Cambridge Analytica în România, pas cu pas. Noile dezvăluiri ale consultantului britanic care susține că a fost ofertat pentru a lucra în campania PSD la parlamentare
„Atunci când Mark Turnbull, unul dintre directorii SCL, compania ce deține Cambridge Analytica, mi-a cerut să lucrez cu ei pentru alegerile din România din 2016, am devenit brusc suspicios. Cine ar putea fi clientul, am întrebat eu, și ce ar implica o astfel de muncă? Mi-au răspuns că ar fi vorba despre PSD, cel mai dubios partid politic din România. Aceștia își doreau să obțină dreptul de a le ‘aranja’ alegerile și eu aș fi putut fi parte din echipă”, scrie Rupert Wolfe-Murray pe emerging-europe.com.
Acesta mai spune și că, într-un e-mail datat 3 august 2016, Turnbull i-a descris cam ce ar fi avut de făcut: „Ceea ce oferim este includerea unei echipe de două persoane în cadrul actualei echipe de campanie – un strateg politic și un specialist în comunicare, dar care să aibă, efectiv, roluri și abilități similare – pentru a oferi direcții strategice și asistență pe durata campaniei (branding, copywriting, PR, relații cu presa, extindere digitală etc.), pentru următoarele 2-3 luni”.
Wolfe-Murray a replicat atunci că nu există nicio șansă ca el să lucreze pentru un partid politic din România, argumentând că nu vrea să-și strice reputația și spune că s-a declarat șocat atunci când l-a văzut pe Alexander Nix vorbind pe Channel 4 despre o operațiune sub acoperire derulată într-o țară est europeană, un demers atât de secretizat încât nimeni nu știa măcar că au fost implicați.
„Am realizat atunci, stupefiat, că țara la care se refereau ar fi putut să fie România, iar eu eram pe cale să fiu parte a unei echipe sub acoperire care urmărea subminarea democrației. În momentul ăla m-am simțit de parcă aș fi evitat, la limită, un glonț. Primul meu gând a fost, apoi, să împărtășesc această poveste, să ajungă și la oamenii din România, pentru ca ei să știe ce i-a pândit”, mai scrie consultantul.
Acesta spune că, ulterior, i-a scris chiar lui Turnbull pentru a-l întreba dacă au reușit, până la urmă, să obțină operațiunea în alegerile din România și că acesta ar fi răspuns chiar rapid, afirmând că nu au lucrat niciodată pentru un partid de la București, conexiune negată și de liderul PSD, Liviu Dragnea.
Compania Cambridge Analytica este în aceste zile protagonista scandalului momentului, după ce o investigație realizată de jurnaliștii de la Channel 4 dezvăluie modul în care firma a făcut, în secret, campanie pentru Donald Trump, cu ajutorul datelor pe care le-ar fi obținut de la Facebook, de jur împrejurul lumii. Șefii acesteia au fost filmați în timp ce vorbeau despre folosirea foștilor spioni, a carților de identitate false, despre mită și prostituate, instrumente menite să-i asigure lui Trump victoria în scrutinul prezidențial din SUA.
O investigație realizată de jurnaliștii de la Channel 4 dezvăluie modul în care compania Cambridge Analytica a făcut, în secret, campanie pentru Donald Trump de jur împrejurul lumii. Șefii acesteia au fost filmați în timp ce vorbeau despre folosirea foștilor spioni, a carților de identitate false, despre mită și prostituate, instrumente menite să-i asigure lui Trump victoria în scrutinul prezidențial din SUA.
Întrebat despre materialele scoase la iveală despre adversarii politici, Nix a răspund că ar putea „trimite niște fete care să ajungă în casa candidatului”, adăugând că femeile din Ucraina sunt „foarte frumoase” și că această strategie „funcționează foarte bine”.
Într-o altă înregistrare, acesta a spus: „Vom oferi o sumă mare de bani candidatului pentru a-și finanța campania, vom înregistra totul, cenzurăm fața angajatului nostru, apoi postăm clipul pe Internet”. Mituirea oficialilor este o infracțiune atât în legislația americană, cât și în cea britanică, iar Cambridge Analytica lucrează în UK, dar este înregistrată în SUA.
Întâlnirile au fost filmate la o serie de evenimente care au fost organizate în hotelurile din Londra timp de patru luni, între noiembrie 2017 și ianuarie 2018, atunci când un reporter al Channel 4 News s-a dat drept reprezentantul unui client bogat care spera să poată controla alegerile din Sri Lanka.
Nix i-a spus atunci jurnalistului că firma sa obișnuiește să opereze prin diverse metode, în penumbră, și că abia așteaptă să construiască împreună o relație secretizată, de lungă durată. La întrevederi au participat și Mark Turnbull, director al CA Political Global, dar și Alex Tayler, oficialul responsabil cu gestionarea bazelor de date ale companiei. Trunbull descrie cum, odată obținut materialul compromițător pentru adversari, Cambridge Analytica poate să-l împingă discret către social media și Internet.
„Noi punem informația în fluxul Internetului și de acolo o privim cum escaladează, o mai împingem din când în când, ca pe telecomandă. Trebuie să se întâmple fără ca ceilalți nici măcar să nu se gândească la faptul că ar putea fi vorba despre propagandă, pentru că în momentul în care apare această îndoială, următoarea întrebare este ‘cine face așa ceva?'”, explicau atunci directorii firmei.
„Mulți dintre clienții noștri nu vor să se descopere că lucrează cu firme străine. Așa că deseori punem la cale ID-uri și site-uri false, putem să fim studenți care se documentează pentru un proiect legat de universitate, putem fi turiști, sunt extrem de multe opțiuni pe care să le explorăm. Am multă experiență în așa ceva”, mai explica Nix.