Prima pagină » Știri politice » Cum au RATAT Ponta și Antonescu să-l DEMITĂ pe Băsescu. GREȘEALA USL care a anulat votul a 7,4 milioane de români

Cum au RATAT Ponta și Antonescu să-l DEMITĂ pe Băsescu. GREȘEALA USL care a anulat votul a 7,4 milioane de români

Credeați că după Curtea Constituțională s-a încheiat SCANDALUL?! Ei, bine...

Reîntoarcerea lui Traian Băsescu la Cotroceni se datorează nu atât judecătorilor Curții Constituționale, cât unei serii de erori făcute de către USL. Crin Antonescu și Victor Ponta aruncă responsabilitatea pe umerii magistraților pe care îi acuză că au impus cvorumul de prezență la referendum. În realitate, acesta a fost introdus chiar de doi parlamentari USL, Georgică Severin și Cornel Pieptea, printr-o modificare a legii referendumului, declarată constituțională de CCR. Cei doi au avut în intenție readucerea actului normativ la forma din 2007 care s-a aplicat la precedenta suspendare a președintelui și care desființa „prin derogare” condiția de prezență. USL a făcut însă o omisiune, „derogarea”, pe care Victor Ponta a încercat să o introducă prin ordonanța la care a renunțat însă, în urma reacțiilor negative venite dinspre cancelariile europene și de peste Ocean.

Încurcătura nu a fost asumată niciodată de USL, cu atât mai puțin ieri după decizia CCR, când atât Ponta, cât și Crin Antonescu i-au atacat dur pe judecătorii Curții Constituționale.

„Regret că am acceptat cvorumul de 50% plus unu. Dacă aș fi știut atunci că ceea ce, domnul Antonescu și cu mine, cu bună credință am făcut acceptând cvorumul de 50%, va fi folosit cu rea credință de Traian Băsescu care a boicotat referendumul și de judecătorii de la CCR, cei șase, care n-au vrut să țină cont de realitate, da, asta regret. Regret că ne-am lăsat cu toții păcăliți de niște oameni necinstiți”, a spus Ponta.

Încurcatul traseu legislativ al legii referendumului

Modificarea legii referendumului (3/2000) a devenit de importanță maximă în anul 2007 când s-a pus pentru prima dată problema suspendării președintelui Traian Băsescu. Actul normativ a fost supus modificării de nu mai puțin de șapte ori.

Cea mai importantă schimbare a fost cea referitoare la modalitatea de demitere a președintelui. Două probleme erau atunci de rezolvat: cvorumul de prezență și numărul de voturi cu care șeful statului este demis.

Legea 3/2000 prevedea la data respectivă:

Art. 5. alin. 2 Referendumul este valabil dacă la acesta participă cel puțin jumătate plus unul din numarul persoanelor înscrise in listele electorale.

Art. 10. Demiterea Președintelui României este aprobată, dacă a întrunit majoritatea voturilor cetățenilor înscriși în listele electorale.

Practic, președintele era aproape imposibil de demis. Exista cvorumul de prezență de 50% plus unu dintre alegătorii înscriși pe liste, dar și un cvorum, tot de 50%+1, pentru vot. Altfel spus, la vot trebuiau să se prezinte cel puțin 9 milioane de oameni, și tot cel puțin 9 milioane trebuiau să voteze „DA”.

APRILIE 2007

După mai multe încercări de a stabili cvorum diferențiat de demitere, ținând cont de cum a fost ales președintele, în primul sau în al doilea tur, până la urmă de parlament și de Curtea Constituțională a trecut o modificare legislativă inițiată de pesediștiiTitus Corlățean, Sorin Dumitrescu, Valeriu Zgonea și Florin Iordache.

Aceasta viza doar articolul 10 al actului normativ care a intrat în vigoare, într-o nouă formulare, înainte cu două săptămâni înainte de referendumul de demitere, organizat la data de 19 mai.

Astfel articolul avea următoarea formă:

Art. 10. Prin derogare de la art. 5 alin. (2), demiterea președintelui României este aprobată dacă a întrunit majoritatea voturilor valabil exprimate, la nivelul țării, ale cetățenilor care au participat la referendum.

Cu alte cuvinte, derogarea a fost soluția de eliminare a cvorumului, soluție validată de Curtea Constituțională.

În decizia 420 din 3 mai 2007, CCR își explica poziționarea invocând o hotărâre anterioară. Potrivit documentului, magistrații precizează că CCR „nu exclude posibilitatea ca legiuitorul să opteze pentru o majoritate relativă de voturi pentru demiterea Președintelui României”, indiferend de alegerea acestuia din primul sau al doilea tur.

APRILIE 2012

Ipoteza unei noi suspendări a președintelui i-a făcut, în primăvara lui 2012, pe democrat-liberali să scoată din sertar o ordonanță de urgență, dată de guvernul Boc în 2009, prin care să-i securizeze scaunul lui Băsescu.

