Fenechiu propune renunțarea la construcția liniei de metrou spre Otopeni
„În ceea ce privește legătura dintre Gara de Nord și Otopeni, Magistrala 6, așa cum este numită, dați-mi voie să vă spun că un miliard și vreo 200 de milioane de euro cât este estimarea pentru această magistrală, mie personal mi se pare uriașă, și eu nu cred că vom avea vreodată pasageri pentru ca această linie să fie eficientă. Dacă această magistrală nu va face decât legătura între aeroportul Otopeni și Gara de Nord, vreau să vă gândiți că nivelul maxim de pasageri pe care îl poate avea este reprezentat de nivelul maxim de pasageri al aeroportului. Dacă faceți o comparație cu nivelul de pasageri pe care îl are pe un tronson similar Metrorex, veți vedea că este de vreo sută de ori mai mare. Suntem într-o situație ușor delicată, pentru că există un contract cu japonezii, eu o să propun Guvernului să înlocuim acest proiect cu un proiect suprateran, pentru că avem infrastructură feroviară până aproape de aeroportul Otopeni și am putea prelungi această infrastructură și eventual să o introducem în subteran, în zona aeroportului Otopeni, și să avem o legătură de zece ori mai ieftină și care să parcurgă această distanță într-un timp similar”, a spus ministrul, într-o conferință de presă.
El a adăugat că această variantă este doar ideea sa și că nu a fost discutată în amănunt cu premierul, urmând să se stabilească dacă aceasta va fi considerată fezabilă.
Fenechiu a reamintit că autoritățile europene au aprobat finanțarea infrastructurii metroului cu fonduri europene.
„Suntem în discuții cu companiile care lucrează pe Magistrala 5, întreaga magistrală, și cu cei de la Max Boegl, și cu cei de la Astaldi, pentru a vedea dacă dumnealor consideră că pot să continue aceste contracte după normele și exigențele Comisiei Europene. După cum știți, Comisia Europeană ne cere contracte clare, fără ordine de variații mari, lucrări de calitate și executate în timp. Dacă își vor asuma aceste lucruri, cele două companii, cu siguranță în cel mai scurt timp vom demara activitatea, pe bani europeni. Dacă nu, nu”, a mai spus Fenechiu.
Metrorex a semnat în martie 2011 un contract pentru execuția tronsonului Râul Doamnei-Eroilor al Magistralei 5 de metrou cu un consorțiu condus de compania italiană Astaldi, termenul prevăzut la vremea respectivă pentru deschiderea tronsonului fiind 2014.
Contractul are valoarea de 215 milioane euro, fără TVA. Tronsonul va avea nouă stații, în lungime de 6,2 kilometri, și va deservi 200.000 de locuitori.
În aprilie 2011, asocierea Max Boegl România-Max Boegl Germania a fost selectată pentru construcția stației și depoului Valea Ialomiței, parte a Magistralei 5, pentru 231,67 milioane lei.
Întrebat în luna martie despre Magistrala 6, Fenechiu spunea că acest tronson se află în stadiul de proiectare, fiind vizată atragerea de fonduri europene pentru finanțarea lucrărilor.
Administratorul rețelei de metrou a lansat în mai 2012 anunțul de intenție pentru licitația privind construcția Magistralei 6, potrivit căruia linia ar fi urmat să fie pusă în funcțiune în 2017-2018, iar valoarea estimativă a contractului era de 1,05 miliarde euro, fără TVA.
Metrorex a încheiat la finele lui 2011 un contract de 66,6 milioane euro cu asocierea Padeco (Japonia)/Oriental Consultants (Japonia)/Metroul SA România/Seneca Group International/Systra (Franța) pentru consultanță la legătura rețelei de metrou cu Aeroportul Otopeni.