După ce a citit de două ori Moromeții, un fost ministru al Educației „pică” la olimpiadă: „N-am reținut acel fragment cu denunțul”
„Imaginează-ți că te numești Luca Străjescu și ești personajul care colectează cotele țăranilor pentru stat din fragmentul extras din romanul „Moromeții” de Marin Preda. Redactează un referat (raport scris) adresat conducerii de partid, prin care să denunți calitatea de element dușmănos a lui Ilie Moromete, pe care ai constatat-o când ai fost să colectezi de la el cota”. Astfel a sunat enunțul unui subiect dat la Olimpiada de Limba și Literatura Română, desfășurată, sâmbătă, în Prahova. Nu a fost singurul de genul acesta. În Bistrița, elevii de clasa a XII-a, participanți la Olimpiada de Limba Engleză, au fost puși să explice, într-un eseu, cum Ordonanața 13 poate afecta securitatea națională. Explicația? Dorința de a propune un subiect „original”. Cel puțin asta susține Camelia Tabără, inspectorul școlar general, că a fost explicația profesoarei care a redactat enunțul.
În ceea ce privește „denunțul” către „partid” a „elementului dușmănos” Ilie Moromete, pentru fostul ministru al Educației, Sorin Cîmpeanu, cel puțin, acesta este de negăsit în cele aproximativ 1.000 de pagini care compun cele două volume ale romanului „Moromeții”.
„Eu, personal, am citit de două sau de trei ori romanul Moromeții, dar nu am reținut acest fragment”, a declarat, pentru Gândul, Sorin Cîmpeanu, precizând faptul că autorii subiectului „puteau să se focuseze pe orice alt fragment”.
În viziunea sa, alegerea acestui subiect la Olimpiada de Limba Română „în egală măsură nefericită și complet inoportună”.
„Faptul că elemente din barem vizează pe lângă ceea ce ar fi un text juridico-administrativ, vizează și cunoașterea unor elemente de ideologie politică, accentuează inoportunitatea unui astfel de subiect. În opinia mea, dacă cei care au redactat acest subiect au dorit să fie ancorați în cotidian, puteau alege subiecte precum scrisoare de motivație, este mult mai utilă tinerilor sau modalitatea de redactare a unei știri sau orice altceva, dacă voiau să fie ancorați în cotidian”, a argumentat fostul ministru al Educației, care este membru al Comisiei de învățământ din Camera Deputaților.
În schimb, deputatul PMP, Robert Turcescu, care face parte din aceeași comisie, crede că „realitatea românească” ar fi putut să îi determine pe creatorii subiectului de la Olimpiada de Limba și Literatura Română „să încerce să îi oblige pe elevi să plonjeze în lumea reală”, în contextul în care subiectul „denunțurilor” este unul de actualitate. În același timp, Turcescu susține că dacă nu ar fi vorba de acest subiect, s-ar putea spune că „avem un plus în sensul în care nu se mai discută despre situații abstracte”.
„Pe de altă parte însă, e o chestiune foarte tristă legată de faptul că, iată, subiectele de actualitate, de azi, sunt subiecte de actualitate dintr-o lume pe care o sperăm pentru totdeauna dispărută. O lume a stanilismului, o lume a denunțurilor care băgau oameni nevinovați în pușcării. Una peste alta, însă, cred că acești creatori de subiecte de olimpiadă puteau da dovadă de mai multă imaginație și ar fi putut găsi cu siguranță un subiect care să fie mult mai apropiat pe de-o parte de lumea copiilor noștri, pe de altă parte chiar de lumea viitorului”, a declarat, pentru Gândul, Robert Turcescu.
Deputatul PMP a subliniat că refuză să creadă faptul că „pregătim o generație de tineri care se antrenează în a deveni denunțători” și că „nu este o întâmplare” propunerea unor astfel de subiecte atât Olimpiada de Limba și Literatura Română, cât și la Olimpida de Limba Engleză.
„Cred că e o încercare a celor care fac aceste subiecte să pună în acord realitatea cu procesul de învățământ. Dar din nou spun, cu mare tristețe, pentru că iată aceste teme de actualitate nu sunt numai în dezbaterea părinților, ci ajung să fie considerate ca teme de maxim interes și pentru dezbaterile unor adolescenți”, a mai spus Turcescu.
De cealaltă parte, social-democratul, Radu Vasilică, consideră că „nu ar trebui amestecate niciodată” lucrurile de luptă politică cu subiectele de învățământ.
„Cred că e pur și simplu vina unuia sau mai multor cadre didactice care au făcut subiectele și atât. Cred că nu ar trebui sub nicio formă amestecate acest element de picanterie cotidiană cu subiecte de olimpiadă de limba română. Nu văd nicio legătură, niciun fel de pregătire pentru viață, ba dimpotrivă. Dacă vrem să le stricăm caracterul, îi învățăm să fie delatori”, a declarat, pentru Gândul, deputatul PSD, membru la rândul său în Comisia pentru învățământ a Camerei Deputaților.
În ceea ce privește subiectul de la Olimpiada de Limba Engleză, deputatul PSD este de părere că autorii lui au „o nostalgie după fosta Securitate” în contextul în care „practicile sunt la fel”.
„Oricum o să avem o discuție și cu Ministerul Educației și sper ca astfel de derapaje și amestecarea unor subiecte de ordin politic în procesul de învățământ să nu se mai întâmple. Mi se pare absolut nelalocul lui să avem astfel de subiecte formulate către copiii olimpici”, a mai spus deputatul PSD.
În ceea ce privește măsurile care ar trebui întreprinse în continuare, având în vedere crearea unui precedent, Sorin Cîmpeanu consideră că acestea revin în sarcina ministrului Educației și că el ar merge „pe irelevanța unui astfel de subiect și caracterul inoportun al unui astfel de subiect”.
„Greu de spus. Știu că cei care au elaborat subiectele vor încerca să demonstreze că se încadrează în programă, că nu au greșit cu nimic și că, în absența unor reglementări clare, mare lucru nu vor avea de suferit”, a mai spus fostul ministru al Educației.
În schimb, Robert Turcescu consideră că societatea românească „ar trebui să poarte o discuție mult mai amplă despre ce se întâmplă în rădăcinile” sale în acest moment, iar școala să beneficieze „de o lege a învățământului care să fie mult mai bună și mult mai respectată, pe un ciclu de învățământ măcar pentru zece ani de zile”.
„Practic, dacă acestea sunt subiectele noastre de actualitate și iată că ele, acestea sunt, înseamnă că e ceva defect realmente în fibra națiunii. O țară membră a UE și o țară care ar trebui să aibă niște proiecte ample despre care să se vorbească foarte mult și care să fie foarte bine dezbătute, nu reușește să producă mai mult decât discuții la nivel de „pompieri”, dacă vreți. În sensul în care suntem puși de fiecare dată să stingem niște incendii pe care niște minți năuce le aruncă în spațiul public românesc”, a explicat Turcescu.
La pol opus, social-democratul, Radu Vasilică, consideră că s-ar impune sancțiuni în cazul celor care au formulat astfel de subiecte.
„Cel puțin pentru o perioadă i-aș scoate din comisiile de redactarea subiectelor pentru examene”, a mai spus social-democratul.