Prima pagină » Economic » EXCLUSIV. Scandalos: cum au CRESCUT în timp de criză salariile în companiile de stat. Ministrul Transporturilor: „Sunt primul care se bucură”

EXCLUSIV. Scandalos: cum au CRESCUT în timp de criză salariile în companiile de stat. Ministrul Transporturilor: „Sunt primul care se bucură”

Criza care a dus la tăieri drastice ale salariilor bugetarilor și ale angajaților din mediul privat în ultimii ani, nu s-a resimțit în majoritatea companiilor de stat. Aici, câștigul mediu a ajuns și la 18.000 de lei lunar, cât nouă salarii medii pe țară.

Exceptați de la reducerea cu 25% a veniturilor operată de Guvernul Boc în 2010, angajații societăților în care statul este acționar unic sau majoritar bifează, anul acesta, chiar o creștere a salariilor de până la 45% față de vârful crizei economice.

Gândul a analizat cum au evoluat în ultimii patru ani veniturile medii în companiile al căror buget pe 2013 a trecut până în acest moment  prin Guvern. Concluzia: cele mai multe sunt în creștere, chiar dacă societățile merg în pierdere sau își câștigă banii exclusiv din servicii către alte instituții de stat.

Nu am făcut o astfel de analiză la Minister, dar, dacă salariile în companii au crescut, eu aș primul care să mă bucur. Aș fi foarte fericit să crească în continuare„, a explicat pentru gândul ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, în subordinea căruia se află cele mai multe dintre companiile cu bugetele aprobate.

În topul salariilor din companiile subordonate Ministerului Transporturilor se află anajații ROMATSA, urmați de cei ai Autorității Aeronautice Civile Românie (AACR) și ai TAROM , companii al căror buget pentru 2013 nu a fost încă aprobat. În aceeași situație se află, deocamdată, și companiile din energie care își plătesc cel mai bine salariații: NuclearElectrica, Hridroelectrica și Transelectrica.

Salariul mediu la ROMATSA: 18.000 de lei lunar

De departe, cea mai profitabilă slujbă la stat este cea de controlor de trafic aerian. ROMATSA, compania din subordinea Ministerului Transporturilor care se ocupă de gestionarea traficului aerian, de la comunicații până la date meteo livrate piloților, își dă mai bine de jumătate din veniturile anuale pe salarii: 488.859.000 de lei, mai bine de 113 milioane de euro, așa cum arată proiecția pe 2013 publicată recent în Monitorul Oficial.

Un angajat al ROMATSA primește, în medie 18.003 lei pe lună, datele din piață arătând că cel mai mic salariu în companie, în cabinetele directorilor, este de peste 8.000 de lei. 

Salariul mediu în ROMATSA. Sursa: Monitorul Oficial

Media de la ROMATSA o depășește de aproape nouă ori pe cea pe țară. Potrivit datelor Institutului Național de Statistică, în februarie 2013, câștigul salarial mediu brut a fost de 2.144 lei.

Pentru a ajunge la nivel european, câștigurile în ROMATSA au crescut de altfel, în ultimii patru ani, cu 24%, de la 13.739 de lei, media în 2010, la 16.230 de lei în 2011, la 17.009 lei în 2012. și, în final, la 18.003 în acest an. În tot acest timp, numărul angajaților s-a restrâns cu 133.

Controlorii de trafic, în topul salariilor din România. Foto: Cătălina Filip // Mediafax

Cât de bine se plătesc anchetele în aviație

În topul slujbelor bine plătite în companiile Ministerului Transporturilor se află și cea de expert la Centrul pentru Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (CIAS).

Un astfel de angajat care investigheză tehnic accidentele aviatice pentru a face recomandări pentru siguranța zborurilor câștigă, în medie, 6.514 lei pe lună. CIAS are în prezent 31 de experți de acest fel, de la 5 câți erau în 2010. Și lor le-a crescut salariul cu aproape 45% de anul trecut până acum, în 2012, cât și în 2011 media câștigului fiind de 3.739 de lei.

Salariul mediu în CIAS. Sursa: Monitorul Oficial

Că CIAS are un buget confortabil, în ciuda deficitului de 1,5 milioane de euro, acoperiți din anul anterior, o arată și demersurile de mutare din sediul Ministerului într-o clădire nouă pe care conducerea este dispusă să o cumpere cât mai rapid în zona aeroportului Băneasa.

