Prima pagină » Știri politice » Cum încearcă USL să-și salveze primarii și șefii de CJ incompatibilii

Cum încearcă USL să-și salveze primarii și șefii de CJ incompatibilii

USL încearcă să-și salveze primarii și președinții de Consilii Județene de ANI. După valul de decizii de incompatibilitate în cazul unor lideri locali importanți, printre care Klaus Iohannis și Nicușor Constantinescu, soluția găsită a fost modificarea legii administrației și a celei în care se face referire la incompatibilități, 161/2003. Astfel, în Comisia senatorială de administrație, la propunerea pesedistului Fifor Mihai, au fost adoptate o serie de amendamente prin care din regimul incompatibilităților se scoate participarea primarilor și șefilor de CJ în conducerea operatorilor regionali.

USL încearcă să-și salveze primarii și președinții de Consilii Județene de ANI. După valul de decizii de incompatibilitate în cazul unor lideri locali importanți, printre care Klaus Iohannis și Nicușor Constantinescu, soluția găsită a fost modificarea legii administrației și a celei în care se face referire la incompatibilități, 161/2003. Astfel, în Comisia senatorială de administrație, la propunerea pesedistului Fifor Mihai, au fost adoptate o serie de amendamente prin care din regimul incompatibilităților se scoate participarea primarilor și șefilor de CJ în conducerea operatorilor regionali.

ANI nu susține o astfel de inițiativă, precizând că „nu se justifică promovarea unui proiect de lege  care poate avea ca efect aducerea în legalitate a unei situații de incompatibilitat”.

 

Principala modificare făcută de senatori a fost la legea 215/2001, în care useliștii au trecut în clar că apartenența în cadrul adunărilor generale ale operatorilor regionali de servicii comunitare de utilități publice nu face obiectul regimului incompatibilităților din legea 161/2003.

„Primarul, viceprimarul, președintele și vicepreședintele consiliului județean, administratorul public, precum și orice altă persoană care ocupă o funcție de conducere în cadrul unei instituții publice locale, respectiv județene, poate reprezenta interesele unității administrativ-teritoriale în adunarea generală a asociațiilor sau acționarilor operatorilor regionali de servicii comunitare de utilități publice. Funcția de reprezentare a intereselor unităților administrativ-teritoriale în cadrul adunărilor generale a asociațiilor sau acționarilor operatorilor regionali de servicii comunitare de utilități publice, exercitată de către persoanele prevăzute la alin. (21), nu face obiectul prevederilor referitoare la regimul incompatibilitățiilor, prevăzute în  Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenței în exercitarea demnităților publice, a funcțiilor publice și în mediul de afaceri, prevenirea și sancționarea corupției”, se precizează în amendamentul adoptat de senatori.

Mai mult, membrii comisiei de administrație au modificat, atât în legea 51/2006, cât și în legea 215/ 2001, faptul că operatorii regionali nu reprezintă societăți comerciale de interes local sau județean, creându-se astfel o excepție de la legea 161/2003 privind regimul incompatibilităților.

„Am încercat să aducem niște clarificări astfel încât să nu mai existe loc de interpretare atunci când vine vorba despre incompatibilități.  Prin modificările făcute explicăm ce înseamnă aceste servicii comunitare de interes public și că primarii sau președinții de Consilii Județene au obligația, prin legislația europeană, să facă parte din acele ADI, ei reprezintă autoritatea publică locală în respectivele structuri. Era o scăpare legislativă care lăsa loc la interpretarea și nu era normal, de acum, dacă va fi adoptată legea, nu vor mai exista astfel de interpretări referitoare la incompatibilități”, a precizat senatorul PNL Ion Popa, vicepreședintele comisiei, contactat de gândul.

Mai mult, senatorii din comisia de administrație au operat modificări și la legea 51/2006, legea serviciilor comunitare de interes public, completând articolul 8 cu o precizarea că primarii și președinții de Consilii Județene sunt reprezentanți de drept în adunările generale ale asociației.

„Statutul și actul constitutiv ale asociațiilor de dezvoltare intercomunitară cu obiect de activitate serviciile de utilități publice se aprobă prin hotărâri ale autorităților deliberative ale unităților administrativ-teritoriale membre și se semnează, în numele și pe seama acestora, de primarii unităților administrativ/teritoriale asociate și/sau, după caz, de președinții consiliilor județene, care sunt reprezentanți de drept ai comunelor, orașelor, municipiilor și județelor în adunările generale ale asociației; primarii și președinții consiliilor județene își pot delega calitatea de reprezentant în adunarea generală a  asociației, prin dispoziție”, se arată în noua formă a atricolului 8, din legea 51/2006, care va deveni legea 247/2013 dacă va adoptată de Parlament.

„S-a dovedit încă o dată că majoritatea parlamentară este ajutorul primarilor și președinților de Consilii Județene și prin aceste modificări aceștia pot face parte din consiliile de administrație în societățile comerciale aflate în subordinea lor”, a spus senatorul PDL, Marius Bălu, pentru gândul.

Cele două proiecte de lege urmează să intre în plenul Senatului, însă Camera Deputaților este for decizional în această situație.

ANI respinge proiectul de lege

 Agenția Națională de Integritate nu susține un asemenea demers.

„Nu se justifică promovarea unui proiect de lege  care poate avea ca efect aducerea în legalitate a unei situații de incompatibilitate, cu atât mai mult cu cât pe rolul instanțelor de judecată există litigii având ca obiect participarea primarilor în adunarea generală a opratorilor regionali. Asa cum am arătat art.87 alin (1) lit.f) din Legea nr.161/2003, privind unele măsuri pentru asigurarea transparenței în exercitarea demnităților publice, a funcțiilor publice și în mediul de afaceri, prevenirea și sancționarea corupției, cu modificările și completările ulterioare este un cadru legal clar, fără echivoc, în strânsă corelare cu celelalte dispoziții din actele normative menționate mai sus, motiv pentru care Agenția Națională de Integritate nu susține propunerea supusă analizei”, susține ANI.

Agenția Națională de Integritate i-a declarat incompatibili pe președinții Consiliilor Județene Constanța, Hunedoara și Brașov, Nicușor Constantinescu, Mircea Moloț, respectiv Aristotel Căncescu. Alături de aceștia, și primarul Sibiului, Klaus Iohannis, se află în stare de incompatibilitate, fiind acuzat că a ocupat simultan cu funcția de edil și cea de reprezentant al al primăriei în cadrul S.C. APĂ CANAL S.A. Sibiu și și S.C. PIEȚE S.A , ambele companii de stat. Nicușor Constantinescu a fost acuzat că a deținut simultan funcția de președinte al CJ Constanța, dar și calitatea de reprezentant al AGA în cadrul SC Raja SA Constanța. Și primarul municipiului Buzău, Constantin Boșcodeală, a fost declarat incompatibil de ANI, alături de alți primari din Constanța și Brașov, tot din cauza legii 161, articolul 87, litera f.

Citește și