EXCLUSIV. Cum a împărțit Guvernul prada Fiscului: LISTA SECRETĂ A MAȘINILOR. Primarul din Păulești, fericit beneficiar: „Țin mașina în fața primăriei, în soare”
Două din trei mașini, motociclete sau ambarcațiuni confiscate sunt păstrate de stat, arată documentele obținute de gândul de la Guvern. Înainte de a le scoate la vânzare, Guvernul își ia partea leului, ținându-și mărcile de lux sau automobilele în stare foarte bună pentru ministere, restul ajungând fie la primării și consilii județene ale Puterii, fie la parohii și mănăstiri, anunțate „pe surse” să facă cereri.
Așa s-a ales recent Direcția de Drumuri și Poduri din Tulcea cu o motocicletă sport Suzuki GSX R 1000, evaluată de stat la 27.000 de lei, pentru a bate „pădurile și locurile greu accesibile cu mașina”.
Pe același principiu, primăriile de comune s-au trezit cu câte un Audi A6, BMW sau Ford la poartă fără să știe dacă au bani de înmatriculare sau de reparații. „Când am văzut BMW mi-au sclipit ochii-n cap”, a povestit pentru gândul primarul din Surdila Greci, singurul PDL-ist scăpat pe lista guvernului de la venirea USL la guvernare.
Cea mai valoroasă parte a „pradei” Fiscului a rămas însă la Secretariatul General al Guvernului, acolo unde se face și împărțirea. Un Audi Q7, un Audi A8 și o Skoda Octavia TDI cu numai 50 de km la bord sunt câteva dintre mașinile păstrate în garajul de la Palatul Victoria, cu destinatari ținuți la secret. „Pe stoc”, încă nerepartizat, așteaptă, printre mașini uzate, și un Bentley decapotabil aproape nou, care, susțin surse guvernamentale, cel mai probabil va fi vândut, demnitarii ferindu-se de această mașină din rațiuni de imagine. SGG ține însă lista la secret, ignorând toate solicitările gândul de a o face publică. După numeroase insistențe, informațiile ne-au fost transmise de Ministerul de Finanțe, are are obligația de a împărți efectiv autoturismele celor desemnați ca beneficiari.
USL își ia revanșa: peste 90% din mașinile de stat
Anul trecut, statul a confiscat 200 de autovehicule pe care i le-a pus Guvernului pe masă, să aleagă ce oprește și ce scoate la vânzare pentru a-și recupera diverse prejudicii. Prin pixul unei comisii din subordinea Secretariatului General al Guvernului, 130 dintre acestea au fost păstrate, fiind repartizate fie unor primării, ministere sau deconcentrate, fie unor biserici. Dincolo de criteriile prevăzute în lege, de la mărimea parcului auto până la necesități, condiția cea mai importantă rămâne formularea unei cereri la momentul potrivit, pentru care nu se face niciun anunț public în prealabil.
Așa cum au explicat pentru gândul, primarii află „pe surse” sau prin relațiile politice din județ, cer Guvernului și primesc, în funcție de culoarea politică, modele mai bune sau mai uzate. Lista autovehiculelor atribuite din mai 2012 încoace, obținută de gândul de la Ministerul Finanțelor Publice, arată că din cele 55 de autoturisme repartizate, doar unul a ajuns la PDL, două la PPDD și restul în autorități locale sau centrale conduse de USL.
De la schimbarea de putere, în vârful comisiei a fost numit Andrei Rizoiu, secretar de stat la SGG susținut de PSD, care a tranșat împărțirea într-o singură ședință, pe 22 noiembrie 2012. Rețeta proprietății pe criterii politice a fost aplicată și de predesesorul său, Cosmin Tănasie, prin semnătura căruia județul Cluj, de unde provenea premierul Emil Boc, a devenit una din destinațiile favorite ale autoturismelor confiscate.
LISTA AUTOVEHICULELOR REPARTIZATE DE GUVERNUL PONTA
Guvernul cu Q7, Ministerul Culturii cu BMW X5
De departe, cel mai bine din împărțire a ieșit Guvernul. La SGG au ajuns un Audi Q 7 din 2006, cu o capacitate cilindrică de 3000 de cmc, evaluat de Ministerul de Finanțe la 125.590 de lei, un Audi A8 cu motor de 3936 cmc, de 51.197 de lei, dar și o Skoda Octavia TDI din 2010 estimată la 78.127 de lei întrucât are doar 50 de kilometri parcurși.
