„Ele vin printr-un curier special. Toate notele respective eu le apostilez cu faptul că le-am văzut. E un gest de onestitate. Pentru că le-am citit, îmi pun semnătura că le-am citit. Sunt retrase apoi la biroul de documente secrete sau se întorc.., asta nu știu, nu e problema mea. Fiecare din aceste note, care cuprinde semnale despre disfunctionalitati, eu notez lucrurile și discut cu departamentul care se ocupă de zona respectivă și cer să mi se facă o analiză pe acest punct”, a explicat vicepremierul Vasile Dîncu, la Digi24, traseul notelor informative transmise de SRI.
Despre avertizările referitoare la sistemul de sănătate sau la dezinfectanții diluați, Dîncu spune că nu le-a văzut niciodată, pentru că problema nu este legată de administrația publică și nu este „în zona sa de competență”.
„Probabil note despre faptul că anumite lucrări care se execută și în domeniul sănătății sunt în întârziere sau proiecte de fonduri europene care întârzie și cauzele lor, probabil că am primit. Dar nu-mi aduc aminte să fi primit note pe zona sănătății, pentru că nu este zona mea de competență. De regulă se trimit pe competențe”, a adăugat Dîncu.
Vicepremierul consideră că scandalul dezinfectanților ar fi putut fi evitat și arată că există lipsuri ale cadrului legislativ care reduc eficiența informărilor transmise de SRI. Problema ar pleca de la lipsa unei reglementări concrete care să stipuleze cine și cum ar trebui să acționeze atunci când se primesc aceste note, dar și de la faptul că documentele nu vizează o singură persoană, ci au mai mulți beneficiari.
„Problema notelor de la SRI e că aceste note au întotdeauna mai mulți beneficiari. Noi primim în fiecare zi cel puțin două-trei informări legate de administrație, de ce se întâmplă disfuncțional în sistem, de corupția din sistem. De fiecare dată, însă, aceste note au mențiuni la cine a mai fost trimisă nota respectivă, pentru că nu e un singur beneficiar al notei, sunt mai mulți beneficiari”, a spus vicepremierul Vasile Dîncu.
Astfel, Dîncu este de părere că e nevoie de un proiect executiv care ar trebui elaborat „cu grijă, pentru că atunci când este vorba de serviciile secrete există o mare dezbatere publică dacă nu cumva își depășesc competențele”, în așa fel încât să nu se ajungă la o situație precum cea a interceptărilor pe care SRI nu mai are dreptul să le facă.
„Cred că în noua eră ar trebui să ne gândim bine în ce măsură informația sau informările ar trebui transformate și într-un proiect executiv. Una este să informezi și alta să spunem să cauți prin informare să previi anumite fenomene. Cred că trebuie discutat asta. Cred că la nivelul CSAT se poate discuta și apoi și apoi și la nivelul societății civile”, a subliniat Dîncu.