Preşedintele Consiliului Naţional al PSD, Vasile Dîncu, a susținut, duminică, o conferință de presă, în care a prezentat punctul de vedere al social-democraților privind începutul anului școlar, în contextul pandemiei de COVID-19, și a cerut demisia ministrului Monica Anisie pentru modul în care a gestionat sistemul de educație. Potrivit liderului PSD, în această perioadă vorm avea două noi tipuri de abandon școlar, unul al copiilor care nu își vor permite echipamentele pentru scenariile hibrid sau online, și unul al profesorilor, respectiv cei din categoriile de vârstă care prezintă un risc crescut de boală.
„Este clar că pandemia, din păcate un eveniment negativ pentru societate, a readus școala în centrul atenției noastre, școala și tot ce înseamnă comunitatea școlară, formată din profesori, elevi, părinți și alt tip de personal care lucrează în acest domeniu. Din păcate, școala este privită mai mult dintr-o perspectivă sanitară, vorbim mai mult despre igienă decât despre învățământ”, a declarat Vasile Dîncu.
Conform situației centralizate și anunțate vineri de Ministerul Educației și Cercetării, luni, 14 septembrie, în cele cele mai multe școli, peste 12.600 de unități, elevii vor merge în clase, în timp ce în aproape 240, toți copiii vor participa la activitățile educaționale online.
„Am văzut un lucru esențial în această perioadă de pregătire, în care Guvernul s-a pregătit mai mult de alegeri decât de școală, am văzut un lucru care pe noi ne îngrijorează, pe noi, social-democrații, și în general cred că pe întreaga societate, faptul că pandemia COVID-19 afectează egalitatea de șanse. Pandemia accentuează disparițățile existente în societatea noastră. Cei mai săraci și cei care sunt mai vulnerabili, copiii din comunitățile cele mai sărace suferă cel mai mult”, a spus liderul PSD.
„Vom avea în această perioadă încă două tipuri de abandon școlar, am vorbit despre unul care este politic, să spunem așa. Vom avea un abandon școlar crescut în cazul copiiilor care provin din familii sărace – la limita sărăciei se află în România 36% dintre familii. Copiii din familii sărace nu-și vor putea procura tablete și alte elemente care țin de partea materială a învățământului și cu siguranța va crește abandonul școlar”, a declarat preşedintele Consiliului Naţional al PSD.
Potrivit liderului PSD, mai este vorba de un alt tip de abandon școlar care este „destul de grav, poate și mai grav”, respectiv abandonul profesorilor.
„Ne aflăm în acest moment, conform unui raport internațional, avem 26% dintre profesori care sunt la vârsta a treia de evoluție a ciclulul profesional, cu vârste peste 50 de ani, avem 14.000 de profesori în România care sunt aproape de pensionare. Acești oameni sunt mult mai afectați de această pandemie și de începutul școlii. De asemenea, acești oameni nu sunt pregătiți destul de bine și e greu să aibă resurse să se pregătească pentru școala hibrid sau școala online. Un raport DESI european, legat de societatea informației, arată că în România suntem pe ultimul loc în ceea ce privește capacitățile de manageriare a informației, de utilizare a tehnologiilor noi”, a afirmat Dîncu.
În plus, potrivit sociologului social democrat, sunt de luat în calcul alte chestiuni care țin de realitatea dură din România: „Peste 40% din familiile cu copii au cel puțin doi sau trei copii, care vor trebui să învețe pe o singură tabletă, în cazul în care vor avea, pentru că foarte mulți nu vor ajunge la asta. Ministerul Educației a dispus achiziționare a 250.000 de tablete dintr-un total de 900.000 care ar fi fost necesare în acest moment. Din păcare aflăm că s-a început achiziția a 70 – 80.000, aceasta este ultima cifră”, a afirmat Dâncu.
În plus, peste 50.000 de familii din România nu au energie electrică, deci chiar dacă ar primi tablete, nu au semnal sau curent. Semnalul 4G este slab în 12 din cele 43 de localități care intră în scenariul roșu, iar 2.112 de elevi care sunt în aceste localități nu au niciun dispozitiv electronic conectat la internet pentru a face orele online, a spus Dîncu, care a amintit și de faptul că Guvernul a crescut alocațiile doar cu 20%, față de dublarea prevăzută de lege.
