„Guvernul PSD – ALDE a refuzat ca România să găzduiască Autoritatea Europeană a Muncii! România avea termen până pe 6 mai să se înscrie pentru a găzdui nou-înființata Autoritate Europeană a Muncii (AEM). Guvernul Dăncilă nu a depus candidatura fiindcă nu este capabilă să obțină nimic pentru România în Europa. Este un nou mare eșec al Guvernului Dăncilă mai ales că se întâmplă în timpul Președinției române a Consiliului UE. Mai ales că această instituție s-a înființat în timpul președinției române și, cel puțin teoretic, guvernul știa exact ce implică găzduirea acestei autorități. Cer prim-ministrului Dăncilă să iasă public și să explice de ce a ales să dea cu piciorul șansei ca România să găzduiască în premieră o instituție a Uniunii Europene!”, a scris Siegfried Mureșan, vineri, pe Facebook.
Eurodeputatul PNL a adăugat că a cerut Guvernului în mai multe rânduri să depună o candidatură serioasă pentru ca România să găzduiască AEM.
„De două ori am făcut apel public Guvernului României să depună o candidatură serioasă pentru a găzdui această nouă instituție europeană. Prima dată în martie, după ce Consiliul UE a publicat procedura de selecție a noului sediu, a doua oară la începutul lunii aprilie, când am votat în Parlamentul European regulamentul privind funcționarea instituției. Am insistat ca România să se înscrie în această competiție fiindcă știam că are cele mai multe șanse să câștige. În primul rând fiindcă este una dintre cele 5 țări membre ale UE care nu găzduiesc încă nicio instituție europeană și fiindcă este cea mai mare dintre aceste țări. Celelalte țări sunt Bulgaria, Croația, Cipru și Slovacia. În al doilea rând, fiindcă cerințele privind facilitățile pe care trebuie să le aibă noul sediu și noul oraș-gazdă pot fi îndeplinite cu ușurință de un sediu din București”, a conchis Mureșan.
Ministrul Budăi îl contrazice pe Mureșan: România nu-și putea depune candidatura pentru găzduirea AEM
Budăi a reacționat față de reproșurile lui Siegfried Mureșan, care spune că guvernul nu a fost în stare să facă demersuri ca România să găzduiască AEM, și a explicat că statul care asigură Președinția Consiliului UE și conduce negocierile nu poate înclina balanța în situații care l-ar favoriza.
„Președinția rotativă a Consiliului Uniunii Europene presupune ca statul care o asigură să acționeze imparțial, în calitate de arbitru între statele membre, astfel încât acestea să ajungă la acord pe directivele și regulamentele aflate în dezbatere. Statul care asigură Președinția Consiliului Uniunii Europene nu poate înclina balanța în situații care l-ar favoriza față de celelalte state membre. Așadar, România nu își putea depune candidatura pentru a găzdui sediul Autorității Europene a Muncii (ELA), după ce a condus negocierile între Statele Membre ale Uniunii Europene, dar și cu Parlamentul European, pentru adoptarea Regulamentului de înființare a acestei autorități”, a scris vineri, pe pagina sa de Facebook, ministrul Muncii Marius Budăi cu privire la acuzațiile aduse guvernului de europarlamentarul PNL Siegfried Mureșan.
Ministrul Muncii explică și rolul activ pe care România l-a avut în constituirea Autorității Europene a Muncii.
„(…) după organizarea a 8 reuniuni tehnice, 7 trialoguri și două reuniuni COREPER (Comitetul Reprezentanților Permanenți ai Guvernelor Statelor Membre ale Uniunii Europene), Președinția României la Consiliul Uniunii Europene a reușit să ajungă la un acord, în data de 14 februarie, cu Parlamentul European, pe Regulamentul de înființare a ELA.
Propunerea de Regulament pentru constituirea Autorității Europene a Muncii a fost publicată de Comisia Europeană în 13 martie 2018″, spune Budăi.
În consecință, explică ministrul, „România nu putea să încerce să influențeze în favoarea sa stabilirea sediului, din calitatea imparțială de exercitare a Președinției Consiliului Uniunii Europenenu „, tocmai pentru că „a depus eforturi consistente pentru adoptarea Regulamentului de înființare a ELA”.
Marius Budăi îi reproșează europarlamentarului PNL că „a stat degeaba în ultimii ani pe la Bruxelles, din moment ce nu știe chestiuni elementare despre funcționarea instituțiilor Uniunii Europene.”