care un termen rezonabil în cazul solicitării de urmărire penală a președintelui Senatului înseamnă două-trei luni.
„Cum m-am așteptat ca această chestiune să apară în discuție, m-am documentat un pic cum acționează pesediștii. Aflăm, de exemplu, că la Senat s-a depus o solicitare pentru o persoană, președintele Senatului, într-o anume chestiune. Am așteptat un vot într-un termen rezonabil. Ce constat? Că Parlamentul, controlat de majoritatea PSD, a amânat votul până în sesiunea din februarie. Putem să ne inspirăm de aici și să considerăm că un termen rezonabil poate pentru PSD poate însemna și două-trei luni de zile„, constată Iohannis
Președintele Klaus Iohannis a profitat de ocazie și a acuzat din nou guvernul că este condus din umbră de un infractor și nu este în stare nici să facă politică, nici să conducă țara.
„Este evident că acest guvern este condus de infractorul Dragnea, prin interpuși. O știm cu toții”, afirmă Iohannis.
„Constat că PSD și-a pierdut, sub acest Dragnea, capacitatea de a acționa politic. PSD nu mai știe să facă politică. Este foarte grav pentru un partid care controlează majoritatea în parlament. PSD legiferează foarte, foarte prost și asta nu e o afirmație pe care o fac așa, fiindcă nu-mi place PSD. Am cerut date pentru a vedea care este calitatea legilor date de această majoritate controaltă de PSD. În 35 de rânduri m-am adresat CCR, pentru că am considerat că majoritatea legilor PSD sunt proaste. În 25 de cazuri, CCR mi-a dat dreptate și a declarat acele legi parțial sau integral neconstituționale. Într-un singur an, peste 25 de legi neconstituționale. PSD nu mai e capabil nici măcar să negocieze politic, ci încearcă să își impună voința prin politica pumnului în gură. Acest lucru se vede în Parlament, în guvern și acest lucru pentru mine este inacceptabil”, a spus președintele.
Iohannis a explicat că relația dintre Președinție și Guvern nu se poate reduce la schimburi de hârtii, iar Curtea Constituțională a fost sesizată degeaba.
„Se aude că doamna prim-ministru a trimis o solicitare de rezolvare a unui conflict la Curtea Constituțională. Probabil Curtea va da un răspuns, însă dați-mi voie să vă spun că nu va rezolva problema,” apreciază președintele. „CCR nu are cum să rezolve problema, fiindcă problema nu e una constituțională, este una politică. O să vă spun care sunt cele două cauze ale acestei probleme politice. Prima este că România nu are de facto prim-ministru. A doua cauza e inabilitatea PSD de a face politică de orice fel.”
Șeful statului o avertizează pe Viorica Dăncilă că nu înțelege deialogul instituțional.
„Doamna premier mi-a trimis în scris, fără să mă contacteze, o solicitare de remaniere a guvernului, după care fără să aștepte răspunsul, mi-a mai trimis o solicitare, fără să caute o discuție sau un dialog cu mine. În definitiv, doamna premier m-a sunat ieri. Ce credeți că m-a întrebat? Dacă am terminat analiza și am ajuns la un răspuns. Și i-am răspuns că nu. Sincer, mă așteptam să mă caute, să mă sune și să mă întrebe – domnule președinte, de ce nu-mi dați un răspuns? Care este problema? Noi nu suntem puși aici să trimitem hârtii. Noi suntem puși aici pentru a rezolva problemele României, or asta se face prin dialog instituțional„, explică președintele.
În debutul ședinței de guvern de vineri, premierul Viorica Dăncilă a anunțat că a sesizat CCR pentru a rezolva conflictul cu Președinția.
„Cred că jocul politic trebuie să înceteze în această perioadă. Ne dorim să avem o Președinție (a Consiliului UE – n.r.) de succes, iar acest lucru se poate face doar oferind legitimitate tuturor miniștrilor din Cabinet. De aceea astăzi, am sesizat Curtea Constituțională a României pentru a soluționa acest blocaj creat de domnul președinte. Nu mi-am dorit acest lucru, nu îmi doresc acest lucru, dar interesul României este mai presus de o ambiție, de interesul politic sau de o campanie electorală”
În sesizarea transmisă Curții Constituționale, reprezentanții guvernului scriu că președintele acționează arbitrar și discreționar și cer judecătorilor să rezolve conflictul.