Vasile Dîncu a criticat lipsa unei platforme pentru încărcarea cursurilor online și neadaptarea cunținutului curriculei școlare pentru mediul online și a trecut în revistă soluțiile propuse de social-democrați pentru buna organizare a procesului de învâțământ.
„Anul școlar începe și cu o incertitudine și o lipsă de încredere a oamenilor în instituții și în stat. Din păcate aceasta este, în cazul României, o constantă, stă printre cel mai prost la încrederea în stat și în instituții. Aceasta este o îngrijorare în plus din partea părinților. Am văzut că situația se schimbă de la o zi la alta”, a explicat Dîncu.
„Ne aflăm într-un moment destul de grav pentru educație. Noi avem câteva întrebări, sper că nu sunt retorice, pentru ministrul Educației: Ce soluții are Guvernul pentru cadrele didactice și personalul auxiliar din categorii cu risc ridicat în fața virusului? Cine își asumă răpunderea pentru cei care pierd lupta cu virusul? (…) Ce plan are Guvernul pentru testarea profesorilor? Cine plătește pentru testarea profesorilor? Școlile nu au bani pentru asta, directorii și primarii se tem, acolo unde sunt bani, pentru că nu sunt bani oriunde, primăriile și de la țară cu siguranță că nu au banii aceștia, la oraș se mai poate, dar se tem că nu vor primi aceste deconturi din partea Guvernului”, a spus Dîncu.
O a treia întrebare vizează organizarea școlii online, care, potrivit lui Dîncu, în cazul scenariului hibrid este streaming online, copiii nu pot interacționa, iar o altă chestiune este mărirea normelor pentru profesori și plata acestora.
Ar trebui într-o societate normală ca Guvernul să transparentizeze toate informațiile, la nivel național, cu privire la fiecare unitate de învățământ, privind infrastructura și dotările, a subliniat Dîncu.
După ce a criticat PNL pentru că ar fi pus strategia electorală în fața intereselor națiunii, Dîncu a cerut demisia ministrului Educației, făcând referire la declarațiile recente ale Monicăi Anisie.
„Nu sunt absurd ca să îi cer doamnei ministru Monica Anisie să înțeleagă complexitatea sistemului, sunt profesor și eu ca și dânsa și nici nu-mi place să comentez asupra unor greșeli pe care le face, probabil că toată lumea poate să greșească. Însă este cazul, după părerea mea, ca nu să demisioneze prin demisie de onoare, cum am văzut că cerea un partener al partidului aflat la guvernare, ci este vorba de o demisie pur și simplu, de o demitere pur și simplu. Pentru că aici avem un lucru: doamna Anisie a spus cu sinceritate „Nu mai înțeleg nimic din ceea ce se întâmplă în jurul meu”. Primul lucru, ce ar putea să facă, este să lase locul liber altuia care probabil înțelege mai bine ce se întâmplă. Sau eu nu cred că ajunge un comitet interministerial, cum a anunțat președintele României la un moment dat, cred că ar trebui un comitet de urgență unde să invite societate civilă, alte partide, sindicate din învățământ și cu toții să gândim un plan pentru această pandemie, ca să scoatem educația din criză”, a declarar Dîncu.
„Cred că toată lumea poate participa la asta, inclusiv cu resurse, pentru că, e adevărat, nu poate fi lăsat totul numai și numai pe seama Guvernului. Dar procesul acesta este condus de Guvern și este nevoie de viziune pentru asta. Doamna ministru Anisie nu poate rezolva acest lucru pentru că este parte a problemei, nu găsește soluții pentru că este parte a problemei, datorită unei lipse de viziune, datorită unei concepții despre educație care s-a văzut chiar în prima ei săptămână, când a descins împreună cu presa într-o sală de clasă, a ascultat pe la uși și a umilit o profesoară sau educatoare dintr-o localitate apropiată”, a explicat preşedintele Consiliului Naţional al PSD.