Înainte să își scoată candidații la dezbateri, partidele le-au asigurat prezența supradimensionată pe străzi. În București, a intrat mai întâi Victor Ponta, pe panourile Affichage, a doua mare companie de profil, estimată la 17-24% din piață. A venit din urmă Klaus Iohannis, în spațiile Getica OOH, al treilea mare jucător de pe piață (12-16%). Există însă și zone împărțite între cei doi candidați. Este vorba despre Euromedia, cel mai mare operator de panotaj, de stâlpii RATB, puși la bătaie de primării, și de cei de electricitate, negociați de Way Media. Prin Euromedia, cea mai importantă companie din outdoor, ACL și-a asigurat expunerea pe câteva panouri din București, dar mai ales pe drumurile naționale. În București, unde Euromedia deține supremația, cale liberă ar avea, susțin surse politice, și Elena Udrea, în virtutea unor vechi relații cu Sebastian Ghiță, cu care deputatul PSD s-a mândrit de-a lungul ultimilor ani. Terenul a fost pregătit din timp. O jumătate din panotajul stradal din România, o piață totală de 30 de milioane de euro pe an, a fost preluată politic cu un an înainte de alegeri. Ca o coincidență, toți marii jucători internaționali care intraseră pe piața din România în primele trei companii de profil s-au retras, acestea fiind preluate fie de investitori interni, fie de un offshore cipriot. Rămași inițial în umbră, noii acționari principali ai celor mai importanți operatori în publicitatea stradală sunt mai degrabă necunoscuți în domeniu, venind fie din IT, fie din comerțul cu chimicale și profilându-se ca intermediari ai unor politicieni rămași în umbră. Vechile lor relații de prietenie îi recomandă ca fiind parte a anturajului unora dintre oamenii politici implicați în campania electorală. Este vorba, pe de o parte, de Sebastian Ghiță (PSD), sub influența căruia se află Euromedia și Affichage România, primele două companii, însumând peste 40% din piață, dar și despre Vlad Moisescu și Dan Cristian Popescu, recent cooptați în PDL, prin fuziunea acestuia cu ILR și FC.
Vizibile la scară mare încă din prima oră de campanie, panourile electorale de pe marginea marilor bulevarde sau drumuri naționale, cele direcționale care au umplut stâlpii, sutele de mii de bannere prinse în fiecare intersecție, zecile de mii de panouri electronice sau de prisme gigant care ocupă rondurile din sensurile giratorii sunt imposibil de contabilizat la nivel național. Nicio instituție din România nu le monitorizează și nu urmărește volumul real al acestor cheltuieli, deși reprezintă unul din cele mai mari costuri de campanie.
Niciuna dintre companiile care le expun nu dezvăluie nici sumele pe care campaniile publicitare politice le livrează spre outdoor, nici discounturile oferite clienților politici față de cei comerciali. Partidele, la rândul lor, fac, în cel mai bun caz, un contract național confidențial și mai multe locale, lăsând negocierea prețurilor în țară pe seama primarilor, aceiași spre care distribuitorii de publicitate se îndreaptă atunci când vor un amplasament nou pe domeniul public sau un contract de asociere prin care, pentru un număr de 5-6 ani, așa cum se întâmplă la Timișoara, să nu plătească chirie.
Spre deosebire de campania prezidențială de acum 5 ani, când piața era controlată de câțiva mari jucători internaționali, anul acesta primele două companii din top – aproape jumătate din outdoor – se află sub influența indirectă a unor oameni politici aflați în spatele celor mai importanți trei candidați: Victor Ponta, Klaus Iohannis și chiar Elena Udrea.
Factura lui Iohannis cu Euromedia. Intrările lui Ponta și Udrea
Surse politice au arătat pentru Gândul că, în cazul lui Klaus Iohannis, influența colegului de partid Vlad Moisescu asupra Euromedia i-a asigurat acestuia expunerea pe panourile amplasate pe drumurile naționale, contra sumei de 120.000 de euro împărțită între PDL și PNL.
