Prima pagină » Știri politice » De ce nu are România aeronavă oficială? Povestea AVIONULUI PREZIDENȚIAL care nu există, spusă de patru premieri

De ce nu are România aeronavă oficială? Povestea AVIONULUI PREZIDENȚIAL care nu există, spusă de patru premieri

Subiectul unui avion oficial a revenit în atenția publică, după ce Ilie Bolojan, președintele interimar al României, a desecretizat cheltuielile făcute de Klaus Iohannis în cele două mandate la Cotroceni pentru deplasările în străinătate. Există voci care se întreabă de ce România nu deține un avion care să fie folosit de oficialii țării noastre, în speranța că un astfel de demers ar diminua, pe termen lung, sumele folosite pentru deplasările externe.

Gândul prezintă întreaga „poveste” a avionului prezidențial.

În anii comunismului, Nicolae Ceauşescu folosea cel puțin două avioane și mai multe elicoptere pentru deplasările sale.

Între 1990 și 2010, Administrația Prezidențială a utilizat un Boeing 707-3K1C Carpaţi produs în 1974. Ultimul președinte care l-a folosit pentru deplasările externe a fost Traian Băsescu.

După 2010, a fost utilizat pentru cursele în străinătate un avion Airbus închiriat de la Tarom. Din 2013, Traian Băsescu a renunțat la contractul cu Tarom și, de atunci, pentru toate deplasările externe ale șefului statului sunt folosite avioane închiriate în regim charter.

Gândul a stat de vorbă cu patru foști premieri pentru afla cum a fost abordat subiectul aeronavei oficiale la nivel guvernamental.

Victor Ponta: „În 2014 aveam banii alocați pentru un Airbus 320”

Victor Ponta spune că a propus în 2014 ca statul român să cumpere un astfel de avion.

Fostul premier afirmă că atunci Traian Băsescu, fostul președinte al României, s-a opus în CSAT. Același lucru a făcut și Klaus Iohannis ulterior, potrivit lui Victor Ponta.

În octombrie 2014 am mers în CSAT, se făcuse comisia, aveam toate aprobările, aveam banii alocați pentru un Airbus 320 cu kitul acesta. Conform hotărârii de Guvern, era o aeronavă achiziționată de Guvern, urma să fie folosită de președinte, primul ministru, președintele Camerei și președintele Senatului, având absolut tot ceea ce solicitaseră STS-ul, apropo de comunicații, și SPP-ul, pentru securitate.

Atunci Traian Băsescu a zis în CSAT, până la urmă l-am înțeles: „domnule, nu aprob eu, că eu oricum plec din funcție, să aprobe noul președinte și cu asta basta”. A venit noul președinte, domnul Iohannis, și probabil din dorința de a nu împărți acest avion cu primul ministru, eram eu atunci, după mine au mai fost încă vreo opt, și cu președinții celor două camere, a refuzat să mai aprobe în continuare hotărârea de Guvern”, a declarat Victor Ponta, pentru Gândul.

Victor Ponta: „Este absolut normal ca președintele, primul-ministru să meargă cu un avion guvernamental”

Acesta a mai adăugat că documentația se află încă la Administrația Prezidențială și ar putea fi semnată de Ilie Bolojan, președintele interimar al României. Victor Ponta mai susține că dacă nu o va face actualul șef de stat, o va face chiar el, în cazul în care câștigă cursa prezidențială.

Suma totală pentru acel avion, în acel moment, era sub 20 de milioane de euro. Dacă vă uitați, astăzi am aflat cât au costat drumurile domnului Iohannis. Păi se acoperea într-un singur an. În plus, România nu este o țară de mâna a doua sau a treia. Este absolut normal ca președintele, primul-ministru să meargă cu un avion guvernamental, cu însemnele României. Nu în interes privat, dar în interesul unor deplasări evident că așa trebuie să facă și așa se va face după luna mai”, a mai adăugat Victor Ponta.

Viorica Dăncilă spune că a vrut să cumpere două avioane

Am stat de vorbă și cu Viorica Dăncilă, care a ocupat funcția de premier în perioada ianuarie 2018 – noiembrie 2019.

Aceasta susține, la rândul său, că a început demersurile pentru achiziționarea chiar a două avioane înainte de a pleca de la Palatul Victoria.

