Cât costă campania electorală la TV: B1 taxează competitorii cu sume între 300 și 6.000 euro. Postul care nu percepe tarife
Societatea B1 TV Channel SRL, care deține licența audiovizuală a B1 TV, a informat Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) că va difuza emisiuni electorale în campania pentru alegerea membrilor din România în Parlamentul European.
Astfel, de luni până joi, între orele 21.30 și 23.00, B1 TV va difuza emisiunea „Sub semnul întrebării”, realizată de Robert Turcescu (promovare și dezbatere electorală). În același interval, vinerea, B1 va transmite emisiunea „X-Press”, cu Sabin Orcan (promovare și dezbatere electorală).
B1 TV va difuza și alte emisiuni de promovare și dezbatere electorală, respectiv: „Evenimentul zilei”, cu Silviu Sergiu, „Talk B1”, cu Mihai Duță, „România, acum”, cu Irina Petraru, „Butonul de panică”, cu Cătălin Prisacariu, „Aktualitatea B1”, cu Andrei Bădin, și „Bună seara, România”, cu Mădălina Pușcalău.
Tarifele practicate de B1 TV în campania pentru europarlamentare variază între 300 de euro și 6.000 de euro.
Astfel, un spot electoral de 30 de secunde, prezentat în cadrul programelor de promovare și dezbatere electorală, va fi taxat de B1 TV cu 300 de euro pe difuzare, în timp ce materialele de campanie realizate de candidați (acțiuni de campanie, înregistrări de la conferințe de presă, mitinguri, întâlniri cu alegătorii etc.), cu durata de maximum 3 minute pe zi (care vor fi difuzate de trei ori pe zi în programele dedicate de promovare de la orele 12.45, 18.45 și 00.45) vor fi taxate cu 1.000 de euro pe minut.
Emisiunile de promovare electorală în direct, cu prezența unuia sau mai multor candidați ai unui partid, cu moderator și resurse de producție asigurate de B1, dar fără intervenție editorială din partea televiziunii, vor fi taxate cu 2.000 de euro/ candidat/ oră de program.
Transmisiunile în direct de la mitinguri electorale, conferințe de presă și activități de campanie vor fi taxate de B1 TV cu 6.000 de euro/ 30 de minute (în București – difuzare și producție) și 6.000 de euro și cheltuieli de deplasare/ 30 de minute (în provincie – difuzare și producție).
Pe de altă parte, potrivit documentelor depuse la CNA, televiziunea de știri Digi 24, deținută de societatea de telecomunicații RCS&RDS SA, nu va percepe tarife în campania electorală pentru europarlamentare. De asemenea, stația centrală și stațiile locale ale Digi 24 nu vor difuza nici emisiuni de promovare electorală și nici spoturi electorale.
Digi 24 București va difuza mai multe emisiuni de dezbatere destinate campaniei electorale, între care: „Jurnal de seară”, cu Cosmin Prelipceanu (de luni până vineri, înte orele 20.00 – 22.00, cu reluare), „24 într-o oră”, cu Sanda Nicola (luni – vineri, între orele 23.00 – 24.00, în perioada 5 – 23 mai, cu reluare), „Imparțial”, cu Luca Niculescu (duminica, 20.00 – 21.00, cu reluare), și „Kilometrul 0”, cu Elena Vijulie (duminica, între 21.00 – 22.00, cu reluare).
Stațiile locale ale Digi 24, de la Brașov, Cluj-Napoca, Constanța, Craiova, Iași, Oradea și Timișoara, vor difuza emisiuni de dezbatere electorală în cadrul mai multor programe, în intervalul 19.00 – 19.55, cu reluare în ziua următoare.
Pe de altă parte, printre televiziunile care au informat CNA că vor percepe tarife în campanie se numără televiziunea generalistă Giga TV (deținută de societatea Sonic Media SRL), care va practica în campania pentru europarlamentare prețuri unice de 1.200 de lei/ 30 de minute (include TVA). De asemenea, un spot electoral de promovare (maximum 60 de secunde) difuzat de Giga TV va fi taxat cu 120 de lei/difuzare (prețul include TVA).
Giga TV difuzează, începând cu 26 aprilie și până pe 23 mai, de mai multe ori pe zi emisiunea „Alege pentru Europa!” destinată campaniei electorale pentru alegerea membrilor din România în Parlamentul European.
O altă televiziune generalistă care va percepe tarife în campania electorală pentru Parlamentul European este Neptun TV, deținută de societatea Soti Cable Neptun SRL.
Neptun TV va difuza următoarele emisiuni electorale: „Știrea Zilei”/ „Drumul spre Bruxelles” – promovare electorală, de luni până vineri, între orele 21.00 – 22.00 (tarif 500 de euro/ apariție/ tronson de 30 de minute); „Asta-i viața” – difuzată de luni până vineri, în intervalul orar 17:00 – 18:00 (tarif 300 de euro/ apariție/ tronson de 30 de minute).
Pe de altă parte, și alte televiziuni, între care posturile de știri Antena 3, Realitatea TV, România TV și cele generaliste Antena 1 și Prima TV, dar și canalele muzicale Etno TV și Taraf TV au informat CNA că vor difuza emisiuni electorale în campania pentru alegerea membrilor din România în Parlamentul European. Acestea nu au informat încă CNA dacă vor practica sau nu tarife pentru emisiunile de promovare electorale și spoturile electorale difuzate.
Potrivit unei decizii adoptate de Consiliul Național al Audiovizualului pe 20 martie, televiziunile și radiourile private pot percepe tarife competitorilor electorali numai pentru emisiunile de promovare electorală și pentru spoturile electorale difuzate.
Accesul competitorilor electorali la serviciile publice de radio și de televiziune, precum și la emisiunile electorale de dezbatere difuzate de posturile private de radio și de televiziune este gratuit.
Posturile de radio și de televiziune private care intenționează să realizeze și să difuzeze emisiuni electorale au avut obligația să comunice Consiliului implicarea lor în campania electorală, până cel mai târziu în ziua de 8 aprilie, printr-o adresă.
Astfel, conform CNA, 87 de televiziuni centrale și locale și-au declarat intenția de reflectare prin emisiuni specifice a campaniei electorale, desfășurată în perioada 25 aprilie – 24 mai.
De asemenea, alte 90 de televiziuni prin cablu au anunțat CNA privind intenția de difuzare a unor emisiuni electorale în campania pentru alegerile pentru Parlamentul European. Între acestea se numără și stații locale ale televiziunilor de știri Digi 24 și Realitatea TV.
Totodată, 140 de radiouri centrale și locale vor difuza emisiuni electorale în această campanie, potrivit adreselor depuse la CNA. Între acestea se află Europa FM și Realitatea FM, stația centrală și stațiile locale.
Tuturor acestor radiodifuzori privați se adaugă Televiziunea Română și Radioul Public, care vor difuza, potrivit misiunii lor publice, emisiuni electorale în campania pentru alegerea membrilor din România în Parlamentul European.
Alegerile membrilor din România în Parlamentul European vor avea loc pe 25 mai. Campania electorală pe posturile de radio și de televiziune, publice și private, a început pe 25 aprilie, ora 00.00, și se va încheia pe 24 mai, ora 7.00.
Campania electorală prin intermediul serviciilor de programe audiovizuale se va desfășura și în condițiile stabilite de Legea nr. 33/2007 privind organizarea și desfășurarea alegerilor pentru Parlamentul European, republicată, cu modificările ulterioare, și cu respectarea prevederilor Legii audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările și completările ulterioare, ale Codului de reglementare a conținutului audiovizual.