Marea bătălie se dă însă pe panourile din București, rezervate deocamdată, în cea mai mare parte, pentru Victor Ponta, în virtutea sprijinului acordat acestuia de deputatul PSD Sebastian Ghiță. Potrivit unor surse din interiorul Alianței PSD-PC-UNPR care îl susține la președinție pe Victor Ponta, cheltuielile nu vor fi puse în sarcina partidului, așa cum nu sunt nici cele de producție a spoturilor tv de promovare. La fel s-a întâmplat de altfel și în cazul celor de de organizare a lansării de la Arena Națională, serviciile fiind oferite de 360 Revolution, o firmă satelit a grupului Asesoft care i-a aparținut formal lui Sebastian Ghiță până în februarie 2011.
Și Ponta, și Iohannis se văd deja pe panourile Euromedia.
Împărțirea influenței politice asupra Euromedia, reflectată în împărțirea panourilor între Ponta și Iohannis.
Trecere în outdoorul aflat sub tutela acestuia ar avea însă, susțin aceleași surse, și Elena Udrea, având în vedere relația bună cu fostul ministru PDL invocată de Sebastian Ghiță inclusiv într-o discuție înregistrată în 2011 cu Sorin Ovidiu Vîntu. Când Vîntu îi sugerează lui Ghiță, ca manager al Realitatea TV la acea vreme, să-și construiască o relație cu Elena Udrea fără intermedierea lui Dorin Cocoș, întrucât între cei doi „sunt disensiuni majore”, Ghiță răspunde ferm: „Singur. Avem relație deja pusă pe picioare. Doar că Elena, neavând mașinuțe când era mică, ca și Ponta, ca și alții, e zgârcită, zgârcită rău (…) Am văzut-o eu, cu ochii mei. Eu singur am adulmecat-o, când era mai mică, în 2007”.
De altfel, este cunoscut exemplul contractului IT de 20 de milioane de euro despre care Rise Project a scris că a fost atribuit de Agenția pentru Protecția Mediului, prin procedură de licitație restrânsă accelerată, consorțiului Asesoft International, TeamNet International și Star Storage, în noiembrie 2009, atunci când Elena Udrea era ministru interimar al Mediului, iar Sebastian Ghiță controla direct primele două companii enunțate mai sus.
Asesoft și Teamnet se află, de altfel, pe lista marilor sponsori oficiali din 2009 ai PDL, partidul în care Elena Udrea se afla la acea vreme.
Cum se încheie contractele politice
Deși se numără printre marile costuri de campanie, cheltuielile cu publicitatea nu apar decât parțial în rapoartele contabile electorale furnizate după alegeri Autorității Electorale Permanente. Principala cauză este lipsa monitorizării. Pentru că nu plătesc integral publicitatea în mod direct, ci și prin intermediul unor sponsori care nu apar în rapoarte, nici măcar partidele nu au o evidență clară a numărului de panouri (amplasate pe marginea drumurilor), de prisme (plasate în intersecții), de casete direcționale (ridicate pe stâlpi) sau de meshuri (care ocupă fațadele clădirilor) pentru care se plătesc chirii importante, oficial similare celor cu care orice brand comercial și-ar face o campanie națională de asemenea anvergură.
Chiar și în aceste condiții, așa cum se poate vedea mai jos (click pentru a mări imaginea), numai plățile directe ale candidaților către outdoor au însumat, în 2009, 9 milioane de lei, adică 2 milioane de euro, veniți în cea mai mare parte dinspre staff-urile lui Sorin Oprescu, Mircea Geoană, Traian Băsescu și Crin Antonescu.
Situația financiară declarată de partide la finalul campaniei din 2009. Sursa informațiilor: rapoartele transmise AEP
Foști candidați la funcții publice au explicat pentru Gândul și cum circulă banii politici investiți în publicitate în timpul campaniilor electorale.
Trei metode sunt frecvente:
Prima rețetă. De cele mai multe ori, un număr de panouri sau de stâlpi-suport este pus la dispoziția candidaților din partea unui sponsor care are o astfel de rețea, fie locală, fie națională. Cum sponsorizarea prin servicii nu este însă permisă de lege, circuitul este următorul: proprietarul rețelei outdoor depune în contul de campanie, ca donație în bani, exact suma convenită cu candidatul care apare și în contractul dintre partid și firma sa. Banii reintră automat în contul său. În situația în care contractul este făcut corect, iar reducerea de preț este cu 20% mai mare decât media pieței, compania ar trebui să apară în lista sponsorilor oficiali ai candidatului, publicată în Monitorul Oficial în luna martie a anului urmăror. În cele mai multe cazuri, donația se face însă printr-un cumul de sume sub 8.500 de lei de persoană, considerate donații confidențiale, pentru care nu există obligația legală a declarării lor.