În 2019, am făcut demersurile pentru a cumpăra două avioane pentru oficialități din cei 2% alocați pentru NATO. Am început acest demers, din păcate am plecat de la guvernare și acest lucru nu a fost finalizat, dar eu cred că este o prioritate, pentru că vedem ce se întâmplă dacă nu ai avioanele tale. Închiriezi la prețuri exorbitante, prețuri pe care le plătesc românii”, a declarat Viorica Dăncilă.

Viorica Dăncilă: „Chiar dacă aveam un avion, Iohannis îl folosea sau chema unul tot din Dubai?”

Fostul premier spune că la acea vreme a existat deschidere din partea instituțiilor și „nu a fost nimeni împotriva acestui aspect”.

Nu am avut o discuție cu domnul Klaus Iohannis, pentru că se putea face prin intermediul Guvernului, fără Administrația Prezidențială”, a mai adăugat Viorica Dăncilă.

Mai mult, Viorica Dăncilă spune că, deși crede că fostul președinte Klaus Iohannis nu s-ar fi opus acestui demers, are o întrebare pentru acesta.

Chiar dacă aveam un avion, pentru că luam un avion mai modest, nu la nivelul celor cu care s-a plimbat domnul Iohannis, folosea acest avion sau chema un avion tot din Dubai?”, a întrebat retoric Viorica Dăncilă.

Dăncilă acuză Guvernul pentru sumele enorme cheltuite de Iohannis

Fostul premier susține că nu își mai amintește cât ar fi costat cele două avioane, dar că „oricum, dacă însumăm toate deplasările domnului Iohannis, cred că cu banii aceia puteam să cumpărăm două avioane”. Despre cheltuielile desecretizate ale lui Klaus Iohannis, Viorica Dăncilă spune că sunt „enorme”.

Și să ne gândim că ne referim în această desecretizare doar la transport. La acestea trebuie să mai adăugăm cazare și celelalte cheltuieli. Deci o țară care trăiește pe datorie îndreaptă o sumă foarte mare de bani către Administrația Prezidențială. Și pentru că am văzut această desecretizare făcută de domnul Bolojan, și-l felicit pentru acest lucru, că a dat dovadă de transparență, în 2023 ați văzut că este cea mai mare sumă cheltuită pentru transport.

Dacă vă aduceți aminte, în 2023, noi nu am avut rectificare bugetară făcută de Guvern și s-a funcționat pe fondul de rezervă. Acum înțeleg de ce nu au făcut rectificarea bugetară, pentru că se vedeau sumele care erau îndreptate către Administrația Prezidențială. De aceea, eu spun că nu numai președintele care a solicitat aceste lucruri este vinovat, ci și Guvernul României, care a aprobat aceste sume imense, în condițiile în care România a avut un deficit atât de mare”, a mai spus Viorica Dăncilă, pentru Gândul.

VEZI ȘI: Romina Gingasu Ferrari:”România trebuie să aibă avion prezidențial, pentru că președintele reprezintă țara și vorbim de securitate”

Ludovic Orban nu consideră necesară cumpărarea unui avion oficial

După Viorica Dăncilă, la Palatul Victoria s-a instalat Guvernul liberal condus de Ludovic Orban. Într-o declarație în exclusivitate pentru Gândul, acesta a precizat că în mandatul său nu au fost discuții despre cumpărarea unui avion oficial.

Nici nu am avut în cap, am fost și în pandemie, nu am avut vreme să mă gândesc la asta”, a spus Ludovic Orban. Mai mult, fostul premier spune că nu consideră „neapărat necesară” o astfel de achiziție.

Se tot discută de mult timp, dar aici trebuie făcut un calcul de eficiență, cine îți asigură mentenanța, cum ții echipajele numai pentru câteva zboruri? Nici nu știu dacă e mai rentabil, dacă e mai economicos așa. Soluția este să zbori cu curse mai convenabile, pentru că găsești oferte convenabile, nu să toci banii, cum a făcut-o Iohannis.

Mi-aduc aminte că am fost la o reuniune în Portugalia. Din 17 state, doar șapte aveau avioane speciale de transport, celelalte nu. Eu am găsit mereu chartere convenabile”, a precizat Ludovic Orban, pentru Gândul.

Florin Cîțu: „În 2021 era greu să ai un buget pentru asta”

Un alt fost premier liberal cu care am stat de vorbă este Florin Cîțu. Acesta susține că a supus autorităților această problemă, însă că mereu au intervenit diferite bariere.