În timpul procesul parlamentar de adoptare a ordonanței prin care Boc îi dădea o mână de ajutor lui Băsescu în convocarea unui referendum, impunând un termen în care legislativul să prezinte un punct de vedere, pedeliștii au introdus un amendament astfel încât prevederea referitoare la demiterea șefului statului să revină la forma dinainte de 2007.

Astfel, în forma modificată a legii, în aprilie 2012, se prevedea:

Art. 10 Demiterea președintelui României este aprobată, dacă a întrunit majoritatea voturilor cetățenilor înscriși în listele electorale.

Din nou legea făcea președintele imposibil de demis la referendum.

IUNIE 2012

Asemenea prevederi au dat frisoane USL, astfel încât, la fix 10 zile de la instalarea guvernului Ponta, pe data de 17 mai, parlamentarii USL Georgică Severin și Cornel Pieptea au depus un proiect de modificare a articolului 10 a legii referendumului în sensul ușurării procedurii de demitere.

Legea adoptată de Parlament în doar o lună prevedea:

Art. 10 Demiterea Președintelui României este aprobată dacă, în urma desfășurării referendumului, propunerea a întrunit majoritatea voturilor valabil exprimate.

Problema unei astfel de formulări a fost însă faptul că valida practic cvorumul de prezență prevăzut de lege la articolul 5, în lipsa prevederii exprese a unei derogări. În vreme ce legea era la CCR spre dezbatere, guvernul a încercat să repare greșeala făcută în parlament, adoptând o ordonanță de urgență, în care formularea era conformă deciziei din 2007 Curții Constituționale.

OUG 41/2012 prevede modificarea articolului 10 astfel: Prin derogare de la art. 5 alin. (2), demiterea președintelui României este aprobată dacă a întrunit majoritatea voturilor valabil exprimate ale cetățenilor care au participat la referendum.

Curtea Constituțională a precizat în motivarea pe legea Severin-Pieptea că demiterea președintelui, cu votul exprimat de majoritatea celor care merg la urne, este constituțională în măsura în care la referendum participă jumătate plus unu din numărul total al alegătorilor înscriși în listele electorale permanente. Decizia Curții este corectă atâta vreme cât articolul 5, alineatul 2, rămas în vigoare în lege, statuează că referendumul este valid dacă la el participă jumătate plus unu din persoanele înscrise pe listele electorale. CCR nu a făcut decât să sublinieze corelarea celor două articole de lege.

Iulie 2012

Chiar dacă formularea era în corcondanță cu cea validată de magistrații constituționaliști în 2007, pe fondul criticilor internaționale la adresa USL care a modificat legile astfel încât să-și facă o cale liberă pentru demiterea lui Băsescu, decizia CCR pe legea Severin-Pieptea a făcut USL să bată în retragere.

„Am decis să promulg legea de modificare a Legii referendumului așa cum a fost ea votată de Parlamentul României, așa cum a trecut prin Curtea Constituțională. Aș vrea să spun că unul dintre motivele pentru care am decis promulgarea acestei legi este și acela că, spre deosebire de alții, înțeleg întotdeauna să pun interesul național în fața interesului partizan sau personal”, a susținut președintele interimar Crin Antonescu, pe 16 iulie.

„Decizia este nedreaptă, dar necesară pentru țară”, a spus la vremea respectivă Victor Ponta, precizând că modificarea Legii referendumului conform deciziei Curții Constituționale a fost primul punct pe lista primită din partea președintelui Comisiei Europene.

De ce nu-și asumă USL greșeala

De ce atunci nu o asumare a propriei responsabilități în rezultatul defavorabil USL al referndumului și un atac frontal la adresa judecătorilor Curții Constituționale? USL are nevoie de conservarea procentelor electorale în perspectiva alegerilor parlamentare, iar strategia cea mai potrivită este păstrarea liniei de până acum, în care Traian Băsescu este cel care controlează toate instituțiile statului împotriva cetățeanului. USL nici nu ar avea cum să meargă pe un alt discurs, având și ascendentul celor 7,4 milioane de voturi în favoarea demiterii lui Băsescu.

VEZI AICI CUM A FOST MODIFICATĂ LEGEA REFERENDUMULUI ÎN 2007

CITEȘTE DECIZIA DIN 2007 A CURȚII CONSTITUȚIONALE

VEZI CUM A MODIFICAT PDL LEGEA ÎN APRILIE 2012

VEZI CUM A MODIFICAT USL LEGEA ÎN IUNIE 2012

VEZI ORDONANȚA DE URGENȚĂ 41 DE MODIFICARE A LEGII REFERENDUMULUI

CITEȘTE DECIZIA DIN 2012 A CURȚII CONSTITUȚIONALE