A doua rețetă. Partidele încheie contracte directe cu agenții de publicitate care le cumpără spații de distribuție sau cu operatori de publicitate. Dacă acestea sunt făcute înaintea datei oficiale a campaniei electorale, intră în registrele partidului și le ocolesc pe cele de campanie, furnizate AEP după alegeri. De asemenea, dacă donațiile de campanie sunt sub suma negociată cu aceste companii, acestea rămân ca datorii sau cheltuieli restante care uneori se recuperează în instanță, alteori sunt compensate prin contracte cu statul când politicienii ajung la putere.
A treia rețetă. Cea mai uzitată metodă în contractele politice este aceea a semnării lor de către două societăți comerciale fără legătură directă cu partidul: prima este agenția de publicitate sau operatorul outdoor, a doua o firmă susținătoare a candidatului care cumpără astfel, din timp, spațiu pentru propria promovare. La momentul campaniei, renunță însă la acesta în favoarea unui partid. Înțelegerea fiind una comercială, iar monitorizarea afișajului, din partea unei instituții independente, inexistentă, singura care ar putea reclama nerespectarea contractului inițial este chiar firma apropiată partidului, ceea ce nu se întâmplă. Metoda este valabilă și pentru publicitatea cumpărată în mass-media. Așa se face că sumele oficiale declarate de partide sunt mult sub cele intrate în circuit pentru candidați, iar finanțatorii sunt omiși din lista donatorilor, banii netrecând în realitate prin conturile de campanie ale partidelor.
2013, anul marilor schimbări în panotajul din România
Terenul campaniei electorale a fost pregătit în outdoor din timp. Miza au reprezentat-o peste 10.000 de panouri stradale deținute de primii doi jucători de pe piață: Euromedia și Affichage, controlate începând cu 2006-2007 de investitori străini.
Legată de cea de publicitate tv, piața afișajului stradal a scăzut după 2009, pe măsură ce clienții din publicitate și-au permis tot mai ușor intrarea la televiziuni. Înjumătățirea prețului de publicitate la tv a făcut mai accesibil acest mediu pentru clienții mici și a permis ieșirea acestora din outdoor. Banii pe care îi făceau, în mod transparent, multinaționalele care au investit în România s-au înjumătățit și ei. Cifrele de afaceri, însumate, ale primelor patru companii din topul outdoor (Euromedia, Affichage România, Defi România și Getica OOH) au scăzut de la 155 de milioane de lei net în 2008 la 77 de milioane în 2013. Condițiilor economice li s-a adăugat avertismentul politic că spațiile de expunere urmau să se înjumătățească din 1 ianuarie 2014 printr-o lege care reglementa publicitatea stradată votată în Parlament. În aceste condiții a avut loc, spre finalul anului 2013, retragerea jucătorilor internaționali și trecerea primelor două companii din top în proprietatea unor investitori români aflați în cercuri de prietenie ai unor importanți politicieni.
Surse politice și din piața de publicitate îi indică în acest sens pe Sebastian Ghiță, – deputat PSD, apropiat al lui Victor Ponta și cu o relație bună cu Elena Udrea, sub a cărui influență s-ar afla, prin câțiva apropiați, Affichage România, dar și jumătate din Euromedia -, pe Vlad Moisescu și în egală măsură pe Dan Cristian Popescu – actuali membri PDL aflați în relații strânse cu reprezentanții celeilalte jumătăți a Euromedia.
