Prima pagină » Știri politice » Ceartă în USL. Liberalul Andrei Marga acuză Ministerul de Externe, condus de Titus Corlățean, că „are o viteză de lucru inacceptabilă” AUDIO

Ceartă în USL. Liberalul Andrei Marga acuză Ministerul de Externe, condus de Titus Corlățean, că „are o viteză de lucru inacceptabilă” AUDIO

Ceartă în USL. Liberalul Andrei Marga acuză Ministerul de Externe, condus de Titus Corlățean, că
Președintele Institutului Cultural Român, Andrei Marga, a reacționat într-un interviu pentru gândul la criticile premierului Ponta, care a cerut o analiză asupra activității ICR, deoarece „nu crede că lucrurile merg bine".

Președintele Institutului Cultural Român, Andrei Marga, a reacționat într-un interviu pentru gândul la criticile premierului Ponta, care a cerut o analiză asupra activității ICR, deoarece „nu crede că lucrurile merg bine” și că trebuie luate măsuri, inclusiv politice. Mai mult, prim-ministrul susține că între ICR și MAE există „grave disfuncționalități”. Surse din USL au declarat că există posibilitatea înlocuirii lui Andrei Marga din fruntea Institutului Cultural Român. Decizia finală aparține plenului Senatului.

LOTO – LOTO 6/49 NUMERELE EXTRASE pe 16 iunie

Liberalul Marga recunoaște disfuncționalitățile existente între ICR și Ministerul de Externe, dar dă vina pe ministerul condus de social-democratul Titus Corlățean, care „îi îngreunează activitatea. Totodată, liberalul susține că premierul nu i-a făcut nicio „observație concretă” critică la adresa activității ICR.

În ceea ce privește relația cu Ministerul de Externe, aici disfuncționalități sunt, dar nu ni se datorează. În ceea ce ne privește, am aplicat consecvent legea, iar problema mare este, ca să fiu sincer, enorma încetineală a aprobărilor la Ministerul de Externe și de acest fapt l-am informat de mai multe ori pe primul-ministru. De multe ori dânsul a intervenit pentru a se da aprobările. În decembrie, Ministerul Integrării Europene al Bavariei ne-a invitat, și am fost imediat acolo, să deschidem un Institut Cultural la Nurnberg – Munchen. Deci, în decembrie. După aceea, în zece zile, Ministerul de Externe german a dat aprobarea. Ministerul de Externe român nu a încheiat nici la această oră aprobările. Este o diferență de viteză inacceptabilă. Un alt exemplu, la Kiev trebuia demult deschis Institutul Cultural Român, știm spre exemplu că Ucraina a deschis Biblioteca Ucrainei. Și la Kiev se stă din decembrie. Dacă există o disfuncționalitate ea se referă la aceste întârzieri, care sunt până la un punct de înțeles, dar în mod sigur ele creează handicapuri țării noastre„, a spus pentru gândul Andrei Marga.

Fragment din interviul cu președintele ICR Andrei Marga

Președintele ICR îi răspunde și președintelui Comisiei de Buget Finanțe, Cosmin Micula, care a declarat că ICR a depus la Senat o „fițuică” în loc de raportul de activitate pe 2012.

„Este un simplu pretext al cuiva, nu cunosc persoana care a făcut declarația, știu că este senator PSD, dar nu cunosc persoana. Am văzut că s-a hazardat în declarații, dar toate documentele sunt la dispoziție„, susține în interviul acordat gândul Andrei Marga.

Destituiții de la ICR ar fi mers cu pâra la premier

Potrivit acestuia, oamenii care au fost schimbați din fruntea diferitelor institute culturale, cum sunt cele de la Istanbul si Madrid, s-au dus să se plângă premierului Ponta.

„Bănuiesc că și aceste schimbări și de persoane, spre exemplu schimbările de la Istanbul și Madrid au stârnit discuții, acum ne dăm seama că au răscolit fără să vrea un fel de mușuroi din care ies tot felul de lucruri. S-ar putea ca unii oameni să fi ajuns la primul-ministru să-i dea o descriere sau alta a situației. Probabil, că cineva foarte interesat din Parlament îi șoptește una sau alta primului-ministru. Sigur, eu îmi fac datoria informându-l și dându-i faptele”, a declarat președintele ICR.

Andrei Marga a prezentat în interviul acordat gândul care sunt problemele reale ale institutului, de ce probleme se lovesc și de ce este nevoie de rectificarea bugetară pentru sporirea fondurilor alocate Institutului Cultural Român.

INTERVIUL INTEGRAL CU PREȘEDINTELE INSTITUTULUI CULTURAL ROMÂN, ANDREI MARGA

Premierul a cerut o analiză a activității ICR, spunând că există „grave disfuncționalități” cu alte ministere. De asemenea, a comentat cererea ICR de suplimentare a bugetului. Care este relația ICR – Guvern?

