Prima pagină » Știri politice » Estimare Moody’s: Economia românească continuă să se consolideze, cu PIB real în creștere cu 3,0% în 2024

Estimare Moody’s: Economia românească continuă să se consolideze, cu PIB real în creștere cu 3,0% în 2024

Estimare Moody's: Economia românească continuă să se consolideze, cu PIB real în creștere cu 3,0% în 2024

Agenția de rating Moody’s estimează că economia României va avea o creştere de 3% în 2024 şi de 3,5% în 2025, sustinută de consum, dar şi de investitiile publice şi private. Moody’s Ratings a finalizat o revizuire periodică a ratingurilor României, prin intermediul unui comitet de rating desfășurat la 21 martie 2024.

Moody’s se așteaptă ca economia românească să continue să se consolideze, după un an de creștere comparativ slabă de 2,1% în 2023, cu PIB real în creștere cu 3,0% în 2024 și cu 3,5% în 2025, susținută de un consum puternic, precum și de investiții publice și private, se arată în raportul de revizuire consultat de Gândul.

Cu toate acestea, guvernul continuă să se lupte pentru a reduce deficitele fiscale și de cont curent ridicate. Moody’s estimează că un deficit fiscal de 5,7% din PIB în 2024 s-a îmbunătățit doar marginal față de 2023, în timp ce deficitul de cont curent se va îmbunătăți doar marginal la 6,6% din PIB de la 7,0% în 2023.

În ceea ce privește deficitul fiscal, Moody’s afirmă că „guvernul continuă să se lupte”, cu un procent estimat de agenție că va ajunge la 5,7% din PIB în 2024, care s-a „îmbunătățit doar marginal față de 2023”.

Cu toate acestea, guvernul continuă să se lupte pentru a reduce deficitele fiscale și de cont curent ridicate. Moody’s estimează că un deficit fiscal de 5,7% din PIB în 2024 s-a îmbunătățit doar marginal față de 2023, în timp ce deficitul de cont curent se va îmbunătăți doar marginal la 6,6% din PIB de la 7,0% în 2023.

„Guvernul nu va anunţa noi măsuri de consolidare fiscală, decât după alegerile parlamentare”

Agenția de rating estimează că executivul nu va anunța noi măsuri de consolidare fiscală, decât în a doua jumătate a anului, după alegerile parlamentare.

În această primăvară, Comisia Europeană va concluziona probabil că România a eșuat în a-și îndeplini obiectivele fiscale în conformitate cu procedura de deficit excesiv, dar Moody’s se așteaptă ca guvernul să nu anunțe eforturi suplimentare de consolidare decât după alegerile parlamentare din a doua jumătate a anului 2024, se arată în document.

Moody’s transmite că puterea economică ridicată a pieței locale este contrabalansată de instituţii publice mai slabe, precum şi de deficite fiscale şi de cont curent ridicate, deşi acesta din urmă este finanţat în principal din surse stabile. Gradul de îndatorare a guvernului României este mai puternic decât al celorlalte țări cu acelaşi rating, dar se va deteriora treptat în anii următori din cauza deficitelor fiscale ridicate şi a creşterii plăţilor de dobânzi.

Ratingul „a3″ pentru soliditatea economică a României reflectă potenţialul puternic de creştere pe termen mediu al ţării, precum şi dimensiunea şi nivelul moderat al veniturilor bugetare.

Scorul „baa3″ pentru soliditatea instituţiilor şi a guvernanţei echilibrează calitatea relativ slabă a instituţiilor cu scoruri moderate pentru eficacitatea politicii fiscale, monetare şi macroeconomice.

Punctajul „a3″ pentru soliditatea fiscală echilibrează povara încă moderată a datoriei ţării şi indicatorii favorabili de accesibilitate a datoriei cu nivelul relativ ridicat al datoriei publice denominate în monedă străină.

Scorul pentru susceptibilitatea României la riscul de eveniment este „ba”, determinat de riscul politic care decurge din războiul dintre Rusia și Ucraina (ca stabil), cu care România împărtășește o graniță, precum și tensiunile sporite în Moldova vecină (B3 stabil).

Perspectivele stabile echilibrează puterea economiei românești cu dificultățile continue ale guvernului de a reduce în mod durabil și material deficitele mari fiscale și de cont curent ale României. Deși acestea nu prezintă riscuri iminente pentru profilul de credit al României, deficitele gemene reprezintă totuși o sursă de vulnerabilitate pentru bonitatea suveranului, se mai arată în document.

CITEȘTE ȘI:

Citește și