Victor Ponta, promovat în București pe panourile Affichage pe care PSD are, cel puțin până acum, exclusivitate
Al treilea jucător din outdoor este, potrivit datelor Media Fact Book 2014, dar și monitorizării BRAT, Getica OOH, fosta News Outdoor România, înființată în 1997 de Elan Swatzenberg sub numele Exclusiv Media, deținută în prezent de Ecurdo Limited, un ofshore din Cipru. Aflată, la rândul său, îndiverse forme de asociere cu administrația locală, compania a apărut în 2009 între sponsorii oficiali ai campaniei electorale, finanțând PSD cu 300.000 de lei și PDL cu 2.000 de lei. La acel moment, era deținută de News Corporation, gigantul media controlat de Rupert Murdoch.
Tot un offshore cipriot deține în proporție de 100% unul dintre cei mai importanți competitori din outdoorul digital. Este vorba de Phoenix Meda, compania care are mare parte din ecranele de promovare video din București aflată sub controlul CD PHOENIX MEDIA CYPRUS HOLDING LIMITED cu sediul la Nicosia. Actul constitutiv al companiei a fost modificat ultima oară, potrivit Registrului Comerțului, tot în 2013. În România, compania este reprezentată de Petre Daniel Boacă.
Afișul lui Klaus Iohannis, pe unul dintre panourile Getica OOH din centrul Capitalei. La Sibiu, Getica are supremația locală în privința amplasamentelor în spațiile primăriei
TOPUL INVESTIȚIILOR ÎN PUBLICITATEA OUTDOOR DIN ROMÂNIA
Oamenii-cheie din spatele panourilor publicitare
Miza importantă pentru anul electoral 2014 au reprezentat-o primele două companii din top. Euromedia și Affichage România au împreună, din datele avansate pe de o parte de BRAT, pe de altă parte de Media Fact Book, între 41 și 47% din piața de aproximativ 30 de milioane de euro pe an a panotajului.
Prima consecință a schimbării acționariatului internațional cu unul intern, conectat politic, a fost blocarea pieței în lunile octombrie-noiembrie cât durează campania electorală. Chiar dacă afișele electorale de mari dimensiuni nu au ocupat încă toate panourile disponibile, acestea le sunt, în principiu, rezervate. „E mult, foarte mult outdoor (electoral în 2014, n.red.). Momentan e o problemă (pentru agențiile de publicitate, n.red.) că e blocat outdoorul, dar asta se va termina înainte de Crăciun”, confirmă Bogdan Enoiu, directorul McCann Erikson, invitat la ZF LIVE. În opinia sa, principala problemă a panotajului este în prezent lipsa reglementării. „E o piață interesantă, dar mai haotică decât piața tv. Destul de multe mișcări browniene cu panourile: apar, dispar”, spune el.
Schimabrea a început cu povestea încurcată a vânzării Euromedia, în septembrie anul trecut, când compania a anunțat că grupul slovac JOJ Media House care cumpărase de la Reiffeisen operațiuni în România, Bulgaria și Ungaria, a vândut întregul pachet Euromedia Grroup SA „către un grup privat de investitori români”. Potrivit istoricului companiei de la Registrul Comerțului, vânzarea s-a oficializat pe 30 septembrie când pachetul minoritar al HEIMATWERBUNG GESELLSCHAFT MBH a trecut la George Nicolaie, iar cel de 99,99% al EPAMEDIA i-a fost vândut CREATELIER SRL, o companie cu activități de design specializat înființată cu un an înainte, având pentru 2012 cifră de afaceri zero și tot zero salariați, iar pentru anul următor un singur angajat declarat la Ministerul Finanțelor.
Acționarul-cheie în Createlier este Costin Ciobanu, un tânăr IT-ist din Prahova, prieten cu deputatul PSD Vlad Cosma, fiul președintelui CJ Mircea Cosma, în a cărui firmă a fost angajat în studenție ca webdesigner. Potrivit propriilor confesiuni publice, Vlad Cosma a fost inspirat în intrarea pe piață cu Oznet L din Ploiești de „bunul prieten Sebastian Ghiță” cu care a fost și coleg în liceu, în generații diferite însă.