Andrei Marga: Eu am plecat duminică din țară, am fost la reuniunea de la Paris a celor două Academii, română și franceză, acum sunt la Bruxelles la finalul reuniunii E-unic, organizația care cuprinde institutele naționale de cultură, de aceea nu am toate detaliile de la București, am văzut și pe site-uri.

În primul nu cunosc să fie o reacție a primului ministru la propunerea de rectificare a bugetului ICR, rectificarea s-a discutat chiar la adoptarea bugetului, în sensul că bugetul ICR urmează să fie suplimentat la prima rectificare și aceasta se apropie. În al doilea rând, este o necesitate să suplimentăm bugetul, este o nevoie.

În ceea ce privește relația cu Ministerul de Externe, aici disfuncționalități sunt, dar nu ni se datorează. În ceea ce ne privește am aplicat consecvent legea, iar problema mare este, ca să fiu sincer, enorma încetineală a aprobărilor la Ministerul de Externe și de acest fapt l-am informat de mai multe ori pe primul-ministru. De multe ori dânsul a intervenit pentru a se da aprobările. În decembrie, Ministerul Integăririi Europene al Bavariei ne-a invitat, și am fost imediat acolo, să deschidem un Institut Cultural la Nurnberg – Munchen. Deci, în decembrie. După aceea, în zece zile, Ministerul de Externe german a dat aprobarea. Ministerul de Externe român nu a încheiat nici la această oră aprobările. Este o diferență de viteză inacceptabilă. Un alt exemplu, la Kiev trebuia demult deschis Institutul Cultural Român. Știm, spre exemplu, că Ucraina a deschis Biblioteca Ucrainei. Și la Kiev se stă din decembrie. Dacă există o disfuncționalitate, ea se referă la aceste întârzieri care sunt până la un punct de înțeles, dar în mod sigur ele creează handicapuri țării noastre.

„După schimbările de la ICR Istanbul și Madrid probabil s-a ajuns la primul-ministru”

De ce a fost arătat cu degetul ICR dacă culpa este la MAE?

Andrei Marga: Nu pot să îmi dau seama care au fost toate considerentele primului-ministru, dar aș spune două lucruri. Dacă este cum spuneți dumneavoastră, premierul a fost rău informat. În al doilea rând, la ICR s-au făcut schimbări, schimbările sunt în curs și tot ce s-a putut face de la 11 septembrie 2012, în nouă luni, s-a făcut. Eu bănuiesc altceva, bănuiesc că și aceste schimbări și de persoane, spre exemplu schimbările de la Instanbul și Madrid au stârnit discuții, acum ne dăm seama că au răscolit fără să vrea un fel de mușuroi din care ies tot felul de lucruri. S-ar putea ca unii oameni să fi ajuns la primul-ministru să-i dea o descriere sau alta a situației.

Institutele de la Istanbul și Madrid au fost evaluate de comisii de experți, nici nu am făcut eu parte din ele, nu se pune problema aceasta, iar comisia a dat în primă instanță a dat rezultatul nesatisfăcător, iar acest rezultat conform reglementărilor MAE atrage schimbarea respectivului. Respectivele directoare și de la Istanbul și de la Madrid au făcut contestații, s-a făcut o nouă comisie independentă de prima firește care a dat același rezultat. Probabil că cineva foarte interesat din Parlament șoptește una sau alta primului-ministru. Sigur, eu îmi fac datoria informându-l și dându-i faptele.

„Președintele Comisiei de Buget de la Senat s-a hazardat în declarații la adresa ICR”

Președintele Comisiei de buget de la Senat a spus că ați trimis o fițuică și nu raportul de activitate pe 2012.

Andrei Marga: Cu toată onestitatea vă invit să vedeți cum e fițuica. La începutul lui 2012, după trei luni de funcționare la ICR a noii conduceri, am trimis un raport preliminar Comisiei de Cultură a Senatului. Nu era nevoie de un raport preliminar, dar am vrut să văd ce doresc ei în materie de ICR.

La raportul preliminar s-a spus că este în regulă și atunci am elaborat raportul complet, care a fost depus la Senat pe 11 aprilie, deci cu patru zile înainte de termenul fixat de lege. Am atașat și documentul care se numește „Execuția bugetară pe 2012″. Potrivit legii, datoria Comisiei de Cultură era să avanseze acel text spre Comisia de Buget.

Comisia de Buget are, potrivit legii, și raportul financiar prezentat de ICR, ca oricare altă instituție publică, ministrului de finanțe. Acest raport are vreo 400 de pagini. La comisia de buget au ajuns toate documentele necesare și execuția bugetară, și contul de execuție bugetară și o parte a acestui raport, dar Comisia de Buget își ia datele de unde dorește. Puteau să ne ceară și nouă, dar nu ne-au cerut, dar putea să le ia automat de la Comisia de Cultură.

