Fenechiu: Guvernul vrea să vândă CFR Marfă cu datorii cât mai mici și după testul investitorului
„Valoarea unei companii este dată de piață. Nu este dată de niciun fel de evaluare și mai ales de niciun fel de păreri”, a spus Fenechiu într-o conferință de presă.
El a adăugat că sunt discuții cu Comisia Europeană pentru anularea unor datorii către bugetul de stat și transformarea în acțiuni, precizând că Guvernul dorește vânzarea CFR Marfă „cu datorii cât mai mici”.
Cele mai mari datorii ale companiei sunt către bugetul de stat, cel al asigurilor sociale și CFR Infrastructură, existând și penalități ridicate. Fenechiu a menționat că la finalul lui 2011 datoriile totale se ridicau la 1,89 miliarde de lei, din care 1,3 miliarde de lei către entități publice.
Potrivit unui proiect HG bugetul Ministerului Transporturilor din activitatea de privatizare pe anul 2013, instituția așteaptă să câștige din vânzarea a 51% din acțiunile CFR Marfă cel puțin 268,75 milioane lei (61,5 milioane euro), sumă rezultată după plata cheltuielilor legate de privatizare și programate în acest an la circa 22 milioane lei. În proiect se menționează că Ministerul Transporturilor va vira la buget suma de 268,75 milioane lei în urma vânzării a 51% din capitalul CFR Marfă, în condițiile în care în acest an așteaptă venituri totale de 291 milioane lei din activitatea de privatizare. Proiectul este publicat pe site-ul ministerului.
Întrebat despre această evaluare, Fenechiu a spus că suma este „o interpretare greșită a cuiva”.
„Acolo se vorbește despre veniturile din privatizările anterioare (…) Nu putem vorbi de estimări, atât timp cât noi nu știm astăzi ce vom vinde”, a spus ministrul.
El a adăugat că procesul de privatizare va începe de miercuri după promovarea unei hotărâri de guvern, fiind necesar „un test al investitorului”. Valoarea de piață a companiei va fi stabilită după aprobarea testului de către Comisia Europeană.
CSAT a avizat marți proiectul HG pentru aprobarea strategiei de privatizare a CFR Marfă, solicitând privatizarea cu un investitor strategic și respectarea obligațiilor pe care compania le are față de MApN, NATO și alte structuri de securitate.
Ministrul Transporturilor a arătat că în CSAT a fost aprobată vânzarea pachetului majoritar majoritar de acțiuni, care poate însemna 50,1% din titluri sau 99,9%, menționând că procentajul va fi stabilit împreună cu consultanții.
„Dorința mea ar fi să vindem cât mai puțin, cât mai aproape de 50% (…) Dacă într-adevăr compania va fi cumpărată de o companie privată puternică, care va dezvolta această companie de stat, într-un viitor mai apropiat sau mai îndepărtat, pe restul pachetului de acțiuni vom obține un preț mult mai mare”, a mai spus Fenechiu.
Guvernul s-a angajat în ultimele negocieri cu FMI să publice anunțul de privatizare a CFR Marfă în luna martie a acestui an și să semneze contractul de vânzare a unui pachet majoritar de acțiuni până la jumătatea lui mai, tranzacția urmând să fie încheiată atunci când „toate condițiile vor fi îndeplinite”.