Fenechiu: Oamenii disponibilizați de la CFR Marfă nu trebuie să plece acasă fără bani
Fostul ministru al Transporturilor Relu Fenechiu a declarat, miercuri, că, împreună cu viitorul cumpărător al CFR Marfă, trebuie găsite soluții pentru ca oamenii să nu plece acasă fără bani și să nu mai aibă din ce trăi, precizând că se pot găsi soluții pentru plăți compensatorii.
Deputatul PNL Relu Fenechiu a venit, miercuri, la Înalta Curte de Casație și Justiție pentru judecarea unui recurs pe care l-a făcut la o decizie de respingere a unei excepții de neconstituționalitate, luată de instanța care a judecat în fond dosarul „Transformatorul” și care în 12 iulie l-a condamnat la cinci ani de închisoare cu executare.
Întrebat, la intrarea în sediul ICCJ, dacă se știa de disponibilizările care ar urma să fie făcute în cadrul privatizării CFR Marfă, fostul ministru al Transporturilor a spus că îi pare rău că în continuare „se discută povești pe surse”.
„Nu știu ce decizie va lua viitorul ministru al Transporturilor, dar eu am discutat cu toți șefii CFR-urilor și cu cu toți liderii de sindicat și le-am promis că, cel puțin atât timp cât sunt eu, nu vor fi oameni disponibilizați fără să primească salarii compensatorii”, a mai spus Relu Fenechiu.
Întrebat de ce nu există nimic scris în acest sens, Relu Fenechiu a spus că nu este nimic scris pentru ca actualul Contract Colectiv de Muncă este valabil până în aprilie 2014.
„Am văzut discuții de ce nu am prevăzut un nou Contract Colectiv de Muncă, dar dacă într-un proces de privatizare îi spui unui cumpărător că trebuie să facă un nou contract colectiv în momentul în care ajunge să cumpere societatea, nu vine nimeni”, a spus Fenechiu.
Fostul ministru al Transporturilor a precizat că important este ca, împreună cu viitorul cumpărător, să fie găsite soluții pentru ca oamenii „să nu plece acasă fără bani”.
„Disponibilizările trebuie făcute în special din sectorul TESA, dar nu trebuie făcute trimițând oamenii acasă și fără să mai aibă din ce trăi. Se găsesc soluții pentru plăți compensatorii și se găsesc soluții pentru redistribuirea lor în alte sectoare unde este nevoie de personal”, a mai spus Fenechiu.
Întrebat ce are cel mai important de făcut viitorul ministru al Transporturilor, Fenechiu a spus că, din punctul lui de vedere, atragerea fondurilor europene este cel mai important lucru pentru România.
„Patru miliare de euro care să intre în România înseamnă câte puțin pentru fiecare în buzunare, până la urmă”, a precizat Relu Fenechiu.
El a adăugat că cele mai importante lucruri care ar trebui făcute la Ministerul Transporturilor sunt finalizarea privatizării CFR Marfă și continuarea restructurării companiilor, „cel puțin a celor din sectorul feroviar, dar și aerian”.
În 12 iulie, Relu Fenechiu a fost condamnat de instanța supremă la cinci ani de închisoare cu executare în dosarul „Transformatorul”, pentru complicitate la abuz în serviciu în formă calificată. Decizia nu este definitivă, recursul urmând să fie judecat de Completul de cinci judecători al instanței supreme
În urma deciziei de condamnare, Relu Fenechiu a demisionat din funcția de ministru al Transporturilor.
Deputatul liberal Ovidiu Silaghi a fost propus, marți, de conducerea PNL pentru funcția de ministru al Transporturilor.
Aproximativ 200 de sindicaliști de la Federația Mecanicilor de Locomotivă au protestat marți la sediul Ministerului de Finanțe, nemulțumiți de disponibilizările care ar urma să aibă loc la CFR, de lipsa plăților compensatorii și de reducerea timpului de lucru de la cinci la patru zile pe săptămână. Sindicaliștii continuă și miercuri protestele la Ministerul de Finanțe.
Ministerul Transporturilor a arătat, într-un comunicat de presă, că prin semnarea contractului de privatizare a SNTFM CFR Marfă SA nu este prevăzută nicio înțelegere oficială referitoare la disponibilizarea salariaților.
„Restructurările de personal de la CFR SA, CFR Călători și CFR Marfă se vor face prin disponibilizări voluntare, iar angajații acestor companiilor vor beneficia de prevederile OUG nr. 36/2013, privind aplicarea în perioada 2013-2018 a unor măsuri de protecție socială acordată persoanelor disponibilizate prin concedieri colective efectuate în baza planurilor de disponibilizare”, a precizat MT.
Potrivit Ministerului Transporturilor, la ultima întâlnire pe care conducerea MT a avut-o cu partenerii sociali din sistemul feroviar, aceștia au primit asigurări că se vor întreprinde toate demersurile necesare astfel încât salariații care vor fi disponibilizați să beneficieze de protecție socială, prin acordarea de salarii compensatorii, conform OUG 36/2013.
Precizările au fost făcute după ce în presă au apărut informații că aproximativ 2.500 de angajați de la CFR Marfă vor fi disponibilizați, iar alți 2.000 de angajați ar urma să plece de la CFR Călători și CFR SA.