Este un simplu pretext al cuiva, nu cunosc persoana care a făcut declarația, știu că este senator PSD, dar nu cunosc persoana. Am văzut că s-a hazardat în declarații, dar toate documentele sunt la dispoziție.

Cine răspunde la noi de partea financiară, directoarea generală care a lucrat și în vechea echipă și în noua echipă au căutat să intre în legătură cu domnul senator, dar nu s-a reușit.

Și atunci de ce a făcut aceste declarații?

Andrei Marga: Este retorica lui.

„Încetineala MAE îngreunează activitatea ICR”

Asistăm la un val de critici la adresa ICR din partea reprezentanților Guvernului și cei ai Parlamentului. Se conturează o imagine că ceva la ICR nu funcționează?

Andrei Marga: ICR este o instituție mai dinamică decât altele. Din câte știu nu s-a indicat o problemă concretă, am fost și eu informat aseară că purtătorul de cuvânt al primului-ministru a precizat că nu există nicio observație concretă.

Cu domnul ministru Corlățean ați discutat?

Andrei Marga: Există o întâlnire periodică a secretarului de stat de acolo cu secretarul nostru de stat.

S-au transmis nemulțumirile MAE?

Andrei Marga: Ce nemulțumiri? ICR este pus în mișcare cu toate forțele, lucrează. Dacă o instituție lucrează cu toate forțele, ce poți să-i reproșezi? Dacă aveau ceva de reproșat o puteau face, dar până la această oră nu există un reproș concret, nu s-a adus o obiecție concretă.

Declarația premierului nu reprezintă un reproș?

Andrei Marga: Reproș vizavi de ce?

Că nu colaborați foarte bine cu MAE.

Andrei Marga: Eu colaborez în termenii legii, ce înseamnă bine sau foarte bine.

Cum ați traduce disfuncționalități grave?

Andrei Marga: Eu v-am evocat disfuncționalitățile grave pe care le-am observat, încetineală excesivă a aprobărilor, care ne îngreunează activitatea.

Ați avut un conflict în ultima perioadă, vi s-a cerut ceva și nu ați răspuns pozitiv?

Andrei Marga: Nu ni s-a cerut nimic și nici nu ni s-a spus ceva.

„Nu sunt căsătorit cu funcția de președinte al ICR”

În mass-media au început să apară informații privind schimbarea dvs din fruntea ICR. Există această posibilitate?

Andrei Marga: Eu nu sunt căsătorit cu vreo funcție, eu am ce să fac. Am venit la ICR renunțând la excelente poziții în exterior ca profesor considerând că este normal să răspund pozitiv la acest apel al autorităților române. Repet, nu sunt căsătorit cu vreo funcție și nu este scopul vieții mele să obțin funcții.

Cu președintele Senatului, Crin Antonescu, ați avut vreo discuție despre activitatea în fruntea ICR?

Andrei Marga: Am avut de multe ori, sigur.

„Vreau o librărie de cărți românești la Paris”

Este mulțumit, v-a transmit vreun mesaj din partea premierului?

Andrei Marga: Nu am discutat multe lucruri, i-am prezentat ceea ce facem, dar nu a fost vreo observație critică față de ceea ce facem.

Trebuie să spunem că sunt lucruri mult mai importante decât această pălăvrăgeală din ultimele două zile.

Trebuie sigur mai mulți bani, dar trebuie și un impact mai mare al acțiunilor ICR. România trebuie să folosească acele canale care generează o imagine puternică și pozitivă. Nu vă ascund că la Paris am discutat în detalii, ideea este deja bine clarificată, cum să deschidem o librărie de cărți românești în capitala Franței pentru a etala o Românie mai puternică decât am etalat-o în ultimii ani.

Premierul v-a cerut sprijinul pentru vizita pe care a efectuat-o în Germania, a avut și o latură culturală această deplasare?

Andrei Marga: Am discutat nu foarte recent, iar discuția a plecat de la nevoia de a grăbi procedura de înființare a Institutului de la Nurnberg – Munchen, mai ales că și primarul Nurnbergului, care este social-democrat a apelat la primul-ministru să grăbească aprobările.

„Credeți că este normal ce s-a întâmplat la ICR?”

Să înțelegem că vina pentru ultimele discuții de la ICR au pornit de la cei nemulțumiți pentru că au fost schimbați din funcție?

Andrei Marga: Două fapte m-au izbit din primele zile la ICR. Unul, banii s-au dus și pe lucruri importante, dar și pe efecte favorabile României, fără impact grozav, iar al doilea fapt pe care l-a sesizat a fost subiectivismul care a dominat numirea personalului. Din acest punct de vedere am propus imediat, chiar dacă multă lume a scos în sus, să facem concursuri, să poate veni la angajare oameni care locuiesc oriunde, dar care să fie valori efective ale țării.

