Într-o analiză a alocării acestor sume, Gândul a arătat, în decembrie 2013, cum Guvernul a dublat pe parcursul anului banii din Fondul de Rezervă, distribuiți în special bisericilor și primăriilor fără criterii precise, ajungând de la 207.000.000 la 557.305.000 de lei, în condițiile în care mai toate autoritățile au pierdut la rectificare.
În anul 2014, pe de altă parte, Fondul de Rezervă a crescut de 10 ori de la suma prevăzută inițial în buget. hotărârile de Guvern care au împărțit banii, analizate de Gândul, ajungând să însumeze 1.893.347.000 de lei. destinații dintre cele mai diverse: „Comorile României” expuse în China, înființarea și funcționarea Institutului Cultural Român din Beijing, ultima rată pentru un avion de tip Spartan, finanțări de biserici sau reviste culturale „ale uniunilor de creatori”. Cei mai mulți bani, 946.538.000 de lei din 1,8 miliarde cât au însumat, la final de an, Hotărârile de Guvern date în acest scop, au ajuns însă în primării sau Consilii Județene, fără ca criteriile să fie în toate cazurile cunoscute. Detalii AICI.
Legea finanțelor publice locale stabilește că banii din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului pot fi acordați unor ordonatori principali de credite ai bugetului de stat și ai bugetelor locale, pe bază de hotărâri ale Guvernului, doar pentru finanțarea unor cheltuieli urgente sau neprevăzute apărute în timpul exercițiului bugetar.
Guvernul a aprobat, însă, în ultimii ani, numeroase derogări de la această lege pentru a aloca bani din această sursă în special primarilor, banii fiind repartizați prin ordin al ministrului Administrației Publice, post ocupat în prezent de vicepremierul Liviu Dragnea, și fără ca lista primăriilor beneficiare să mai fie prezentată public, în Monitorul Oficial, ca în anii precedenți.
În 2013, an verificat acum de Curtea de Conturi, unul dintre argumentele prin care era justificat un transfer de fonduri către primării, înlocuit ulterior cu alte argumente, făcea referire la apropierea unui „ger arctic”.
Raportul Curții de Conturi pe 2013 amintește că banii din Fondul de rezervă nu trebuie rambursați de către beneficiari, inclusiv primari, dar relevă că, în practică, nici nu a existat un control al Ministerului Finanțelor prin care să fie verificat dacă obiectivul final prevăzut în actul de alocare a banilor a și fost îndeplinit, ministerul nefectuând nici măcar o evaluare a notelor de fundamentare întocmite de către ordonatorii de credite care primeau banii.
Fondul de rezervă bugetară a fost majorat de aproximativ cinci ori pe parcursul exercițiului financiar 2013 față de prevederile inițiale, prin emiterea de hotărâri de Guvern, între două rectificări bugetare, pentru acțiuni care nu s-au dovedit a fi urgente sau neprevăzute, relevă documentul.
Din categoria cheltuielilor finanțate din buget, dar care nu au avut un caracter urgent sau neprevăzut sunt indicate cele pentru susținerea cultelor și lucrări de investiții la diverse obiective fără a exista o motivare a existenței priorității față de alte obiective de investiții aflate în derulare.
În 2013, au fost emise 38 hotărâri de guvern pentru alocarea de bani din Fondul de rezervă bugetară către diverși ordonatori de credite și bugetele locale, banii astfel alocați ajungând la aproape un miliard de lei, respectiv 940,39 milioane lei.
„Sumele din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului sunt primite de ordonatorii de credite, fără a exista obligația de a fi rambursate și fără a exista un control din partea Ministerului Finanțelor privind atingerea obiectivului final prevăzut în actul normativ prin care au fost alocate. Nu au existat criterii clare și formalizate de clasificare a cheltuielilor care au fost finanțate din Fondul de rezervă bugetară în vederea includerii acestora în categoria cheltuielilor urgente sau neprevăzute. Repartizarea și utilizarea acestor fonduri au fost realizate într-un mod similar cu cel din perioadele anterioare, prin lăsarea în seama inițiatorilor de proiecte de hotărâri ale Guvernului a evalurii și încadrării cheltuielilor care urmează a fi finanțate din aceste fonduri”, se arată în document.
Curtea de Conturi constată astfel că Fondul de rezervă la dispoziția Guvernului nu a fost utilizat în scopul pentru care a fost creat, alocările realizându-se fără criterii transparente, acest fond reprezentând, de fapt, o modalitate de a suplimenta bugetele unor ordonatori de credite fără a fi nevoie de aprobarea Parlamentului, funcționând practic ca un buget paralel fără control parlamentar.
În 2012, când Guvernul a fost condus în primele patru luni de Emil Boc și Mihai Răzvan Ungureanu, iar ulterior, din luna mai, de către Victor Ponta, suma totală alocată din Fondul de rezervă bugetară a ajuns la 1,5 miliarde lei.