Prima pagină » Economic » BUGETUL ROMÂNIEI 2014. Guvernul reevaluează TAXA PE STÂLP. Care ar putea fi valoarea noului impozit

BUGETUL ROMÂNIEI 2014. Guvernul reevaluează TAXA PE STÂLP. Care ar putea fi valoarea noului impozit

BUGETUL ROMÂNIEI 2014. Guvernul reevaluează TAXA PE STÂLP. Care ar putea fi valoarea noului impozit
Pusă pe masa FMI ca o soluție pentru a mai acoperi gaura din buget, taxa pe construcțiile speciale - "taxa pe stâlp" - ar putea reprezenta 1% din valoarea acestor construcții și nu 1,5% așa cum a fost pusă în dicuție inițial, au declarat pentru gândul surse guvernamentale. De asemenea, potrivit acelorași surse nu s-a bătut în cuie nici lista construcțiilor care vor fi impozitate, categoriile vizate putând fi mai restrânse decât cele care sunt specificate în Codul Fiscal.

Pusă pe masa FMI ca o soluție pentru a mai acoperi gaura din buget, taxa pe construcțiile speciale – „taxa pe stâlp” – ar putea reprezenta 1% din valoarea acestor construcții și nu 1,5% așa cum a fost pusă în discuție inițial, au declarat pentru gândul surse guvernamentale. De asemenea, potrivit acelorași surse nu s-a bătut în cuie nici lista construcțiilor care vor fi impozitate, categoriile vizate putând fi mai restrânse decât cele care sunt specificate în Codul Fiscal.

Guvernul estimează să aducă la buget aproape 100 de milioane de euro, respectiv 488 milioane lei, prin introducerea taxei pe stâlp.

Ce prevedea proiectul inițial de ordonanță

Săptămâna trecută trecută, potrivit unui un proiect de ordonanță obținut de Ziarul Financiar, noul impozit pe construcții pe care guvernul Ponta intenționează să-l aplice de la 1 ianuarie 2014 era fi calculat prin aplicarea unui procent de 1,5% la valoarea construcțiilor existente în patrimoniul persoanelor juridice române și străine din care se fac anumite deduceri.

„Impozitul pe construcții se calculeză prin aplicarea unei cote de 1,5% asupra valorii construcțiilor existente în patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior, evidențiată contabil în soldul debitor al conturilor corespunzătoare construcțiilor menționate la art.2, din care se scade valoarea  clădirilor, inclusiv valoarea lucrărilor de reconstruire, modernizare, consolidare, modificare sau extindere pentru clădirile închiriate, luate în concesiune,  aflate în administrare ori în folosință, pentru care se datorează impozit pe clădiri, conform Titlului IX – Impozite și taxe locale din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, de către contribuabil sau proprietar, după caz”, se arătă în documentul menționat.

Într-un documentul care însoțea proiectul de ordonanță, denumit „NOTĂ SINTEZĂ privind instituirea impozitului pe construcții”,
au fost listate construcțiile speciale supuse impozitării. Astfel, potrivit unui extras din documentul Finanțelor, urmau să fie taxate:

„- centrale hidroelectrice, stații și posturi de transformare, stații de conexiuni;
– centrale termoelectrice și nuclearo – electrice;
– piste și platforme;
– sonde de țiței, gaze și sare;
– rampe de încărcare – descărcare;
– coșuri de fum și turnuri de răcire;
– iazuri pentru decantarea sterilului;
– heleștee, iazuri, bazine; ecluze și ascensoare; baraje, jgheaburi pentru piscicultură;
– infrastructură transport feroviar;
– infrastructură drumuri :alei, străzi, autostrăzi, cu toate accesoriile necesare (trotuare, borne, semne de circulație, marcaje, etc);
– linii și cabluri aeriene de telecomunicații (stâlpi, circuite, cabluri, traverse, console);
– platforme, turnuri și piloni metalici pentru antene de radiofonie, telefonie mobilă, radio, tv;
– lacuri artificiale de acumulare;
– construcții pentru transportul energiei electrice;
– canale de irigații; etc.”

Companiile de stat, lovite la buget

Noul impozit pe „construcțiile speciale” anunțat de Guvern va lovi puternic bugetele companiilor la stat. De asemenea, trebuie menționat că rămâne  incert dacă impozitul vizează doar construcțiile aflate în proprietatea companiilor sau și pe cele aflate în concesiunea acestora.

„Transelectrica are evidențiați în inventarul companiei un număr de 25.624 de stâlpi care sunt proprietate publică a statului și care fac obiectul contractului de cesiune dintre Ministerul Economiei și Transelectrica. În proprietatea privată a Transelectrica se află un număr de 604 stâlpi pentru care compania va plăti impozit, dacă va fi cazul,  în momentul în care  vor apărea actele normative care să reglementeze aceasta situatie”, au declarat reprezentanții Transelectrica.

Un plus consistent la impozit ar urma să plătească Hidroelectrica. Societatea are active de circa 20 de miliarde de lei, echivalentul a 800 de milioane de euro. În situația în care noul impozit va fi aplicat, taxele pe care compania le datorează statului vor crește cu 40 de milioane de euro, potrivit estimărilor inițiale.

„Am făcut un calcul de impact. Hidroelectrica ar plăti în plus, cu titlu de taxe și impozite pe clădiri, 160 de milioane de lei, adică 40 de milioane de euro. Este o cifră foarte mare. 40 de milioane de euro va ajunge să reprezinte chiar profitul Hidroelectrica în condițiile în care marjele scad. Evident că fie milion în plus pe care îl dai la stat afectează profitabilitatea”, a declarat pentru gândul Remus Borza, președintele Consiliului de Supraveghere al Hidroelectrica și fost administrator judiciar al companiei. În cazul Hidroelectrica, impozitul s-ar aplica pe construcțiile hidrotehnice, mai exact pe baraje și pe acumulări. „60% din energia produsă de Hidroelectrica e pe firul apei, iar 40% din acumulări”, a mai explicat Borza.

De asemenea, statul va încasa anual 10-12 milioane euro din impozitarea construcțiilor speciale ale companiilor din telecom și 60-65 milioane euro din taxarea celor din zona utilităților, sume estimative avansate de firmele afectate și luate în calcul de Guvern inițial.

Suma astfel colectate din activele companiilor din cele două domenii s-ar ridica la 70-77 milioane euro (310,9 milioane lei-342 milioane lei), la care se vor adăuga încasări din impozitarea construcțiilor speciale din infrastructura de transport feroviar și infrastructura de drumuri.

Citește și