Când într-un loc se face o expoziție și se plătesc 18.000 de euro consultantului expoziției, care întâmplător este un cunoscut al celui care a organizat expoziția. Este normal ce s-a întâmplat acolo sau mai bine zis nu este ceva anormal acolo?

„Chiria de la ICR Viena este excesivă”

Au fost sesizate autoritățile?

Andrei Marga: Sunt sesizate, dar astea sunt deja lucruri intrate în istorie. Vreau să vă mai spun un lucru: în exterior acțiunile costă. Dacă facem o comparație pentru cât a plătit România pentru diferite servicii – târguri, expoziții, săli vom vedea o prea mare diferență, suspectă diferență.

România a închiriat săli la prețuri la care sunt socotite uriașe chiar în țările respective. De pildă, vă dau cazul concret al Vienei, acolo lucrăm cu o chirie foarte mare. Cei din Viena ne spun, domnilor dar chiria este excesivă. Pot să dau n exemple, care înseamnă mai mult irosire.

Veți căuta un alt sediu pentru Viena?

Andrei Marga: Am început căutarea, eu vă spun ce am moștenit. Infrastructura și plata personalului nu este în mâna noastră, ci a Ministerului de Externe.

Ca să lămurim problema, cu domnul Corlățean ați discutat în ultima perioadă, nu prin intermediul secretarilor de stat?

Andrei Marga: Cred că am vorbit acum 15 zile.

Și v-a spus că există o problemă între MAE și ICR?

Andrei Marga: Nu mi-a spus că este o problemă pentru că nu este o problemă. Fiecare este liber să spună ce vrea, este important dacă cineva va spune ceva să se asigure că faptele stau așa, să se informeze în prealabil și doi, ar trebui să se vadă care sunt problemele și să se găsească și să se propună soluții. Ori nu apare vreo obiecție concretă și nici vreo discuție serioasă.

În final, cum ați perceput vizita premierului efectuată în Germania?

Andrei Marga: Este bine că s-a dat startul unor discuții directe la nivelul șefilor celor două administrații, sigur este foarte bine că s-a discutat cu Deutsche Bank cu Daimler Benz, problema în mare constă în atragerea de investitori germani. Să spunem direct, Germania a privit peste România. Problema este să stârnim interesul pentru România. La această oră România trebuie să arate o administrație eficientă care să atragă investitorii germani.

„O problemă a ICR o reprezintă legislația

La ICR problema rămâne?

Andrei Marga: Pot să evoc problemele ICR. O dificultate care se întâmpină la ICR este legislația. Legislația s-a ameliorat în sensul că a trecut sub o autoritate publică, ceea ce a fost un pas foarte bun, numai că acum sunt în vigoare soluții care nu se practică nicăieri în țările europene.

Revocarea unui director adjunct trece prin Senat, ori știm nici măcar revocarea unui ambasador nu trece prin vreo comisie a Senatului. Acesta este un aspect de originalitate care costă. Știți că sunt și alte instituții în subordinea Senatului, în toate acestea conducerea executivă este formată după criterii manageriale, la ICR este singura conducere executivă formată după criterii de algoritm parlamentar. Este normal ca în conducerea executivă să fie reprezentată toate partidele din arcul parlamentar, dar conducerea pluripartidică capătă particularități care uneori îngreunează luarea deciziei.

A doua mare problemă este problema bugetului, dacă vrem să avem rapid și câteva biblioteci și câteva librării în străinătate, dacă vrem să mărim efectivele de cărți, de volume, de genuri care se traduc, dacă vrem să avem o plasare pe Internet a mai multor cărți din cultura română, dacă vrem să edităm mai multe discuri cu muzica reprezentativă a României atunci sigur mai trebuie bani. Acești bani nu sunt o investiție risipitoare, ci o investiție care aduce câștiguri.

Premierul a părut în mai multe situații „strâns la pungă”.

Andrei Marga: Această instituție nu cere atât de mulți bani încât să fie o povară bugetară enormă. Bugetul ICR este de 45 milioane de lei, iar pentru a funcționa optim mai este nevoie de 10 milioane de lei. Nu este o sumă atât de mare pentru o țară ca România. Din 2003, 2004 România s-a angajat pe această direcție a prezentării în exterior a unei noi fețe și eu cred că merită să perseverăm pe această linie.

Credeți că raportul ICR pe 2012 va fi acceptat de Senat?

Andrei Marga: Personal sunt mai curând optimist, toți au promis, se pot vedea și benzile discuțiilor de la adoptarea bugetului că la rectificare se va plusa.

 

 

 

Citește și