Președintele Comisiei SRI, Adrian Țuțuianu, a precizat, marți, că în Hotărârea 30/1993 a fost modificat fundamental articolul 5 și a fost introdus un nou articol – articolul 6, cu privire la atribuțiile comisiei.
„Am precizat că atribuțiile de control ale comisiei pot fi exercitate inclusiv prin activități de control la sediile SRI și am stabilit două modalități de control – cu notificare prealabilă, dar și inopinate pe o tematică stabilită în cadrul comisiei. Am prevăzut că SRI este obligat să pună la dispoziția comisiei în timp util rapoarte, documente etc. și să permită audierea personalului militar și civil indicat de comisie”, a arătat Țuțuianu.
„Ca noutate – am considerat util pe de o parte să controlăm SRI, dar și să-l apărăm atunci când există tentația unora sau altora de a aduce acuze nejustificate SRI și am prevăzut ca această Comisie se poate sesiza din oficiu cu privire la acele acțiuni care ar putea afecta activitatea SRI sau care ar putea crea suspiciuni cu privire la legalitatea acesteia. SRI, prin director, se poate adresa comisiei ori de câte ori consideră că reputația sau imparțialitatea Comisiei este afectată în orice mod. Comisia poate dispune verificări cu privire la aceste aspecte”, a adăugat Țuțuianu.
El a arătat că tot la articolul 6 este prevăzut și faptul că această comisie – Comisia SRI – poate iniția proiecte de acte normative în domeniul securității naționale, ceea ce nu era posibil în prezent.
Potrivit unei alte modificări, Comisia SRI va prezenta raportul anual în primele cinci luni ale anului următor către birourile permanente.
„De asemenea, s-a prevăzut și în ce domenii comisia SRI poate apela la specialiști – nu doar în domeniul securității naționale, ci și în alte domenii. Am prevăzut dreptul oricărei comisii de a avea acces la lucrările comisiilor anterioare la studiul arhivei”, a mai spus Țuțuianu.
El a arătat că aceste proiecte urmează a fi transmise BPR, care vor sesiza comisiile de specialitate, Raportele acestor comisii urmând a fi transmise spre vot plenului reunit.