Ministrul de Interne și al Administrației, Mircea Dușa, și ministru delegat pentru Administrație, Radu Stroe, au trimis în teritoriu un Memorandum, prin care prefecții și primarii sunt învățați cum să facă actualizarea listelor electorale permamente valabile pentru referendumul din 29 iulie ce vizează demiterea președintelui Traian Băsescu.
Operațiunea, declanșată la nivelul întregii țări de Guvernul USL, are drept țintă „perierea” listelor electorale permanente pentru a se vedea care este cvorumul necesar pentru demiterea președintelui. Datele finale urmează să fie trimise judecătorilor Curții Constituționale, care vor lua decizia în privința validării sau invalidării referendumului.
Memorandumul este aprobat de premierul Victor Ponta, avizat de miniștrii Titus Corlățean – Externe, Victor Ponta – Justiție, Mariana Câmpeanu – Muncă și inițiat de Mircea Dușa – Interne și Administrație, Radu Stroe – Administrație, Ion Moraru – secretar general al Guvernului.
Obiectivele care „vor fi urmărite la actualizarea listelor electorale permanente la data de 29 iulie 2012”, în vederea transmiterii către Curtea Constituțională sunt împărțite în trei categorii: nivel local, nivel județean, nivel național. Fiecare are un termen limită pentru a fi îndeplinit.
Până pe 24 august, la nivelul serviciilor publice comunitare locale de evidență a persoanelor se efectuează verificări ale datelor referitoare la:
♦ Persoanele decedate
♦ Persoanele care și-au pierdut dreptul de a vota
♦ Persoanele care au obținut statutul de cetățean român cu domiciliul în străinătate dovedit prin deținerea unui pașaport cu menționarea țării de domiciliu
♦ Persoanele care au pierdut cetățenia română
♦ Persoanele al căror act de identate a expirat și nu a fost reînnoit
♦ Persoanele care și-au schimbat domiciliul fără a fi radiate din lista localității rezidenței anterioare
♦ Persoanele care se identifică la un domiciliu într-un număr ce nu se corelează cu suprafața locuibilă și numărul de camere ale imobilului
♦ Persoanele care și-au schimbat numele prin căsătorie, divorț, pe care administrativă
♦ Pentru persoanele cu reședința / domiciliul în străinătate.
Toate aceste date urmează să fie comunicate până pe 24 august prefecților și președinților de Consiliu Județean.
La nivel județean termenul limită este 27 august. Prefecții și președinții consiliilor județene trebuie să realizeze centralizarea datelor la nivel județean și le înaintează Ministerului Administrației și Internelor.
De asemenea, structurile județene ale Casei Naționale de Pensii Publice și Casei Naționale de Asigurări de Sănătate compară datele din bazele proprii cu datele din listele electorale permanente aflate în gestiunea primarilor și comunică rezultatele prefecților și președinților de Consilii Județene.
Ultimul pas revine autorităților administrației publice centrale și instituțiilor publice de interes național care vor întreprinde toate demersurile necesare, potrivit atribuțiilor ce le revin, pentru obținerea și transmiterea de date în vederea verificării listelor electorale permanente actualizate, în baza cărora s-a desfășurat referendumul național din data de 29 iulie pentru demiterea președintelui României.
Memorandumul pentru actualizarea listelor electorale permamente a fost trimis tuturor prefecților.
Pentru toate cele nouă situații prezentate mai sus vor fi întocmite tabele nominale la nivelul fiecărei localități (municipiu, oraș, comună). Într-un tabel Excel, la nivelul fiecărei localități, va totaliza cazurile identificate pentru cele nouă situații.
Tabelele urmează să poarte semnătura primarului, secretarului unității administrativ – teritoriale, șefului serviciului public comunitar local de evidență a persoanelor.
Prima comunicare despre situația reală din teritoriu urmează să fie fie comunicată în ziua de 10 august, iar următoarele comunicări vor fi efectuate prin cumularea la zi a datelor.