Edilul Emil Boc va pierde finanțarea europeană de 300 de milioane de euro pentru construcția metroului din municipiu, a declarat deputatul PNL Sabin Sărmaș, pentru GÂNDUL. El acuză Primăria Cluj de lipsă de transparență și spune că evenimentul din luna iunie a fost unul în logica campaniei politice pentru alegerile locale.
Comisia Europeană va retrage finanțarea de 300 de milioane de euro pentru metroul din Cluj. Potrivit lui Sabin Sărmaș, „finanțarea este periclitată” din pricina unui viciu de procedură în ce privește publicarea licitației în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Potrivit sursei citate, din cele 9 erate trimise de Primăria Cluj, 4 dintre ele au fost respinse.
Finanțarea este serios periclitată. Primăria (n.r – Cluj-Napoca) nu este transparentă din punctul ăsta de vedere. A fost o problemă cu procedura de achiziții. Sunt niște norme europene care spun că o achiziție peste anumită valoare se publică în acel Jurnal Oficial al Uniunii Europene. Acolo, Primăria Cluj a încărcat nouă erate, patru dintre ele fiind respinse. Primăria primește notificare și acolo se spune de ce au fost respinse, a spus Sabin Sărmaș pentru GÂNDUL.
Sursa citată a spus că nu s-ar mira ca Primăria Cluj să încerce să arunce vina pe Ministerul Transporturilor, din pricina pierderii finanțării: „Nu m-ar mira dacă Primăria începe să arunce vina către insituțiile guvernamentale. Procesul ăsta este gestionat de către autoritatea contractantă, în cazul de față Primăria Cluj-Napoca”.
Legat de evenimentul cu fast din luna iunie, la care au participat, pe lângă primarul Emil Boc, premierul Marcel Ciolacu și ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, Sărmaș a precizat că acela a fost un eveniment de marketing politic în vederea capitalizării electorale la alegerile locale din 2024.
Acesta a atras atenția și cu privire la posibilitatea ca Primăria Cluj să fie nevoită să plătească daune de până la 10% constructorului, aspect care ar afecta grav bugetul primăriei.
Totuși contractul e semnat, e în vigoare, compania sau consorțiu poate să meargă cu lucrările înainte și despăgubirile pe care putem să le plătim sunt de 10% din valoarea lucrării care înseamnă 180 de milioane de euro. Păi asta pentru bugetul Clujului este absolut devastator. Situația e foarte complicată, a spus deputatul PNL.
Primăria speră să găsească o sursă de finanțare alternativă, iar asta ar putea fi tot din bugetul statului prin Programul Operațional Transport.
Pe 14 mai, ministrul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, Adrian Câciu, a declarat că este „îngrijorat” de stadiul proiectului metroului clujean.
Întrebat care este investiţia care are cea mai mare întârziere în PNRR, Adrian Câciu a indicat „metroul de la Cluj”.
Suntem încă la stadiul în care nu avem contract de dirigenţie de şantier, nu avem o delimitare de şantier şi să înceapă săpăturile, deşi până la finlul acestui an ar trebui să avem o execuţie de 50% (…) Chiar mi-aş dori ca întreaga atenţie al autorității locale să se îndrepte spre acest proiect, pentru că este un proiect care dacă este util pentru toţi clujenii, haideţi să îl facem, spunea Adrian Câciu în luna mai la Prima News.
Într-un răspuns formulat pe 21 august la solicitarea GÂNDUL, edilul Clujului preciza că lucrările sunt în grafic și că primele nouă stații, dintr-un total de 19, ar trebui să se finalizeze în 2026. (detalii AICI)
Proiectul este în graficul comunicat Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Urmează să ajungă în toamnă “cârtițele “. Lucrările de asamblare a TBM-urilor durează aproximativ 2,5 luni. Lansarea TBM-urilor se va face din Stația Teilor.
Totodată, vă comunicăm faptul că, pentru execuția lucrărilor la proiectul “MAGISTRALA 1 DE METROU CLUJ”, a fost organizată o singură procedură de achiziție, care a fost finalizată prin atribuirea contractului și încheierea efectivă a acestuia cu ofertantul câștigător în luna mai 2023. Municipiul Cluj-Napoca nu a anulat vreo procedură de achiziție publică în primăvara anului 2024 având ca obiect “MAGISTRALA 1 DE METROU CLUJ”, iar în aplicația SEAP se pot verifica aceste informații.
Potrivit proiectului inițial, lucrările la metroul din Cluj au o durată de execuţie de 8 ani, fiind programte a fi finalizate în 2031. Conform primăriei, valoarea estimată totală pentru realizarea acestui obiectiv este de 9.064.456.067,00 lei fără TVA.
CITEȘTE ȘI: