Președintele României, Klaus Iohannis, a fost de acord cu declasificarea, potrivit legii, la solicitarea instituțiilor emitente, a informațiilor prezentate de Serviciul Român de Informații, Serviciul de Informații Externe și Ministerul Afacerilor Interne în cadrul ședinței Consiliului Suprem de Apărare a Țării, din data de 28 noiembrie 2024. Documentele confirmă dezvăluirile GÂNDUL despre rețeaua BOGPR. Astfel, informațiile publicate în premieră de noi se regăsesc la ”mapa” președintelui cu privire la campania electorală de pe TikTok a lui Călin Georgescu.
Ascensiunea lui Călin Georgescu în sondaje a fost determinată de o campanie coordonată de creștere a popularității, amplificată cu 2 săptămâni înainte de data scrutinului, în special pe TikTok, care a reușit să-i asigure victoria în primul tur, potrivit documentelor declasificate de Klaus Iohannis. (VEZI GALERIA FOTO)
Într-una dintre notele puse la dispoziția CSAT de către SRI se atestă că „atacurile cu continuat, în mod susținut, inclusiv în ziua alegerilor și în noaptea post-alegeri. Iar pentru lansarea atacurilor au fost utilizate sisteme informatice din 33 de țări, folosind metode de anonimizare”.
SRI precizează că ascensiunea candidatului Călin Georgescu în sondaje a fost determinată de o campanie coordonată de creștere a popularității, amplificată cu 2 săptămâni înainte de data scrutinului, în special pe TikTok, care a reușit să-i asigure victoria în primul tur, cu 22,94%.
Activitatea de promovare masivă a presupus o campanie pe TikTok prin intermediul mai multor conturi coordonare ce au publicat conținut electoral, atât cu ajutorul algoritmilor de recomandare, cât și prin promovare plătită, arată SRI.
În documentul menționat este precizat că 797 de conturi din această rețea de susținere au fost create încă din anul 2016.
Prezintă o importanță deosebită faptul că nu au fost utilizate resurse tehnice comune și au au fost observate adrese IP partajate. Concret, conturile de TikTok în cauză au avut alocate adrese unice, ceea ce denotă un mod de operare menit să îngreuneze activitățile de identificare a amplorii rețelei pe baza utilizării unei infrastructuri comune (aspect caracteristic rețelelor de boți), se arată în documentul SRI.
În același document, SRI afirmă că Călin Georgescu a declarat la AEP zero lei buget de campanie, respectiv că nu a cheltuit nicio sumă în cadrul acesteia, însă datele deținute au relevat implicarea contului Tik Tok ”bogpr”, utilizat de cetățeanul român Bogdasn Peșchir, în finanțarea promovării lui Georgescu, așa după cum Gândul a dezvăluit, în premieră AICI.
Acesta, utilizând contul ”bogpr” a realizat donații pe Tik Tok de peste un million de euro. Implicarea acestuia în finaNțarea promovării lui Călin Georgescu la nivelul platformei a fost confirmată inclusiv de reprezentanții Tik Tok în dialogul cu autoritățile române. Aceștia au confirmat identitatea utilizatorului ”bogpr” și a menționat că acesta a efectuat plăți în valoare de 381.000 de dolari, în perioada 24.10 – 24.11 2024 către utilizatori ai unor conturi de Tik Tok implicați în promovarea candidatului Călin Georgescu, inclusiv după data închiderii campaniei electorale.
Bogdan Peșchir afișează un nivel de trai care nu corespunde activităților derulate prin intermediul companiei deținute, respective DIGITAL ON-RAMP SOLUTIONS SRL Brașov, înființată în anul 2021.
Anterior, acesta a lucrat ca programator în cadrul unor entități din Brașov, care sunt associate cu domeniul criptomonedelor și sunt deținute, printre alții, de Gabriel Prodănescu, persoană care este și cetățean al Africii de Sud, unde a emigrat în 1995.
Conform documentului menționat, finanțarea influencerilor Tik Tok a fost asigurată prin platforma FameUp, dedicate monetizării activităților de promovare în mediul online, la nivelul căreia a fost publicată oportunitatea de reclama.