Partenerul său, George Nicolaie, pe de altă parte, cel care deține și acțiunea care menține echilibrul de forțe în Euromedia, vine din industria publicității. A început la Exlusiv Media pe când era a lui Elan Swartzenberg, devenind în scurt timp șef și acționar la Wide Screen Media, companie care deține panouri electronice. George Nicolaie este vechi prieten al lui Dan Cristian Popescu, deputat ales sub sigla FC, actual membru PDL. Un sfert din Createlier aparține însă familiei Semenescu, Ovidiu Semenescu fiind, potrivit informațiilor PaginadeMedia.ro, fost finanțator al Money.ro și al site-ului stireazilei.ro și apropiat al lui Vlad Moisescu, ex-PNL, actual PDL. Influența lui Vlad Moisescu asupra Euromedia a fost confirmată pentru Gândul de surse din ACL care au explicat că astfel a fost negociat contractul de 120.000 de euro pentru vizibilitatea lui Klaus Iohannis pe drumurile naționale.
După vânzare, Euromedia s-a instalat în Voluntari, Ilfov, într-o clădire de birouri la etajul al treilea, chiar în vecinătatea companiei 2KTelekom care i-a aparținut lui Sebastian Ghiță până la intrarea în politică.
Dacă Euromedia se împarte, ca influență politică, între PDL și PSD, a doua companie din top, Affichage România, îl are acționar majoritar pe unul dintre cei mai buni prieteni ai lui Alexandru Iacobescu, considerat la rândul său mâna dreaptă a parlamentarului Srbastian Ghiță. Este vorba despre Liviu Uruc, fost angajat RTV și partenerul de vacanță al fraților Alexandru și Vlad Iacobescu, care deține 60% din companie. Alexandru și Vlad Iacobescu au fost surprinși în luna februarie a acestui an, la un meci de baschet al echipei Asesoft, în tribună alături de premierul Victor Ponta și de Sebastian Ghiță.
Acțiunile Affichage România au ajuns la Liviu Uruc în aprilie 2014, arată istoricul companiei de la Registrul Comerțului, după ce trecuseră, pentru patru luni, pe la Boyana Business Services Eood, o companie cu sediul în Bulgaria în care este acționar, potrivit unor date oficiale obținute de Gândul de la autoritățile bulgare, Rene Rosenberg, fostul CEO al Affichage România. Cetățean german căsătorit cu o româncă, Rene Rosenberg este în prezent partenerul lui Liviu Uruc în 7 din cele 8 companii ale acestuia, toate în domeniul publicității.
Grafic: Dragoș Cîmpean// Gândul
Cine deține oficial Euromedia
GEORGE NICOLAIE. Directorul executiv al companiei director Wide Screen Media care deține panouri electronice publicitare în București și în care este acționar majoritar a ajuns în postura de administrator al Euromedia fiind cooptat mai întâi în Createlier SRL. Partener cu 25% al lui Costin Ciobanu și al soților Denise și Ovidiu Semenescu, George Nicolaie (40 de ani) a cumpărat împreună cu ei, prin firma de webdesign, 99.9969% din Euromedia pe 30 septembrie 2013. În aceeași zi, intră simbolic în acționariatul Euromedia și în mod direct, achiziționând 0.0031%, adică o acțiune, partea HeimatWerbung, ultimul acționar internațional în companie.
La scurt timp, în ianaurie 2014, partenerul său în Wide Screen Media, Ionuț Coldea (40 de ani), este numt CEO Euromedia.
Potrivit datelor Paginademedia.ro, George Nicolaie îl reprezintă în Euromedia pe Dan Cristian Popescu, fost membru PNL, ulterior deputat FC, iar în prezent parlamentar PDL, după fuziunea recentă FC-PDL. De altfel, deputatul a admis că este bun prieten cu Nicolaie, susținând însă că nu dorește să comenteze mai mult.
George Nicolaie a intrat în industria de publicitate în 1996, la Dockview Media, și un an mai târziu a trecut la Exclusiv Media (actuala Getica OOH), compania cu care Elan Swartzenberg a intrat pe piața outdoor în 1997. A rămas până după 2005, când firma a fost cumpărată de gigantul media News Corp, controat de Rupert Murdoch.
