„Știu despre scrisoarea doamnei comisar Corina Crețu, comisar pe politici regionale. Acea scrisoare este o evaluare a activității pe domeniul transporturilor pentru anul trecut. O să am o întâlnire cu doamna Corina Crețu, pe data de 21, la Bacău. Pot să vă spun că am vorbit deja cu ministrul Transporturilor pentru a vedea cum accelerăm procesul de absorbție a fondurilor europene”, a declarat Viorica Dăncilă, întrebată fiind scrisoarea Corinei Crețu.
Comisarul european, Corina Crețu, i-a transmis, pe 25 aprilie, premierului Viorica Dăncilă, miniștrilor Lucian Șova și Rovana Plumb, o scrisoare în care își exprima îngrijorarea cu privire la riscul dezangajării fondurilor UE, potrivit documentului prezentat, luni, de PNL.
„Mă adresez dumneavoastră cu privire la situația actuală a investițiilor din domeniul transporturilor, ca parte a Programului Operațional Infrastructură Mare (POIM) pentru perioada 2014-2020. Având în vedere că ne apropiem de jumătatea actualei perioade de programare și că este momentul în care serviciile Comisiei încep pregătirile pentru următoarea perioadă de programare, sunt extrem de îngrijorată cu privire la planificarea și implementarea proiectelor de infrastructură de transport care sunt cofinanțate de Fondul de coeziune și de Fondul european de dezvoltare regională (FEDER) în România. (…) În acest sens autoritățile române vor trebui să acorde o atenție deosebită exercițiilor bugetare pentru doua fază se vor apropia de finalizare iar noile proiecte riscă a fi încă în faza de demarare, fără să genereze cheltuielile necesare”, afirmă comisarul european pentru politică regională, Corina Crețu, în scrisoarea adresată ministrului Transporturilor, Lucian Șova, ministrului Fondurilor Europene, Rovana Plumb, și premierului Viorica Dăncilă.
Crețu atrage atenția că până în prezent doar patru noi mari proiecte majore pentru sectorul feroviar au fost depuse în intervalul 2014-2018, exprimându-și îngrijorarea cu privire la faza incipientă în care se află proiectele.
„Pregătirea și prezentarea de proiecte noi pentru perioada de programare actuală a fost mult întârziată. Până în prezent, numai patru proiecte majore au fost depuse într-un interval de timp de patru ani: tronsonul de cale ferată Radna-Gurasada-Simeria (1 306 milioane EUR din Fondul de coeziune, aprobat), autostrada Sebeș-Turda faza II (272 de milioane EUR din FEDER, aprobat), autostrada Câmpia Turzii-Ogra-Târgu-Mureș (247 milioane EUR din Fondul de coeziune, în curs de evaluare) și Magistrala 6 a rețelei de metrou din București (657 milioane EUR din Fondul de coeziune, în curs de evaluare). Recent, autoritățile române au anunțat o listă de proiecte majore de transport pe care doresc să le înainteze Comisiei în 2018, printre care: Podul peste Dunăre de la Brăila, DN73 Brașov-Pitești (faza a doua), SibiuPitești loturile 1 și 5, eventual, Craiova-Pitești, autostrada Transilvania și varianta de ocolire Bacău. Salut faptul că noi proiecte sunt în curs de pregătire spre a fi înaintate Comisiei, dar în același timp îmi exprim îngrijorarea față de nivelul scăzut de maturitate al acestora”, se mai arată în scrisoare.
Comisarul european mai precizează că această cauză țara noastră riscă „dezangajări imediate”.