O mie de „secretari de stat” la Portul Constanța

La Administrația Porturilor, criza nu s-a simțit în salarii. Anul acesta, un angajat la birourile din Constanța câștigă, în medie, 4.373 de lei, cu bonusuri, aproape cât un ministru secretar de stat, și 3.874 dacă nu are niciun fel de sporuri. În acest fel, cheltuielile cu personalul pentru cei 950 de angajați depășesc anul acesta 66 de milioane de lei, din care 2 milioane sunt doar salariile directorului general și ale adjuncților.

Salariile sunt în creștere față de anul trecut și pe același trend ascendent încă din 2011.

Dacă în 2010 și 2011 numărul angajaților a rămas același, 1.072, iar câștigul de 3.626 de lei pe lună, în medie, în 2012 a venit și primul salt: 4.258 salariul mediu cu bonusurile incluse, 3.761 de lei fără acestea.

La Administrația Porturilor Constanța se câștigă chiar mai bine decât la Autoritatea Navală Română, compania care se ocupă cu controlul navigației, înmatricularea navelor sub pavilion românesc și aplicarea sancțiunilor. Pentru eliberarea autorizațiilor în navigație, statul are 738 de angajați care iau lunar, în medie, 3.262 de lei. Acestora, criza le-a afectat prea puțin semnificativ bugetul. Opțiunea de a păstra numărul angajaților constant a dus în 2011 și 2012 la reducerea câștigului mediu de la 3.379 de lei – cât era în 2010 – la 2.913. Anul acesta, salariile au revenit însă aproape de nivelul din 2010.

Salariul mediu în Autoritatea Navală Română. Sursa: Monitorul Oficial

Inspectorii rutieri cu salarii de miniștri

Un inspector care verifică starea tehnică a vehiculelor rutiere și stabilește eventuale tarife pe drumurile din România primește, în medie 4.728 de le lunar, statul având 400 astfel de salariați.

Numărul lor a atins acest prag în 2012, când, pentru a mări numărul de personal, Inspectoratul de Stat pentru Controlul Transportului Rutier a redus salariile cu aproximativ 25%, până la 3.276 în medie.

Salariul mediu în Inspectoratul de Stat pentru Controlul Transportului Rutier. Sursa: Monitorul Oficial

În 2011, atunci când s-a și înființat Inspectoratul, avea doar 261 de angajați care luau, în medie, 4.257 de lei lunar. În 2013, numărul acestora a crescut însă, simultan cu salariile.

Companiile obscure din Transporturi cresc salariile

Societatea de Administrare Active Financiare „S.A.A.F” S.A. și Autoritatea Feroviară Română – AFER sunt două din cele șapte companii rezultate prin spargerea SNCFR în 1998, când ministru era Traian Băsescu. Prima a rămas, cel puțin în teorie, cu administrarea „excesului de active feroviare” din urma împărțirii între CFR SA, CFR Călători, CFR Marfă. În practică, activele relevante au trecut din start la Călători Marfă sau Telecomunicații CFR. Chiar dacă în Minister a rămas de-a lungul anilor mai degrabă un mister ce gestionează SAAF.

Chiar și așa, la SAAF, una din companiile obscure, se păstrează încă 36 de angajați, cu un salariu mediu de 3.869 de lei cu sporurile incluse și 3.602 fără acestea. După 2010, câștigurile din companie scăzuseră ușor mai întâi de la 3.821 de lei la 3.714 lei în 2011, apoi la 3.528 de lei în 2012. Anul acesta vor depăși însă nivelul din 2010.

Salariul mediu în S.A.A.F. Sursa: Monitorul Oficial

Prosperitatea în AFER

A doua companie rezultată din SNCFR care sporește birocrația în Transporturi este AFER ale cărei atribuții țin de „reglementarea pe căile ferate”. Mai exact, AFER eliberează diverse autorizații și certificate pentru companiile private care fac contracte cu CFR și percepe taxe: de la 20 de euro evaluarea unor documente la 2.160 de euro autorizarea tehnică a unei stații de cale ferată.