Guvernul a păstrat la Palatul Victoria și o altă Octavia, din 2008, evaluată la 38.915 lei, un Mercedes Sprinter 315 CDI din 2007 de 49.476 de lei, dar și o Dacia Logan Laureate aproape nouă, fabricată în 2012 și estimată la 37.348 de lei.
Un BMW X5 evaluat la 47.670 de euro a ajuns la Ministerul Culturii, care a refuzat însă să răspundă solicitării gândul de a preciza cine o va folosi.
Din autoturismele care depășesc 10.000 de euro, Guvernul a rezervat una și Senatului: o autoutilitară Peugeot Boxer 2,2 HDI evaluată la 53.754 de lei.
Cum se va bate Delta călare pe Suzuki
În teritoriu, „norocul” a dat mai ales peste Consiliul Județean Tulcea, condus de Horia Teodorescu de la PSD. Aici au ajuns 7 din cele 55 de mașini confiscate și vedeta împărțelii guvernamentale, o motocicletă sport.
Încântați de noua intrare în parcul auto, șefii CJ Tulcea i-au găsit și locul: la Direcția de Drumuri și Poduri. Descinderile drumarilor în județ pe modelul Suzuki GSX R 1000 nu au avut încă loc, dar nici nu vor mai întârzia mult. „Motocicleta încă nu ne-am dus să o ridicăm (de la direcția Finanțelor Publice, n.r.). O să o ridicăm pentru Direcția de Drumuri și Poduri. Sunt diverse locuri în care nu ai acces cu mașina, sunt păduri, tot felul de locuri greu accesibile. Acolo va fi folosită motocicleta. Sunt date numai în interes pur practic”, asigură vicepreședintele CJ Tulcea, Vasile Strat, contactat de gândul.
Tot la Tulcea, au mers două autoutilitare – Furgon Citroen Jumper din 2008 evaluată la 59.458 de lei și Furgon Mercedes Sprinter din 2003 de 18.073 de lei -, un camion MAN 19643 estimat la 68.820 de lei, o semiremorcă cisternă P – 1649 de 50.180 de lei, un Mercedes Sprint din 2004 (20.212 lei), un Chevrolet Epica din 2007 (30.865 de lei) și un Renault Megane din 2004 la care „s-a renunțat în favoarea altui Consiliu Județean”.
Modelul Sukuzi GSX R 1000 din 2013. Foto: Suzuki
La numărătoare, lui Strat i-ar ieși parcă ceva mai puține. „Una la ISU, una la aeroport și cealaltă la CJ. La Megane am renunțat. L-a luat alt Consiliu Județean. Ne-au solicitat punctul de vedere și am acceptat. La noi au rămas capul tractor și cisterna”, explică vicele CJ, grăbit „într-o ședință”.
În privința avantajului net în fața celorlați șefi de județe, un singur lucru este sigur, spune Vasile Strat: „Noi n-am avut treabă. Ele sunt cerute înainte de venirea noastră, de către ceilalți”, arată el spre PDL-iștii lui Victor Tarhon de la care USL a preluat puterea la Tulcea.
Primarul din Păulești, cu Fordul mort la poartă
În Argeș, la Berevoiești, Guvernul i-a trimis primarului UNPR Florin Proca un Audi A6, e drept, din 2000, să bată cele patru sate și trei cătune. Spre deosebire de Tulcea, la Berevoiești măcar nu există dispute interne. „A primit-o domnul primar, numai dânsul vă poate spune. El a primit-o, el a ridicat-o, el s-a ocupat de înmatriculare”, spune vicele Ion Lăcău, surprins de gândul „pe teren”.
Lucrurile sunt însă ceva mai complicate la Păulești, Vrancea, unde primarul PSD, ales cu 99,8% din voturi din postura sa de candidat unic în iunie 2012, nu și-a pus încă problema dacă nu cumva are de plătit taxă de mediu pentru Fordul Mondeo primit cadou de primărie de la București.
