EVALUARE NAȚIONALĂ 2014. ANUNȚUL lui Ponta, după ce părinții au cerut recorectarea lucrărilor de la evaluarea națională
„Am văzut, m-am uitat, vreau să vă spun că vreau să văd ce spun specialiștii. Sigur, și eu sunt părinte și întotdeauna, dacă copilul meu nu ia o notă de care să fiu mulțumit, aș vrea altceva. Vreau să mă uit să văd totuși ce spun specialiștii, pentru că nu pot să decid eu politic așa ceva, nici nu ar fi bine”, a precizat Ponta.
Subiectele probei de limba română de la evaluarea elevilor de clasa a VIII-a sunt contestate de Federația Națională a Asociațiilor de Părinți, care reclamă, între altele, dificultatea mare a unuia dintre acestea, considerat în afara programei, și faptul că un altul a avut baremul prost gândit.
Federația Națională a Asociațiilor de Părinți enumeră nemulțumirile legate de subiecte într-o scrisoare deschisă adresată ministrului Educației, Remus Pricopie. Scrisoare este făcută publică, potrivit semnatarei ei – Mihaela Gună, președintele federației -, în contextul afișării, vineri, a rezultatelor la examenele de Evaluare Națională 2014.
„Am ajuns astăzi (vineri, n.r.) să facem coadă la școlile din România pentru a depune contestațiile pentru notele de la proba de Limba și Literatura Română din cadrul examenului mai sus-menționat. Considerăm că Centrul Național de Evaluare, din subordinea dumneavostră a elaborat subiectele la această probă fără să țină cont de programa elevilor și fără să aibă o legătură cu realitățile școlii gimnaziale din România”, se arată la începutul mesajului adresat ministrului.
În continuare, sunt detaliate nemulțumirile legate de subiecte, prima fiind aceea că elevii de clasa a VIII-a au trebuit să rezolve mai multe cerințe legate de o poezie „filozofică” („Gânduri pentru Anul Nou” de Ion Minulescu) ale cărei teme, susțin părinții, se studiază în liceu.
„În clasa a VIII-a se studiază genul liric, dar numai specia pastel. Poezia filozofică, de genul ‘Gânduri pentru Anul Nou’ (I. Minulescu), care tratează teme existențiale (moartea și viața, trecerea timpului, iubirea) se studiază la liceu. Oare s-a încurcat subiectul cu unul de la bacalaureat? Sau întâi evaluăm și apoi predăm?”, se arată în scrisoare.
Federația Națională a Asociațiilor de Părinți reclamă și că „cele două compuneri de la literatură sunt asociate ca teme, fapt care a făcut ca un copil care nu a înțeles mesajul poeziei să nu aibă oportunitatea unei recuperări pe o temă diferită”.
Pornind de la aceeași poezie a lui Minulescu, elevii au avut de menționat mai multe sinonime pentru trei cuvinte din versurile acesteia, cerință la care, spun părinții, baremul a fost „prost gândit și nu a lăsat libertate profesorilor evaluatori să ia în considerare toate variantele de răspuns corecte”.
Baremul la acest subiect, făcut public de Ministerul Educației, a fost următorul: câte 2 puncte pentru notarea oricărui sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor subliniate (de exemplu: fiindcă – deoarece, căci; cer – pretind, solicit; liniștit – calm, stăpânit).
În scrisoare este contestat și subiectul de gramatică având ca ipoteză fraza „Când sunt scrise bine, romanele constituie în sine povești despre viață, care îl încurajează pe cititor să înțeleagă mai bine profunzimea experienței umane”. Cerința a fost ca elevii să transcrie două propoziții subordonate diferite din această frază, precizând felul acestora.
Federația Națională a Asociațiilor de Părinți consideră controversat subiectul, pe motiv că fraza este interpretabilă. „În timpul corectării, în unele județe s-a retras baremul și, după un timp, s-a readus baremul cu modificări”, susține Mihaela Gună.
Contestat este și ultimul subiect al probei: „Redactează, în 80-150 de cuvinte, o scurtă narațiune în care să prezinți o întâmplare petrecută în timpul participării la o întâlnire organizată de școală, cu un scriitor contemporan”.
În final, părinții îi critică pe cei care au elaborat subiectele, subliniind că acestea au fost „o bătaie de joc”
„Această întrecere a profesorilor propunători de subiecte din Centrul Național de Evaluare a reușit să-i faca pe copiii noștri să înțeleagă că toată munca lor a fost desconsiderată. Criteriile de evaluare pe post ale experților din instituția respectivă au în vedere numai acest lucru? Pentru că altfel, nu vedem de ce ar rămâne in funcții după asemenea bătaie de joc la adresa copiilor și a dascălilor lor”, spune Gună.
În urma evaluării naționale, și o profesoară de limba română de la o școală din Capitală, arăta că mai multe subiecte la această probă de la evaluarea națională, ca și baremul au fost greșit concepute, analizându-le punctual. „Mă gândesc de două zile la copiii mei care au muncit foarte mult anul acesta și la cât o să fie de dezamăgiți. (…) De ce? Din vina celor care au conceput subiectul, baremul, din cauza viziunii celor care conduc învățământul sau, mai bine zis, a lipsei lor de viziune”, scria profesoara Carmen Stoica, de la Școala nr. 99 din Capitală.