Curtea Constituțională a României va judeca excepția de neconstituționalitate a OUG privind comasarea alegerilor din 2024, ridicată de REPER, în cadrul unei contestații depuse la Înalta Curte de Casație și Justiție.
Conform informațiilor obținute de Redacția Cristoiu Blog.ro, dosarul este „în faza de raport”, la CCR.
Excepția de neconstituționalitate ridicată în Dosarul nr.622/1/2024a1 al Înaltei Curți de Casație și Justiție este înregistrată la Curtea Constituțională în Dosarul nr. 968D/2024.
La această dată dosarul se află în stadiu: Dosar în faza de raport, se arată într-un răspuns al CCR.
Acest lucru înseamnă că dosarul este repartizat unui judecător, care trebuie să întocmească un raport, în care să spună dacă s-a mai judecat o cauză similară și altele, a precizat, pentru Gândul, fostul președinte al CCR, Augustin Zegrean. În continuare, după ce este finalizat raportul se stabilește termen de judecată.
De regulă nu se scrie în raport ce propune judecătorul, scrie doar dacă s-au mai judecat astfel de cauze, ce soluții s-au dat, dar nu propune, nu își spune părerea lui acolo, explică judecătorul Augustin Zegrean.
Judecătorul mai spune că dacă CCR va decide neconstituționalitatea ordonanței privind comasarea alegerilor, „se dărâmă toată șandramaua”.
Este o procedură scurtă privind ordonanțele de urgență sau ordonanțele simple, care nu pot fi atacate de persoane nemulțumite direct la Curtea Constituțională. Și atunci, ei fac un proces de contencios administrativ, pentru ca instanțe de contencios administrativ să anuleze ordonanța respectivă sau partea din ordonanțe care crede cetățeanul că încalcă un drept al său. Și atunci, dacă se face o astfel de cerere la Curtea de Apel, de exemplu, Curtea de Apel, a doua zi, a treia zi, trimite dosarul la Curtea Constituțională, să se pronunțe. Dacă CCR va spune că este neconstituțională ordonanța se dărâmă șandramaua. Dacă spune că este constituțională, nu se mai dărâmă nimic.
Lucrurile sunt deja complicate, în opinia lui Zegrean, întrucât există și legea de aprobare a ordonanței, care a trecut, în mod tacit, luni, de Senat. Liderul grupului USR, senatorul Radu Mihail, a afirmat, în plen, că adoptarea tacită a acestei iniţiative legislative este un „atentat la democraţia din România”.
Lucrurile sunt destul de complicate și românește făcute, că este și o lege de aprobare a ordonanței, că tocmai a trecut tacit de Senat și urmează să se judece în Camera Deputaților. Și, pe de altă parte, data alegerilor este deja stabilită, afirmă Zegrean.
Întrebat dacă judecătorii CCR ar putea ține cont de acest aspect, timpul scurt până la data alegerilor, deja stabilită, fostul judecător CCR răspunde că „la o judecată rece, n-ar trebui să ia în calcul”.
Nu sunt obligați ia în calcul nimic, pentru că astea toate s-au tocmai ca să încurce lucrurile.
Zegrean aduce aminte de decizia CCR, din 2012, când „au vrut să facă același lucru”, să unească localele cu parlamentarele și Curtea a spus că nu se poate. Sesizarea era făcută atunci tocmai de cele două partide care acum sunt în alianță, precizează fostul magistrat.
Reamintim că, pe 19 martie, Dacian Cioloș anunța, pe Facebook, că REPER a reușit să trimită ordonanța comasării la Curtea Constituțională.
Excepția de neconstituționalitate ridicată de Partidul REPER în cadrul unei contestații depuse la Înalta Curte de Casație și Justiție privitoare la decizia Biroului Electoral Central de a elimina reprezentantul REPER din BEC a fost reținută de ICCJ, care a dispus transmiterea spre soluționare către Curtea Constituțională a României, transmitea Cioloș.