COSTIN CIOBANU. La 30 de ani, este, indirect, cel mai important acționar oficial al Euromedia, primul jucător pe piața outdoor din România. Intrarea sa în Euromedia sa oficializat pe 30 septembrie 2013 prin intermediul CREATELIER SRL, o firmă de design specializat, cu un singur angajat, care a cumpărat de la EPA pachetul de 99,9969% din acțiuni și în care webdesignerul Costin Ciobanu deține 50%. Originar din Prahova, Costin Ciobanu a fost, înainte de a deveni administrator și acționar indirect la Euromedia, prieten cu deputatul PSD Vlad Cosma, fiul președintelui CJ Mircea Cosma, în a cărui firmă a fost angajat în studenție ca webdesigner.
În presa locală din 2006, numele său apare alături de cel al lui Vlad Cosma (cu care era coleg la Universitatea Petrol Gaze) ca fiind între cei 4 premianți ai firmei Oznet L din Ploiești la un concurs în SUA. Potrivit declarației de interese a deputatului PSD, Oznet L îl are ca unic acționar pe Vlad Cosma, cel care arăta, într-un interviu în „Adevărul”, că cel care l-a inspirat în alegerea afacerii a fost Sebastian Ghiță: „Când am terminat liceul m-am apucat de software, programare web. Recunosc, am fost inspirat în chestia asta și de bunul meu prieten, Sebastian Ghiță, cu care am fost coleg de liceu – el e cu cinci ani mai mare și l-am urmat ca model”.
Sebastian Ghiță și Vlad Cosma. Sursa foto: contul pe Facebook al lui Vlad Cosma
Înainte de a intra în afacerea afișajului stradal, Costin Ciobanu s-a asociat cu George Nicolaie și Ovidiu Traian Semenescu în Createlier SRL, companie înființată în 2012 care în primul an a avut cifra de afaceri zero și niciun angajat, iar în 2013, anul în care și-a permis achiziționarea celui mai mare jucător intern din outdoor, a urcat la 57.560 de lei cifră de afaceri și un profit de 3.318.072 de lei făcute cu un singur angajat într-un birou din Popa Nan.
OVIDIU SEMENESCU. În vârstă de 46 de ani, Ovidiu Semenescu și-a legat numele de poziția de consilierla Apa Nova, dar, potrivit informațiilor Paginademedia.ro, și de finanțarea în trecut a canalului de business Money.ro și a site-ului stireazilei.ro. Anul trecut a intrat, printr-o firmă care face afaceri în domeniul activităților sportive, în mod indirect, în acționariatul Euromedia, cea mai importantă companie din panotajul din România.
În paralel, s-a alăturat, potrivit sursei citate, Inițiativei România Liberală, o facțiune a PNL inițiată după un conflict cu Crin Antonescu, de primarul sectorului 1, Andrei Chiliman, sprijinit, între alții, de Vlad Moisescu, fostul lider al PNL Sector 1. De altfel, Ovidiu Semenescu apare ca președinte al Asociației Cercul Românesc care îi grupează, ca mamebri, pe Vlad Moisescu, PDL-istul Silvian Ionescu și omul de afaceri Horia Simu.
După alegerile europarlamentare, ILR a fuzionat cu PDL, aflându-se în prezent în interiorul ACL și în spatele lui Klaus Iohannis. O relație de prietenie există de asemenea între Ovidiu Semenescu și deputatul Dan Cristian Popescu, ales sub sigla FC și aflat în prezent în PDL.
Cine conduce prima companie de outdoor din România
IONUȚ COLDEA. Numit pe 24 ianuarie 2014 director general al Euromedia și membru în Consiliul de Administrație al companiei, Ionuț Coldea a fost prezentat ca având 10 ani de experiență pe piața de publicitate outdoor din România
Are 40 de ani și este jucător de bridge din anii `90. Face parte din echipa națională de bridge a României și din conducerea Federației Română de Bridge al cărei președinte este liberalul Ludovic Orban;
În această calitate, sponsorizează Federația Română de Bridge de mai mulți ani.
Apare cu 25% în acționariatul firmei Wide Screen Media SRL alături de George Nicolaie, cel care deține restul de 75% din acțiunile agenției. (Sursa foto: contul personal pe Facebook)
SORIN ENACHE. Cunoscut pe piața media ca director de vânzări de publicitate mai întâi la MediaPro Group (1994-2003), apoi la Realitatea TV (2008-2012), Sorin Enache a intrat în prim-plan în 2010, după ce numele său a apărut în mai multe interceptări din dosarul lui Sorin Ovidiu Vîntu în care era descris ca om de încredere al acestuia.
