În prima campanie cu Traian Băsescu intrat în silentio stampa la Cotroceni, ARD-iștii încearcă să recupereze din electoratul pierdut făcând uitat portocaliul și trandafirul PDL. Rămasă fără locomotivă electorală prezidențială, noua coaliție a renunțat, din motive ce țin de orgolii la vârf, și la ideea unui premier de campanie, pe modelul Stolojan din 2008, venind în schimb cu tactica celor „patru locomotive mici”: Blaga-Ungureanu-Pavelescu-Neamțu.
Voinescu: „Nu mi se pare ceva foarte inspirat sloganul”
Surse din coaliție au declarat pentru gândul că sloganul cu care ARD își lansează mâine candidații la parlamentare va fi „Repornește inima României!”, o idee a consultanților încă disputată însă la vârful PDL. „Din punctul meu de vedere, inima României n-a încetat niciodată să bată. Nu mi se pare ceva foarte inspirat, dar astea sunt detalii”, a comentat pentru gândul vicepreședintele Sever Voinescu. Candidații nu vor abandona nici sloganul cu care s-a lansat ARD, „Alege calea dreaptă”, pentru afișe cosnultanții punându-le pe masă și variantele „Nu mă lasă inima, intru în luptă” și „Din inimă pentru …”.
Ca să-și scoată în față schimbarea de gardă în parlament, au pregătit pentru afișe și bannere și o ștampilă: „candidat nou”. De fața campaniei ARD se ocupă firmele de consultanță ale lui Felix Tătaru și Răzvan Săndulescu și o echipă de la Forța Civică.
Preda: „Băsescu nu e o casetă, să-l punem noi la megafon”
Pregătiți să contrasteze, din sala Operei Române, cu show-ul USL de pe Arena Națională, ARD-iștii fac calcule cum să obțină măcar 25% în alegeri fără concursul direct al președintelui pe care nu l-au mai invitat nici la lansare. „Nu suntem proprietarii lui Traian Băsescu, nu-l avem nici măcar închiriat. Nu e o casetă în posesia noastră, să-l punem la megafon”, spune prim-vicepreședintele PDL, Cristian Preda, estimând că președintele „nu va mai fi, ca în 2008, un actor în campanie”, dar „e posibil să intervină pe teme legate de guvernare sau pe chestiuni europene”.
În noile condiții, aliații s-au decis greu asupra unei locomotive de campanie. Principalul impediment a fost teama ca alesul să nu prindă aripi și să rămână, eventual, cu eticheta de prezidențiabil. În final, a câștigat varianta cu patru locomotive mai mici. „USL a ales să mizeze pe o persoană, pe Victor Ponta pentru a scoate campania din logica locală. Noi am ales formula celor patru copreședinți: Blaga, Ungureanu, Pavelescu, Neamțu. Testăm și această variantă cu patru locomotive”, explică Cristian Preda.
Potrivit liderului PDL, alianța nu are însă o propunere de premier pentru electorat și nici o echipă de miniștri pe care să-i scoată în față, fie și numai cu titlu electoral. „Mi-ar fi plăcut, ca alegător, să găsesc o listă de prim-ministeriabili, ca și o listă de potențiali miniștri”, spune europarlamentarul, contactat de gândul.
Ținta electorală: 25% – 30%
Ca să poată deschide măcar subiectul intrării la guvernare, pedeliștii estimează că au nevoie de minimum 25% pe 9 decembrie, deși, oficial, ținta e de 30%. „Nimeni nu e sigur pe rezultat. Nici USL, nici noi nu suntem siguri unde ne vom plasa: mai aproape de 20 sau de 30%. Dar ăsta-i planul: să avem cel puțin jumătate plus unu din ce are USL. Asta ne-ar pune, teoretic, în poziția de a avea cel mai mare grup politic”, spune Cristian Preda.
Dincolo de campaniile de colegiu, trei vor fi mesajele transmise de la București: ce au făcut bine guvernele Boc și Ungureanu, ce oameni noi aduce ARD în parlament și faptul că PDL e în opoziție. „Noi mizăm pe trei lucruri. Primul e creșterea numărului oamenilor lucizi care au înțeles de ce am făcut ce am făcut. Apoi mizăm pe o formulă de unitate a dreptei care aduce oameni noi. Și trei, vrem să arătăm că USL guvernează, nu noi”, enumeră Sever Voinescu liniile cu care ARD vrea să își scoată electoratul din inerție.
Alianța are însă o problemă de purtători de mesaj. „În afară de Victor Ponta există o galerie întreagă de lideri USL pe care îi avem ca adversari. Din păcate există foarte puțini adversari pe măsură din partea noastră, o spun autocritic”, admite Cristian Preda avantajul USL.
Defilare de candidați la Operă
Startul campaniei va fi luat mâine, printr-o lansare pentru care PDL a dat Sala Palatului pe Opera Română. Ca să le iasă contrastul cu lansarea USL de pe Arena națională, ARD-iștii au renunțat la obișnuitele delegații din județe cu care strângeau 5.000 de susținători la București, pentru o defilare a celor 400 de candidați, de la Vasile Blaga la Elena Udrea, tot cu Traian Ungureanu maestru de ceremonii, dar cu maximum 800 de oameni în sală.
„Dacă USL a făcut pe stadion, noi vrem să facem o lansare decentă, cu 800 de oameni, care nu sunt nici manipulați, nici aduși pe stadion pentru un mic și-o bere întâlnirile pe stadion au aspect de manifestații faraonice. Nu cred că președintele Băsescu a fost invitat. Din câte știu, nu a fost”, a comentat pentru gândul prim-vicele PDL, Cezar Preda.
Dincolo de discursuri și de show-ul electoral, programul ARD urmează să fie lansat a doua zi. Printre altele, ARD promite scăderea cotei unice la 12%, creșterea salariului minim pe economie până la aproape 900 de lei și un program de promovare a produselor românești.