„Ambii titulari ai portofoliilor pentru care se propusese numirea de noi miniștri au demisionat din Guvern (Lucian Șova la data de 22.11.2018 și Paul Stănescu la 26.11.2018), fiind incidentă ipoteza vacantării funcției de ministru. Altfel spus, în loc să procedeze la revocare și apoi la numirea noilor miniștri propuși, Președintele trebuie să ia act de demisie, să declare vacantă funcția de membru al Guvernului și să numească miniști propuși. În cazul uneia dintre funcții, respectiv la Ministerul Transporturilor, la momentul formulării prezentei cereri, au expirat cele 15 zile prevăzute de art.6 din Legea 90/2001 privind organizarea și funcționarea Guvernului și a ministerelor, ceea ce înseamnă că demisia a devenit irevocabilă. Cu toate acestea, Președintele României încă „analizează” numirea celor doi miniștri propuși de prim-ministru pe posturile vizate inițial de remaniere cu consecința revocării și ulterior de demisie, cu consecința vacanței postului de ministru.
Considerăm că această „analiză” prelungită nu are temei constituțional, fiind de fapt o opunere fățișă la cele statuate de Curtea Constituțională în interpretarea art.85 din Constituție, și constituie, de fapt, un refuz arbitrar/discreționar al Președintelui României de exercitare a unei competențe constituționale, adică exact ceea ce Curtea Constituțională a calificat ca fiind un „veto” prohibit de dispozițiile constituționale. Acest refuz determină un conflict juridic de natură constituțională între Președintele României și Guvern/prim ministru, de natură să determine dificultăți și chiar blocaje la nivelul funcționării Guvernului, astfel cum vom demonstra în cele ce urmează”, se arată în sesizarea premierului către Curtea Constituțională.
Guvernul precizează și motivele sesizării CCR:
– există o situație conflictuală născută între Guvernul României, reprezentat de primul ministru, pe de-o parte, și Președintele României, pe de altă parte, generat de refuzul acestuia din urmă de a-și îndeplini atribuțiile constituționale;
– litigiul are un caracter juridic constituțional, în legătură cu întinderea și valorizarea competențelor autorităților publice antereferite;
– situația juridică are natură constituțională, vizând exercitarea competențelor consacrate constituțional ale celor două autorități.
„Rolul Președintelui și cel al prim-ministrului în procedura de remaniere guvernamentală sau vacanță a postului cu referire la cauza în speță (care nu are ca efect schimbarea structurii sau a compoziție politice a Guvernului) este consacrat de art. 85 alin.(2) din Constituție, care are următorul cuprins: „(2) În caz de remaniere guvernamentală sau de vacanță a postului, Președintele revocă și numește, la propunerea primului-ministru, pe unii membri ai Guvernului.” se precizează în sesizare.
„Potrivit legii, rezultă că refuzul de numire a miniștrilor se poate exercita o singură dată, motivat (adică nu arbitrar, discreționar), Președintele României având obligația acceptării celei de-a doua propuneri formulată de prim-ministru. Este o concluzie fundamentată deopotrivă pe dispozitivul și considerentele Deciziei nr.98/2008.(…) Așadar, Curtea Constituțională a exclus în mod expres orice posibilitate a Președintelui de a refuza cea de-a doua propunere de numire formulată de prim ministru”.
„Prim-ministrul s-a conformat obligației sale constituționale și a procedat la propunerea de noi miniștri pentru portofoliile de ministru menționate. Președintele refuză în continuare să emită decretele de numire în funcție, invocând o pretinsa „analiză” pe care o face de peste două săptămâni.(…) Față de jurisprudența foarte clară a Curții Constituționale, „analiza” Președintelui în această etapă este fără obiect, iar refuzul său absolut arbitrar.