Reporterii de investigații de la Gândul au dezvăluit cine este misteriosul bogătaș BOGPR care i-a coordonat și finanțat campania lui Călin Georgescu.
La începutul acestui an, el a apărut de nicăieri pe TikTok și a devenit personajul momentului.
Ascuns în spatele unui cont fără postări, s-a remarcat prin donațiile de sute de mii de euro către maneliști.
Între timp, BOGPR a început să doneze sume impresionante și altor conturi, așa încât, la un moment dat, s-a vorbit că ar fi virat peste 2 milioane de euro unor influenceri cunoscuți din România. Astfel, a ajuns să-și creeze o reputație în mediul online, iar numele lui să fie pronunțat din ce în ce mai des.
În urma unor investigații jurnalistice, întinse pe mai multe zile, o echipă GÂNDUL a reușit, însă, să-i afle identitatea și nu doar atât. Ci mult mai mult! BOGPR este proprietarul unor firme de IT și e stabilit în Brașov.
Acolo, el ocupă și o vilă tip unitate militară, într-una dintre zonele selecte ale orașului, nu departe de Piața Sfatului. Citește materialul aici.
Potrivit SIE, „România este o țintă pentru acțiuni hibride ruse, inclusiv atacuri cibernetice și scurgeri de informații și sabotaje” și că este „percepută de centrii de decizie de la Moscova drept stat inamic”.
Reține atenția că în cursul acestui an situația politică din România a fost abordată și în cadrul talk-showurilor politice din Rusia – jurnaliștii ruși lansează ideea că forțele pro-ruse din România ar putea obține peste 30% la alegerile parlamentare.
Analiza modului în care aparatul de propagandă rusă a vizat România în 2024 evidențiază o abordare indirectă prin prisma apartenenței la NATO/UE și în conexiune cu sprijinul acordat Ucrainei și R. Moldova, referirile fiind declanșate de evoluții pe aceste problematici și o abordare directă, prin operațiuni informaționale în contextul creșterii amenințărilor României la adresa securității Rusiei pe fondul expansiunii NATO pe flancul estic, încălcării spațiului aerian național de drone ruse și dezinformări, a informat SIE.
Din Nota de informare a Ministerului Afacerilor Interne reiese că a fost identificat „un tipar acțional similar la nivelul Ucrainei activ în perioada premergătoare inițierii agresiunii de către Federația Rusă”.
În urma analizei spațiului informațional, raportat la lecțiile învățate la nivelul altor state, a fost identificat un tipar acțional similar la nivelul Ucrainei activ în perioada premergătoare inițierii agresiunii de către Federația Rusă. În concret, campania informațională Echilibru și Verticalitate este identică cu campania Frate lângă Frate derulată de Federația Rusă în Ucraina, ambele realizându-se prin manipularea unor micro-influenceri legitimi, potrivit MAI.
În document se arată că începând cu luna noiembrie 2024 un număr de peste 100 de influenceri (care numărau în total peste 8 milioane de urmăritori activi) au fost supuși unei acțiuni de manipulare în privința identității candidatului promovat.
Unii dintre susținătorii campaniei implicați în promovarea și cumpărarea de voturi sunt exponenți ai mediilor extremiste de dreapta, infracționale și ai cultelor religioase, implicate anterior în promopvarea unor narative proruse, antisemite, antiNATO sau împotriva Ucrainei.
Administrația Prezidențială precizează că Hotărârea adoptată de membrii CSAT în ședința din data de 28 noiembrie 2024 a fost transmisă, la finalul ședinței, Serviciului Român de Informații, Serviciului de Informații Externe, Ministerului Afacerilor Interne, Serviciului de Telecomunicații Speciale, Autorității Electorale Permanente, Biroului Electoral Central, Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, Ministerului Justiției și Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații pentru a întreprinde de urgență demersurile necesare, conform competențelor legale, în vederea clarificării aspectelor prezentate în ședința CSAT.
Documentele integrale pot fi consultate aici:
NOTĂ de informare Ministerul Afacerilor Interne.
NOTĂ Serviciul de Informații Externe.
NOTĂ Serviciul Român de Informații.
NOTĂ Serviciul Român de Informații II.
RAPORT Serviciul de Telecomunicații Speciale.