„Încă de la început (art.2 aliniatul 1) proiectul de lege vorbește despre ‘elaborare prin consens’ a Strategiei naționale pe termen lung ‘România 2040’. Dar consensul se obține printr-un proces de implicare a întregului spectru politic, precum și a reprezentanților tuturor sectoarelor de activitate – public, privat și societate civilă, nicidecum prin obișnuita consultare formală, prin care coaliția de guvernare mimează participarea și democrația. Membrii Comisiei speciale create sub egida Parlamentului sunt propuși a fi, în măsură covârșitoare, membri ai PSD&ALDE: reprezentanți ai guvernului, reprezentanți ai comisiilor de specialitate din Camera Deputaților și Senat, reprezentanți ai Consiliului de Programare Economică (numiți de fostul premier Mihai Tudose) și ai Comisiei Naționale de Prognoză. Până și personalitățile „științei din mediul academic și universitar”, vor fi desemnate tot de președintele Comisiei, al Camerei Deputaților și al PSD, Liviu Dragnea. Coaliția de guvernare va fi supra-reprezentată, iar ONG-urile, sindicatele și patronatele vor avea numai statutul de invitați!”, se arată în analiza postată pe site-ul platformei.
O altă problemă majoră este, spun reprezentanții România 100, și metodologia foarte sumară, în care se vorbește despre trei scenarii care sunt parte integrantă a strategiei, întrebarea de bază fiind: care dintre scenarii va fi obligatoriu pentru viitoarele guverne?!
„A doua categorie de semne de întrebare este generată de comportamentul demonstrat de PSD&ALDE în ceea ce privește respectarea actualelor strategii sectoriale, pe termen lung, din domenii cheie. Numai câteva exemple sunt elocvente: Master Planul de transport, condiționalitate ex-ante esențială pentru implementarea cadrului de finanțare europeană pentru perioada 2014-2020, este complet căzut în uitare, sub-finanțat cronic sau pur și simplu împotmolit în indiferență și incompetență. Un alt exemplu: strategiile de dezvoltare și de formare profesională a funcției publice, și ele condiționalități ex-ante ale Acordului de Parteneriat pentru perioada 2014-2020, au rămas prin sertare, iar propunerile din proiectul de Cod Administrativ, aflat în dezbatere în parlament, nu numai că le ignoră complet, dar merg exact în direcția opusă, fundamental greșită, a consolidării controlului politic, a incompetenței, a deciziilor arbitrare și precarității în administrația publică”, mai arată documentul citat, punând accent și pe îngrijorarea pe care o provoacă prezența lui Liviu Dragnea în fruntea acestei comisii.
Concret, reprezentanții România 100 argumentează că acesta este lipsit de credibilitate, în condițiile în care, spun aceștia, „din ianuarie 2017 nu face altceva decât să lupte cu toate mijloacele împotriva unei justiții independente și egale pentru toți, și care (culmea stabilității) a numit și schimbat în 13 luni 3 guverne în căutarea obedienței totale”. Dragnea nu ar fi, astfel, echidistant și nici nu ar putea să construiască un consens autentic, așa cum se arată în proiect: „Liviu Dragnea, condamnat penal definitiv, inculpat și urmărit penal în alte dosare, nu oferă nici o garanție de integritate și nici nu are capacitatea necesară de a conduce un asemenea proces complex, de construire a unui proiect de țară”.
Soluția pe care o propun cei de la România 100 ar fi aceea ca o astfel de comisie să funcționeze sub autoritatea președintelui, să fie formată dintr-un număr egal de reprezentanți atât din zona partidelor politice, cât și a asociațiilor profesionale, societății civile și din zona academică, atât din țară, cât și din diaspora.
„Deși o asemenea Strategie pe termen lung a României este necesară, ceea ce se propune prin acest proiect legislativ nu este altceva decât un nou exercițiu de imagine și propagandă marca PSD menit să distragă atenția de la eșecul tot mai evident al aplicării faimosului program de guvernare din 2016”, își încheie mesajul cei de la România 100.