„Stimată doamnă Primar General, vă solicităm prin prezenta să reanalizați cu toată răspunderea care vă revine oportunitatea acordării către firma turcească Durmazlar a contractului de achiziție pentru tramvaie în București. Prezenta solicitare se bazează pe faptul că este pentru a doua oară când un contract important de achiziție (după cel pentru autobuze) este acordat unei firme străine, în condițiile în care firme românești au capacitatea tehnică și financiară să îndeplinească cu succes condițiile impuse de caietul de sarcini. Am luat act de problemele legate de licitația de achiziție a 100 de tramvaie destinate transportului public din Municipiul București. Din păcate, am luat act de aceste probleme ridicate atât de membri ai Consiliului General, cât și de mass media, deși considerăm că, atât noi, cât și cetățenii Capitalei, ar fi trebuit să fim informați în permanență de Primăria Generală cu privire la detaliile financiare și tehnice ale unei proceduri care presupune cheltuirea a 176 de milioane de euro din banii bucureștenilor”, se arată în scrisoarea publicată pe Facebook și semnată de consilierii ALDE Tomnița Florescu, Claudiu Catană, Tudor Ionescu și Valentin Voicu.
Potrivit consilierilor, lipsa de transparență manifestată în acest caz este de natură să încurajeze suspiciunile de favorizare a câștigătorului licitației de achiziție a celor 100 de tramvaie.
„Suntem susținători necondiționați ai transparenței totale a administrației publice. Considerăm că semnele de întrebare ridicate atât de membrii Consiliului General cât și de mass-media în acest caz trebuie să primească răspunsuri clare, detaliate și urgente, absența lor având valoarea unei confirmări a suspiciunilor de favorizare a câștigătorului. Pe aceste temeiuri, cerem „desecretizarea” tuturor documentelor și a informațiilor privitoare la această licitație. (…) Atâta vreme cât municipalități din România precum Cluj, Galați, Oradea și Arad au ales să doteze cu tramvaie ultramoderne produse în țară suntem convinși că va trebui și noi să dăm dovadă că o astfel de alegere este esențială pentru ca industria locală să își poată aduce toată contribuția la creșterea economică de care orice țară are nevoie”, se mai arată în scrisoarea celor de la ALDE.
Aceștia solicită reluarea procedurilor de licitație pentru achiziția de tramvaie.
„Vă solicităm, de aceea, identificarea și aplicarea mijloacelor legale de reluare a procedurilor de licitație în condiții de transparență totală și fără acte de natură să trezească suspiciuni de incorectitudine în defavoarea capitalului autohton”, se arată în scrisoare.
Și filiala PNL București a solicitat în noiembrie sesizarea Corpului de Control al Prefectului Capitalei pentru a efectua verificări cu privire la modalitatea de atribuire a licitației privind achiziționarea de tramvaie în București, în valoare de aproape 180 de milioane de euro.
„Ca urmare a dezvăluirilor din presă cu privire la licitația pentru tramvaie inițiată de administrația Firea-PSD, PNL București cere public sesizarea Corpului de Control al Prefectului Capitalei în vederea efectuării unui audit cu privire la modalitatea de atribuire a licitației în valoare de 180 de milioane de euro. Mai mult, PNL București cere ANAP – Agenția Națională pentru Achiziții Publice publicarea raportul de supraveghere al acestei licitații”, transmite PNL București, într-un comunicat de presă remis MEDIAFAX.
Primarul general, Gabriela Firea, le-a răspuns, vineri, celor care i-au solicitat să reanalizeze atribuirea contractului de achiziție pentru cele 100 de tramvaie noi. Acesta spune că procedura nu este finalizată și că nu poate interveni asupra unei proceduri care se află în prezent în analiza CNSC.
„Sunt solicitată să intervin în rezultatul unei proceduri de achiziție publică, ceea ce ar fi complet ilegal. Conform legislației de specialitate în vigoare, în orice instituție publică, evaluarea ofertelor o realizează comisia de licitație. Conducătorul instituției nu poate interveni în acest proces. Vorbim despre o procedura care se află, în prezent, în analiza CNSC. Nimeni nu poate susține că ar fi constatat probleme în achiziția celor 100 de tramvaie, câtă vreme instituția abilitată să soluționeze contestațiile încă nu s-a pronunțat. Probabil se încearcă influențarea completelor de soluționare ale CNSC. În plus, mi se sugerează să favorizez o societate cu capital românesc, dar aceasta contravine legislației europene: este vorba despre o achiziție internațională, derulată cu fonduri europene și după reguli europene. Anunțul a fost publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Nicio societate care se califică nu poate fi împiedicată să depună oferta, indiferent de țara de unde aceasta provine. Respingerea pe acest criteriu ar fi ilegală”, a spus Firea.
Primăria București demarat, în decembrie 2018, achiziția a 100 de tramvaie, valoarea estimată a contractului fiind de aproximativ 183 de milioane de euro, din fonduri europene, prin Programul European Regional (POR) 2014-2020.