Șerban Nicolae, președintele Comisiei juridice a Senatului, a precizat propunerea instituie un regim valabil pentru cea de-a treia ipoteză de referendum național, respectiv cea care privește revizuirea Constituției, procedură care nu era prevăzută, spre deosebire de referendumul convocat de președinte pentru consultarea pe probleme de interes național și referendumul convocat ca urmare a suspendării președintelui în vederea demiterii.
„Nu avem o procedură distinctă în cazul de revizuire a Constituției. În această privință, la revizuirea precedentă s-a făcut o lege specială pentru așa ceva, dar atunci era un acord politic, iar lucrurile au mers fără niciun fel de dificultăți. Nu mai suntem în situația asta și avem de-a face și cu o inițiativă cetățenească de revizuire a Constituției”, a explicat Șerban Nicolae.
Raportul a fost aprobat cu unanimitate de voturi.
„Pentru asigurarea unei proceduri clare aplicabile tuturor inițiativelor de revizuire a Constituției, a fost elaborat prezentul proiect de lege pentru organizarea și desfășurarea referendumului național ce ar putea fi inițiat începând cu referendumul ce trebuie organizat cu privire la inițiativa cetățenească ce se află pe rolul Parlamentului”, se arăta în expunerea de motive.
„Cetățenii României sunt chemați să-și exprime voința prin vot în cadrul referendumului național cu privire la revizuirea Constituției în ultima duminică a perioadei de 30 de zile prevăzută la art. 151 (alin. 3) din Constituția României, calculată de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Guvernul având obligația de a aduce la cunoștință publică, de îndată, prin mijloace de comunicare, această dată”, se arată în propunerea de modificare a Legii 3/2000 privind organizarea și desfășurarea referendumului.
Propunerea, inițiată de Șerban Nicolae și susținută de mai mulți senatori PSD, urmează să fie supusă votului plenului Senatului. Camera Deputaților este for decizional.