Analiza sa a purtat deja asupra primelor propuneri de numire. În acest sens, Președintele României a precizat, într-o declarație de presă, că este nevoie de miniștri care performează foarte bine și a cerut Guvernului sa vină cu noi propuneri pentru cele două ministere. Rezultă de aici că refuzul numirii s-a datorat unei necorespunderi a persoanelor propuse pentru portofoliile corespunzătoare.
Numai în această logică poate fi analizată „nepotrivirea” între persoana respectivă și portofoliul concret unde s-a propus numirea. Este o concluzie fundamentată pe interpretarea logică și sistematică a normelor de referință. Astfel, aprecierea pe care Președintele o face în privința numirii în funcția de ministru se raportează în mod necesar la portofoliul aferent funcției de ministru respective, la competența persoanei în cauză de gestionare în funcție de obiectul de activitate concret, de atribuțiile ministerului. Nu poate fi acceptată o altă teza pentru că, implicit, s-ar admite că actul Președintelui de refuz al numirii poate fi discreționar. Or, nicio autoritate publică nu poate fi discreționară în actele și faptele sale, pentru că, potrivit Constituției, nimeni nu este mai presus de lege”.
Sesizarea are 15 pagini și este semnată de Viorica Dăncilă și secretarul general al Guvernului, Toni Greblă și solicită CCR următoarele:
– să se constate existența unui conflict juridic de natură constituțională între Președintele României, pe de o parte, și Guvern/prim-ministru, pe de altă parte, conflict generat de refuzul Președintelui de a da curs și celei de-a doua propuneri a prim-ministrului pentru numirea unor miniștri;
– să se soluționeze conflictul, în virtutea dispozițiilor art.142 alin.(1) din Constituție, potrivit cărora Curtea Constituțională „este garantul supremației Constituției”, arătând conduita în acord cu prevederile constituționale la care autoritățile publice trebuie să se conformeze. În conformitate cu prevederile art.1 alin.(3), (4) și (5) din Constituție, România este stat de drept, organizat potrivit principiului separației și echilibrului puterilor — legislativă, executivă și judecătorească, stat în care respectarea Constituției, a supremației sale și a legilor este obligatorie. Aceasta înseamnă exercitarea de către Președintele României a competențelor stabilite de lege în conformitate cu prevederile constituționale, cu obligația de a lua act de cele două demisii, de a declara vacante funcțiile de membru al Guvernului și de a numi noii miniștri propuși de prim- ministru, care și-a exercitat competența sa constituțională de a veni cu o a doua propunere după primul refuz al Președintelui.”
Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (C.O.T.A.R.) cere președintelui clarificarea situației de la Ministerul Transporturilor și anunță că va ataca în instanță toate deciziile lui Lucian Șova.
„Întrebarea pe care o pun transportatorii de persoane și de marfă președintelui României, Klaus Iohannis, este următoarea: De ce Lucian Șova a fost menținut la Ministerul Transporturilor, astfel încât să reușească să aducă niște modificări legislative care în modul cel mai clar servesc unele grupuri de interese? Acțiunea politică pare a ascunde o acțiune de lobby, care în România nu ar fi posibilă, conform legii, doar că nu putem înțelege acțiunea președintelui Klaus Iohannis altfel decât din dorința de a susține acest lobby pe care noi, transportatorii, îl reclamăm de mai mulți ani. Faptul că președintele nu a răspuns apelului nostru ne face să credem că suntem victimele unui blat la cel mai înalt nivel din stat, unul fără precedent în istoria ultimilor 29 de ani, iar pentru lipsa de acțiune a președintelui, îl vom sancționa pe Klaus Iohannis, anul viitor, la alegeri. Suntem, în total, peste 1 milion de votanți – patronate din transporturile rutiere de persoane și de marfă”, a declarat Vasile Ștefănescu, președintele COTAR.
Transportatorii nu găsesc nicio explicație logică pentru faptul că exact Ministerul Transporturilor a rămas în așteptare, astfel încât ministrul demisionar Lucian Șova să poată rezolva problemele grupurilor de interese care vor să intre pe piața din România. COTAR anunță că va acționa în instanță toate deciziile luate de ministrul demisionar Lucian Șova care au ca rezultat distrugerea sectorului de transporturi din România.