Prima pagină » Știri politice » Crin, pe cale să dea al 10-lea gol „celui mai cinstit guvern”. Ponta îl degajează pe Săpunaru înapoi la PNL

Crin, pe cale să dea al 10-lea gol „celui mai cinstit guvern”. Ponta îl degajează pe Săpunaru înapoi la PNL

Crin, pe cale să dea al 10-lea gol
Instalat la Palatul Victoria pe fondul unei campanii susținute împotriva cabinetelor Boc cărora USL le-a lipit eticheta "corupte", "cel mai cinstit guvern" pentru care Victor Ponta, ca premier, a garantat în fața românilor a picat, de-a lungul timpului, testele de integritate.

Liberalul Nini Săpunaru la șefia Transporturilor ar putea fi al zecelea punct slab al „celui mai cinstit guvern”. Formula a fost patentată de Victor Ponta în momentul în care a ajuns la Palatul Victoria, când a anunțat populația că, după cabinetele Boc cărora USL le-a lipit eticheta de „corupte”, românii au în sfârșit „cel mai cinstit guvern”.

Găsirea unui titular la ministerul Transporturilor arată însă criza USL de a găsi persoane care să nu cadă repede din funcție, din motive legale sau morale. Din mai 2012 și până acum nu mai puțin de nouă miniștri, împărțiți aproape egal între PSD și PNL, au plecat de la Palatul Victoria în urma unor probleme cu Agenția Națională de Integritate, DNA sau scandaluri legate de plagiat.

Ponta: Nu lui Nini

Liderul PNL, Crin Antonescu, îl vrea pe șeful filialei Vrancea a partidului, Nini Săpunaru, la șefia PNL. „N-am discutat cu Ponta, dar cred sincer că Săpunaru e o propunere cu multe șanse”, a declarat ieri, pentru gândul, Crin Antonescu. Acesta a  dezvăluit că nu a purtat o discuție cu premierul Ponta despre această propunere.

Astăzi, premierul Victor Ponta a declarat că așteaptă, duminică, din partea PNL ca pentru Transporturi să fie propusă o persoană cu experiență politică, imagine foarte bună și un profesionist în domeniu, potrivit Mediafax. Întrebat însă dacă va accepta ca Nini Săpunaru să fie ministru al Transporturilor în cazul în care aceasta va fi propunerea PNL, premierul a explicat că nu dorește să comenteze, deoarece s-ar grăbi degeaba, și că așteaptă decizia conducerii PNL, insistând asupra faptul că este convins că va fi o propunere foarte bună „sau poate chiar două”.

La scurt timp, Crin Antonescu, a afirmat la o emisiune tv că propunerea oficială pentru Ministerul Transporturilor va fi făcută de PNL în urma deciziei statutare luată în partid.

„Eu, ca președinte al PNL, și PNL nu vom accepta niciodată ideea că niște oameni despre care noi nu avem nicio informație că ar fi greșit ceva, cum este Nini Săpunaru sau domnul Silaghi, nu putem să acceptăm ideea că pot fi compromiși. Asta eu nu o să accept, indiferent cine ce crede și chiar indiferent de ce crede premierul”, a atras atenția Antonescu.

Nini Săpunaru, propunerea liberarilor pentru Ministerul Transporturilor, activează de mai bine de două decenii în PNL, ocupând în prezent funcția de președinte al PNL Vrancea și de membru în Biroul Politic Central al formațiunii de dreapta. În trecut, a ocupat funcția de șef al Direcției Generale a Vămilor. Traian Băsescu l-a acuzat că ar fi permis, în perioada în care era șef al Direcției Generale a Vămilor, traficul de combustibil.

Nouă miniștri USL-iști au plecat de la Palatul Victoria pentru că au avut probleme

Faptul că drumul spre Palatul Victoria a pornit cu stângul, liderul PSD fiind nevoit să-i scoată de pe ciorna cu ministeriabili pe Corina Dumitrescu, propusă la Educație, și pe Victor Alistar, la Transparență – în primul caz din cauza unui CV fabricat în care apăreau studii la Stanford, în cel de-al doilea din cauza unei decizii de incompatibilitate – nu a fost un accident de parcurs. Din mai 2012 și până acum nu mai puțin de nouă miniștri, împărțiți aproape egal între PSD și PNL, au plecat de la Palatul Victoria în urma unor probleme cu Agenția Națională de Integritate, DNA sau scandaluri legate de plagiat.