Salariul mediu în ROMATSA. Sursa: Monitorul Oficial

Salariul mediu în AFER. Sursa: Monitorul Oficial

Un angajat al AFER, companie cu 549 de oameni, ia în medie 3.528 de lei lunar la care se adaugă tichete de masă și sporuri pentru condiții de muncă. Dacă numărul de angajați a rămas același în ultimii patru ani, câștigul a crescut, treptat, de la un an la altul, după un regres în 2010. Astfel, dacă în 2011 salariul mediu în companie a scăzut la 3.070 de lei de la 3.482 în anul precedent, ulterior trendul a fost ascendent, cu cel mai mare pas făcut anul acesta: de la 3.150 în 2012 la 3.528 în 2013.

Cum o duc spălătoresele și paznicii de la Transporturi

Un plus de 25%  la salariu, din 2010 încoace, apare și în dreptul angajaților Grupului Exploatare și Întreținere „Palat CFR”. Compania la care statul este acționar unic administrează clădirea în care își au sediul Ministerul Transporturilor și alte 13 societăți de stat subordonate acestuia, care plătesc chirie. Ca să își rotunjească veniturile, compania de stat, administrată de consilieri numiți, încrucișat, din Minister, ia bani tot de la stat, pentru parcare, spălătorie de haine și auto, legare de documente, service auto, vulcanizare, salubritate, deszăpezire, pază.

Spălătoria Ministerului Transporturilor. Sursa foto: www.palatcfr.ro

Personalul angajat să deservească spălătoria, legătoria, service-ul și celelalte „departamente” ale G.E.I. Palat CFR câștigă, în medie, 2.849 de lei cu sporuri incluse și 2.456 de lei lunar dacă nu primește bonusuri.  Cu pași mici, dar siguri, veniturile medii la Palatul CFR au crescut din 2010 până acum, nefiind influențate în niciun fel de tăierile de 25% aplicate bugetarilor în același an. Astfel, dacă sub ministrul Radu Berceanu un angajat la Palatul CFR lua, în medie, 2.139 de lei, sub Anca Boagiu a scăzut ușor la 2.164 de lei, în timpul lui Alexandru Nazare au ajuns la 2.423 de lei, iar cu Relu Fenechiu la Minister – la 2.849 de lei lunar. În toată această perioadă, numărul acestora a scăzut cu doar 4 angajați, de la 53 la 49.

Salariul mediu în G.E.I. Palat CFR. Sursa: Monitorul Oficial

CERONAV și Telecomunicații CFR, în scădere

Singurele companii din Transporturi în care veniturile au mers în jos după venirea crizei fără să recupereze decalajul sunt Telecomunicații CFR și CERONAV, Centrul care eliberează brevetele marinarilor. Astfel, la CERONAV, declinul veniturilor a început în 2011, când un salariat lua în medie 3.621 de lei față de 4.198 de lei în anul anterior. Dacă în 2012 salariile au fost menținute, anul acesta au crescut la 3.711, odată cu personalul, de la 151 la 171.

Salariul mediu în CERONAV. Sursa: Monitorul Oficial

Ceva mai mici, veniturile de la Telecomunicații SRL au ajuns la 2.745 de lei față de 3.059 de lei acum patru ani. Primul pas înapoi a fost în 2011, până la 2808 lei, cu o încercare de revenire în 2012, la 2.946 de lei și un nou regres anul acesta.

Salariul mediu în TELECOMUNICAȚII CFR. Sursa: Monitorul Oficial

Planul lui Ponta: încă o taxă

Chiar dacă există cazuri în care veniturile din companiile de stat depășesc nejustificat câștigul mediu pe țară, mai cu seamă în societățile neperformante, cu deficit bugetar, premierul Victor Ponta susține că nu ia în calcul plafonarea acestora. „Plafonarea în companiile de stat nu se poate face. A încercat să o facă și Guvernul Boc, nu s-a putut. Mâine te dau în  judecată și poimâine câștigă. Au contractele lor, câștigă în instanță. Soluția este aplicarea unei taxe”, și-a promovat luni Ponta suprataxarea salariilor de peste 4000 de lei într-o emisiune tv, incluisv după anunțul ferm al liberalilor că se vor opune.

În planurile premierului ar intra aplicarea unei noi taxe de 10% pentru tot ce depășește 4.000 de lei în câștigurile unui angajat la stat. Simulările făcute la Ministerul Finanțelor arată însă că sumele care ar intra în acest fel în bugetul de stat nu ar fi semnificative.

Autor

Citește și