În fine, nu cred că exista o strategie, de fiecare dată când întrebam mi se spunea alt răspuns. A fost ceva ce am explorat atunci, dar eram și în 2021, era greu să ai un buget pentru asta.

Dar ca strategie mi se spunea: domnule, că trebuie să ai două (n.r. avioane) parcă sau trei, că trebuie să ai mentenanță și așa mai departe. Erau mai multe discuții. Întrebam în administrație, oamenii care se ocupau cu bugetarea. Și la MApN am întrebat, în mai multe locuri”, a declarat Florin Cîțu.

Florin Cîțu: „Era o strategie pe termen lung la care ne gândeam”

În ceea ce privește costurile unui posibil avion oficial, Florin Cîțu spune că discuțiile nu au ajuns niciodată până acolo.

În momentul respectiv nu exista un buget care să justifice o asemenea…era o strategie pe termen lung la care ne gândeam, dar nu exista ceva care să justifice foarte clar atunci. Noi nu aveam un buget, eram în pandemie, vă dați seama, cheltuiam banii pentru alte lucruri în momentul respectiv”.

Florin Cîțu: „Nu vine premierul să propună o strategie pentru avionul președintelui”

Tot el a mai adăugat că a vorbit și cu Klaus Iohannis despre o astfel de achiziție.

Da, au fost discuții pe așa ceva, dar nimic concret sau foarte clar. Întotdeauna am discutat despre asta și cred că am discutat cu oricine despre o strategie, dar nu s-a stabilit nimic concret, pentru că nu exista o strategie și nu făcea premierul asta. Dacă ni se propunea o strategie, o analizam, dar nu vine premierul să propună o strategie pentru avionul președintelui”, a mai declarat Florin Cîțu.

În ceea ce privește cheltuielile lui Klaus Iohannis pe deplasările din străinătate, fostul prim-ministru are un punct de vedere evaziv: „Ce să zic? Nu știu dacă au fost bugetate, nu-mi dai seama. Da, dacă ne uităm din punct de vedere moral, bineînțeles că pot să fie analizate ca rezultat al…Dar trebuie să ne uităm ce buget a avut, dacă a anunțat dinainte, nu știm cum avea strategia domnul președinte”.

Câți bani a cheltuit Klaus Iohannis pe deplasări, în cele două mandate

Din 2014, atunci când a devenit președinte al României, și până în 2025, atunci când a plecat de la Cotroceni prin demisie, Klaus Iohannis a cheltuit 113 milioane de lei pentru a merge în deplasările externe. Mai exact, vorbim despre aproximativ 23 de milioane de euro.

Primul mandat (2014-2019)

  • 2015: 6,61 milioane lei – 25 de zboruri;
    2016: 5,2 milioane lei- 20 de zboruri;
    2017: 5,6 milioane de lei- 16 zboruri;
    2018: 4,9 milioane de lei- 17 zboruri;
    2019: 9,34 milioane de lei- 21 zboruri.

Al doilea mandat (2019-2024)

  • 2020: 3,17 milioane de lei -9 zboruri ;
    2021:  7,04 milioane de lei – 16 zboruri;
    2022: 13,7 milioane de lei- 20 zboruri;
    2023: 36,5 millioane de lei- 26 zboruri;
    2024: 20,9 milioane de lei- 22 zboruri.

După prelungirea celui de-al doilea mandat în urma anulării alegerilor (ianuarie – februarie 2025)

  • ianuarie – februarie 2025: 685.000 de lei – 1 zbor;

CITEȘTE ȘI:

Ilie Bolojan a desecretizat COSTURILE deplasărilor externe ale fostului președinte Klaus Iohannis. Numai în 2023, s-au cheltuit 36 milioane de lei

Reacții liberale la cheltuielile lui Iohannis: „Ar trebui să discutăm și în Parlament, într-o comisie specială, despre aceste lucruri”

Kelemen Hunor CRITICĂ sumele cheltuite de Iohannis pentru deplasări: „Exagerat de mari” / „România ar fi trebuit de mult să aibă un avion înregistrat”

Alexandru Tudor a absolvit specializarea Jurnalism din cadrul Facultății de Litere a Universității Ovidius din Constanța în anul 2023. A lucrat mai apoi în presa locală, în Constanța și Călărași, ... vezi toate articolele