„Trebuie să vă spun că știți bine, accizele au fost reduse, euroacciza a fost eliminată. Din păcate, ceea ce ne așteptam să se întâmple, o reducere a prețului la pompă nu s-a întâmplat. Știu că au fost discuții la nivelul Guvernului cu companiile de profil (…) Sunt mai multe variante în lucru de a introduce o mică majorare a accizei, care va avea un impact nesemnificativ asupra prețului pentru consumator”, a declarat președintele Senatului.
Deși jurnaliștii i-au atras atenția că este vorba de o creștere a accizelor cu 22 de procente (n.r – în cazul benzinei), Tăriceanu a argumentat că în prețul final al carburantului „această majorare se va resimți într-o măsură nesemnificativă”.
„V-am explicat că această majorare nu se va resimți decât într-o foarte mică măsură în prețul la pompă (…) Ministerul a discutat ca diferența să fie absorbită în prețul actual”, a mai spus Tăriceanu.
În viziunea sa, faptul că măsura nu a fost anunțată în programul de guvernare, dar este aplicată acum nu reprezintă ceva „nefiresc”, mai ales în condițiile în care românii se așteaptă la investiții din partea Guvernului și la o „infrastructură mai bună”.
„În momentul în care, în România, avem cele mai mici taxe pe carburanți și ridicăm o astfel de problemă, nu cred că e ceva nefiresc. Oamenii își doresc să beneficieze de o infrastructură mai bună, mai adaptată nevoilor actuale. Toată lumea dorește să facem investiții și aceste lucruri se fac tot cu bani de la buget. O astfel de măsură nu cred că trebuie să ridice astfel de semne de întrebare, în contextul în care avem aceste așteptări. DIn informarea pe care o am, în România nivelul taxelor și accizelor e cel mai redus din Europa”, a mai spus Tăriceanu.
Guvernul vrea să facă rost de 1 miliard de lei până la finalul acestui an, majorând accizele la carburanți, începând cu 1 septembrie. Astfel, printr-un proiect de ordonanță de modificare a Codului Fiscal se propune revenirea la nivelul accizelor din 2016. Guvernul explică că nivelul încasărilor a scăzut considerabil în primul semestru al anului în curs după eliminarea supraccizei, dar și reducerii TVA, măsuri de altfel promise de PSD în campania electorală.
Mai exact, actul normativ prevede majorarea taxelor pentru carburanți. Astfel, până la finalul anului, se propune ca acciza la benzină cu plumb să fie 3.022,43 lei/tonă, respectiv 2.327,27 lei/1.000 de litri, față de momentul prezent în care valoarea acesteia este de 2.530 lei/tonă și 1.948,23/1,000 de litri. În cazul benzinei fără plumb, acciza ar urma să fie, de la 1 septembrie, de 2.643,39 lei/tonă, respectiv 2.035,40 lei/1.000 de litri. În prezent, taxele sunt de 2.151,13 de lei/tonă și 1.656,36 de lei/1.000 de litri.
În cazul motoriniei acciza va fi de 2.245,11 lei/tonă, respectiv 1.897,08 lei/1.000 de litri. Valoarea actuală este de 1.796,53 de lei/tonă, respectiv 1.518,04 de lei/1.000 de litri.
Ministerul Finanțelor precizează că după eliminarea supraccizei și micșorarea TVA, încasările la buget au scăzut în primul semestru cu 767 de milioane de lei, comparativ cu perioada similară a anului trecut. Din calculele Guvernului, până la finalul anului, din această majorare, la bugetul de stat ar intra 1,141 de miliarde de lei. Prin derogare de la prevederile Codului Fiscal, noile taxe vor intra în vigoare de la 1 septembrie.
În medie, conform calculelor Gândul, prețul final la pompă va fi în medie cu 50 de bani mai mare decât cel actual.