Tot o înregistrare audio, atribuită lui Vîntu și datată aprilie 2011, consacra transferul de putere la Realitatea TV între proprietarul de la acea vreme al postului și managerul Sebastian Ghiță, transfer care includea și influența asupra lui Sorin Enache. „Sebastian, orice ai nevoie, sunt lânga tine. Nu te f… la cap, nu te tulbur, eu nici nu-l mai sun pe Enache… Aseara (12 aprilie 2011, n.red.) i-am dat comanda, am transferat comanda către tine”, spune SOV. Răspunsul lui Ghiță: „Eu n-am probleme cu Enache…”. Ulterior, Sorin Enache a fost numit membru în Consiliul de Administrație și șef al acestuia, la sugestia lui Sebastian Ghiță.
În prezent, la 46 de ani, Sorin Enache este administrator și membru în CA la Euromedia, numit în această poziție pe 9 decembrie 2013, după o scurtă perioadă ca director executiv regional Adevărul Holding (2011-2012). Din iunie 2013, este proprietar al unei agenții de publicitate din Brașov: Spider Communications. (Sursa foto: Mediafax Foto// Liviu Adăscăliței)
UPDATE. Sorin Enache a declarat pentru Paginademedia.ro că a demisionat din Consiliul de Administrație al Euromedia de la 1 octombrie.
Oamenii din față ai Affichage România
LIVIU URUC. La 32 de ani, Liviu Uruc este, potrivit datelor oficiale, unul dintre cei mai importanți oameni de afaceri din industria outdoor din România. În scripte, tânărul business man deține 60% din Affichage România, a doua mare companie națională de panotaj, creditată de BRAT cu 23% dintr-o piață de 30 de milioane de euro pe an.
Mai puțin cunoscută este însă prietenia sa din copilărie cu Alexandru Iacobescu, managerul RTV și al clubului de baschet Asesoft pe care deputatul PSD Sebastian Ghiță l-ar fi împrumutat, potrivit declarației sale de avere cu 90,3 de milioane de euro și 4 milioane de dolari, dar și cu fratele acestuia, Vlad Iacobescu, cunoscut ca „Picolo”, cu care Liviu Uruc obișnuiește să își petreacă vacanțele, unul din locurile favorite ale celor trei fiind insula Mikonos din Grecia. Fost angajat al RTV, Liviu Uruc obișnuiește de altfel, susțin surse contactate de Gândul, să își facă deseori apariția în birourile șefilor postului tv aflat sub influența lui Sebastian Ghiță. O fotografie de la un meci de baschet din luna februarie, publicată de Rise Project, îl înfățișează pe Alex Iacobescu alături de premierul Victor Ponta, actual candidat la președinție, și de Sebastian Ghiță. (Sursa foto: contul pe Facebook al lui Liviu Uruc)
RENE ROSENBERG. Cetățean german, până recent căsătorit cu Paula Ioana Rosenberg, împreună cu care deține, de mai mulți ani, firma de consultanță în management Rosenberg & Partners Consulting SRL, Rene Rosenberg a apărut în prim-plan în România în decembrie 2011 când, după plecarea americanilor de la Ventris LLC din acționariatul Affichage România, a fost numit de elvețienii de la Affichage Holding CEO al companiei ciu sediul la București.
La începutul anului trecut, primele zvonuri legate de vânzarea Euromedia i-au inclusi numele printre cei interesați de tranzacție în ideea creării unei mari companii care să acopere 40% din piață. În decembrie 2013 a preluat, în schimb, Affichage România prin firma Boyana Business Services Eood în care, potrivit datelor de la Regsitrul Comerțului din Bulgaria, îi aparține.
În prezent, deține, prin BBS au în mod direct, pachetele majoritare în 7 companii în care Liviu Uruc și Răzvan Negoescu au 60%, respectiv 10%. Este vorba de 7 agenții de publicitate, toate având sediul în aceeași clădire cu Affichage România, pe strada Biharia 66-67.