Unde s-a împiedicat Vasile Bratosin de nu a mai ajuns până la taxa de mediu? „Încă n-am reușit să o înmatriculăm. Nu avem cartea tehnică. A fost pierdută, nu știu. O țin în fața primăriei, n-am garaj. Dar n-o s-o țin 3,4,5 ani în soare. Nu știu acum ce o să fac. Când ajung la taxa de mediu și nu-mi permit, n-o înmatriculez. Nu prea avem nici noi fonduri disponibile”, rămâne Bratosin descumpănit.
Mașina i-a venit în decembrie. Ideea cu vreo lună mai devreme, fix când s-a făcut și împărțirea la Guvern. „A fost solicitarea mea, că nu mai aveam niciuna la Primărie de vreo doi ani. Din 1998 nu știu de când am avut un Renault Megane, dar n-am mai putut să bag în ea bani mulți. N-am mai reparat-o. Anul trecut în toamnă, am făcut solicitare așa. În 20 de ani în administrație am mai întâlnit și noi oameni care ne pot ajuta”, descrie Bratosin pe ocolite sistemul de relații politice care te duce spre o mașină „în folosință gratuită”.
De ce să ceară un primar pe două sate, Păulești și Hăulișca, și 2250 de păuleșteni mașină de la București? Primarul Bratosin explică: „Noi am mers numai cu mașinile noastre particulare. Măcar de uzura mașinii să beneficiem și noi. Avem multe probleme de rezolvat și în reședința de județ, acum sunt și proiectele astea europene, sunt multe drumuri de făcut”.
Pe lista „nerepartizatelor” se află un Bentley Continental de 100.000 de euro
La finele lui 2012 se aflau în proprietatea statului în jur de 70 de autovehicule confiscate de către instituțiile abilitate care nu au fost repartizate de comisia Secretariatului General al Guvernului. Valoarea lor totală estimată pentru eventualitatea valorificării lor este de circa două milioane de lei, respectiv aproximativ 450.000 de euro, conform datelor obținute de gândul. Datele se referă doar la autovehiculele care au fost confiscate anul trecut.
Cel mai scump autovehicul de pe această listă este un Bentley Continental GT Speed, din 2009, cu numai 642 de kilometri rulați, evaluat de stat la circa 100.000 de euro, care nu este înmatriculat în România. Lista celor mai valoroase mașini este completată de un BMW X5, evaluat la peste 13.000 de euro și de un Chrysler 300C cu o valoare estimată similară. La polul opus, cea mai ieftină mașină care se afla la începutul acestui an în parcul auto de mașini confiscate al statului este o Dacia 1310 L din 1995, pe care instituțiile statului au evaluat-o la circa 1.700 de lei, respectiv puțin peste nivelul salariului mediu net lunar din România. Pe listă se regăsesc și tractoare, autoutilitare, autotractoare și motociclete.
În primele două luni ale acestui an instituțiile statului au confiscat 10 autovehicule, cel mai valoros fiind un autocamion DAF evaluat la aproximativ 20.000 de euro. Valoarea totală estimată a celor 10 autovehicule este de circa 50.000 de euro.
Ce a repartizat Guvernul Boc în 2012
Înainte de a pleca de la Palatul Victoria, comisia desemnată de Emil Boc și păstrată de Mihai Răzvan Ungureanu a repartizat și ea în primele patru luni ale lui 2012 75 de mașini din care 15 au ajuns la biserici și 24 la primării. Printre acestea un BMW 560 din 2004, model care nu se regăsește însă pe pagina producătorului auto, dar care a ajuns, susține Guvernul, la agenția de presă de stat AGERPRES, condusă la acel moment de Ion Roșca.
Un alt beneficiar al împărțirii sub Boc a fost șeful DGIPI care a primit un BMW 520 i, fabricat în 2000. Pe listă listă se află și o motocicletă Triumf fabricată în 2002 care a ajuns la serviciul Antidrog al Poliției Române.
LISTA AUTOVEHICULELOR REPARTIZATE DE GUVERNUL BOC
ROMÂNII AU TALENT, SEZONUL 3. PRIMA SEMIFINALĂ LIVE – Concurenții