Cel mai scurt mandat la Plarul Victoria l-a avut Ioan Mang, care a stat la educație o săptămână. Pe 15 mai 2012 el a demisionat din cauza unui scandal de plagiat, confirmat de Consiliul Național de etică. Mang a fost acuzat că ar fi copiat articole științifice ale unor autori străini. Acestuia i-a urmat în funcție, interimar, Liviu Pop, instalat ulterior la Dialog Social. Și acesta a avut probleme cu Agenția Națională de Integritate, care în noiembrie anul trecut l-a reclamat la Parchet pentru conflict de interese, pe motiv că, în calitate de ministru, ar fi avantajat patrimoniul FSLI, sindicat pe care l-a condus. Parchetul a decis însă neînceperea urmăririi penale.

Tot un mandat scurt de ministru sub Ponta l-a avut Mircea Diaconu, de la PNL, care la doar o lună de la instalarea la șefia Culturii, pe 9 iunie, și-a dat demisia ca urmare a deciziei definitive de incompatibilitate, dată Curtea Supremă. Hotărârea a fost luată în procesul declanșat în urma constatării, pe 27 ianuarie 2011, de către Agenția Națională de Integritate a stării de incompatibilitate a lui Mircea Diaconu, care pe lângă calitatea de parlamentar,ocupa și funcția de director-manager al Teatrului „C.I. Nottara” din Capitală, funcție de conducere specifică unei instituții publice locale.

La nici două luni, i-au urmat alți trei miniștri. Ioan Rus, de la Interne, Victor Paul Dobre, de la Administrație, și Andrei Marga, de la Externe, au plecat la începutul lui august 2012. Rus și Dobre au fost împlicați în scandalul fraudării referendumului, iar pe numele lui Victor Paul Dobre procurorii DNA au cerut parlamentului avizul de începere a urmării penale, solicitare respinsă. Andrei Marga a fost înlocuit, pe fondul nemulțumirilor față de activitatea sa la Externe, fiind recompensat ulterior cu șefia Institutului Cultural Român, funcție din care a fost schimbat în urmă cu două luni.

În noiembrie 2012, pe lângă Liviu Pop, ale căror probleme au fost amintite anterior, alți doi miniștri au intrat pe lista neagră a ANI. Eduard Hellvig, de la Dezvoltare regională, a fost acuzat  de incompatibilitate pentru că ar fi deținut concomitent funcția de ministru, dar și cea de director al unei societăți comerciale. De asemenea, ministrul Transporturilor, Ovidiu Silaghi a fost acuzat de inspectorii ANI că nu poate justifica 45.000 euro din averea dobândită. 

Decizia de incompatibilitatea a lui Hellvig a fost confirmată de Curtea de Apel București, în 2 aprilie 2013. În cazul lui Silaghi, dosarul acestuia a fost clasat de Curtea de Apel Oradea, în aprilie 2013. Comisia de cercetare a averilor de pe lângă Curtea de Apel Oradea a constatat că proveniența bunurilor este justificată.

Silaghi, ca și Hellvig, au plecat de la Palatul Victoria odată cu încetarea mandatului guvernului Ponta 1, în decembrie 2012, însă se afla din nou pe val pentru a ocupa funcția de ministru. Propus la Transporturi, în locul demisionarului Relu Fenechiu, forțat și el să plece din Guvern în urma condamnării la 5 închisoare în dosarul Transformatorul, Silaghi are și el probleme, DNA cerând în urmă cu câteva zile avizul parlamentului pentru începerea urmării penale pentru trafic de influență. Aceasta a dus la retragerea candidaturii pentru Transporturi, Silaghi urmând să dea lămuriri procurorilor după ce omul de afaceri Nelu Iordache a declarat că i-a dat 200.000 de euro pentru a interveni în scopul nerezilierii unor contracte.

 

Autor