Prima pagină » Știri politice » Boc: Privatizarea CFR Marfă-un eșec. Conform Legii lui Murphy, ce începe prost se termină și mai prost

Boc: Privatizarea CFR Marfă-un eșec. Conform Legii lui Murphy, ce începe prost se termină și mai prost

Boc: Privatizarea CFR Marfă-un eșec. Conform Legii lui Murphy, ce începe prost se termină și mai prost
Fostul premier Emil Boc consideră că privatizarea CFR Marfă va fi un eșec, spunând că, potrivit Legii lui Murphy, "ce începe prost se termină și mai prost", transmite corespondentul MEDIAFAX.

Fostul premier Emil Boc consideră că privatizarea CFR Marfă va fi un eșec, spunând că, potrivit Legii lui Murphy, „ce începe prost se termină și mai prost”, transmite corespondentul MEDIAFAX.

Emil Boc a fost întrebat, luni, de jurnaliști, ce crede că se va întâmpla cu procesul de privatizare a CFR Marfă.

„Cred că marca acestui Guvern este marca eșecului, nu văd de ce CFR Marfă ar face o excepție, pentru că toate auspiciile conduc spre eșec, așa cum a fost cu Oltchim și cu celelalte proiecte începute, că e vorba de regionalizare, de revizuirea Constituției, la fel, și privatizarea CFR Marfă va fi sortită eșecului. Legea lui Murphy se aplică și aici: orice începe prost se termină și mai prost. Nu văd de ce ar fi o excepție de la Legea lui Murphy”, a spus Boc.

Potrivit acestuia, soluția în cazul CFR Marfă ar fi „o privatizare corectă, în interes public, nu în interesul politicienilor”.

Ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu, a cerut secretarului de stat Cristian Ghibu, președintele comisiei de privatizare a CFR Marfă, și consultanților Deloitte și Mușat și Asociații să transmită luni un punct de vedere privind evoluția, momentul și pașii următori în această privatizare.

Grup Feroviar Român (GFR) a cerut duminică Ministerului Transporturilor să facă public contractul pentru vânzarea pachetului majoritar de acțiuni la CFR Marfă, solicitând totodată implicarea directă a ministrului de resort, Ramona Mănescu, în vederea evitării unui eșec al privatizării.

„GFR este în continuare dispus să colaboreze cu Ministerul Transporturilor pentru a identifica împreună căile legale prin care poate fi evitat eșecul unei licitații care ar afecta negativ mediul economic și ar descuraja investițiile străine. Grup Feroviar Român contează pe susținerea conducerii Ministerului Transporturilor pentru prevenirea acestei situații”, se arăta într-un comunicat transmis de GFR, deținut de omul de afaceri Gruia Stoica.

GFR consideră că în acest moment comisia de privatizare invocă termenul de obținere a avizului din partea Consiliului Concurenței drept motiv pentru un anticipat eșec al tranzacției, pentru a ascunde faptul că în mod flagrant nu și-a îndeplinit obligațiile care îi revin.

„Eșecul vânzătorului de a obține o prelungire a termenului de finalizare a tranzacției, astfel încât acesta să permită obținerea avizului Consiliului Concurenței – în ciuda atenționărilor repetate ale acestei instituții privind termenul necesar analizei – face acum imposibilă încheierea în bune condiții a privatizării și desființează contractul de plin drept. Precizăm cu această ocazie că GFR nu a solicitat niciodată vreo amânare a termenului de plată. De asemenea, Comisia de Privatizare a evitat în mod repetat formularea unor răspunsuri clare la solicitările noastre făcute încă din 30 august 2013 (demers reluat pe 4 octombrie 2013), privind situația la zi a aprobărilor din partea băncilor creditoare ale CFR Marfă în privința schimbării de acționariat al companiei”, scria în comunicatul transmis de GFR.

Potrivit hotărârii de Guvern privind privatizarea CFR Marfă, termenul pentru finalizarea procesului expiră luni, nefiind prelungit de către Guvern.

Anexa actului normativ prevede că transferul dreptului de proprietate asupra pachetului de 51% din acțiuni se realizează la data îndeplinirii cumulative a cinci condiții: emiterea unei decizii din partea autorităților de concurență; finalizarea de către vânzător a conversiei creanțelor deținute de stat asupra companiei la data semnării contractului și definitivarea structurii capitalului social al societății în urma operațiunii; obținerea de către vânzător de la finanțatorii interni și externi ai societății a unui acord cu privire la modificarea structurii acționariatului societății, ca efect al încheierii contractului; creditarea contului vânzătorului cu toate sumele datorate de cumpărător și semnarea declarației privind transferul dreptului de proprietate asupra pachetului de acțiuni în registrul acționarilor și de acțiuni al societății.

Consiliul Concurenței nu poate da avizul până luni, termen limită pentru finalizarea privatizării CFR Marfă, și va începe analiza doar după ce va primi de la GFR informații care lipsesc din notificarea depusă în urmă cu două săptămâni.

„Noi am primit o solicitare de aprobare a tranzacției, o notificare, din partea cumpărătorului. Solicitarea nu este completă, nu conține elemente importante legate de definirea piețelor, și noi avem nevoie, alături de Comisia Europeană, de aceste date pentru a putea face analiza pe fond. Ca atare, noi le-am solicitat să completeze informațiile depuse. Aveau la dispoziție 20 de zile pentru asta, au trecut deja zece, deci mai au un maxim de zece zile pentru a veni cu informațiile respective. Cu cât vin cu ele mai repede, cu atât noi putem să demarăm analiza noastră”, declara, joi, pentru MEDIAFAX președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu.

Finalizarea vânzării-cumpărării pachetului de acțiuni, constând în plata prețului de cumpărare și în transferul titlului de proprietate, va avea loc sub condiția semnării unui contract de escrow unde cumpărătorul să depoziteze o sumă reprezentând 10% din valoarea tranzacției, precum și a realizării condițiilor suspensive prevăzute anterior.

Până în prezent, GFR a plătit o garanție de 10 milioane de euro și un avans de 20 milioane de euro, reprezentând 10% din valoarea tranzacției.

În luna iunie, GFR a fost declarat câștigător în procesul de privatizare a CFR Marfă, oferind un preț de 202 milioane euro pentru 51% din acțiuni.

Citește și