Prima pagină » Știri politice » Gitenstein: Discuțiile privind achiziția de către România de avioane F16 nu sunt înghețate

Gitenstein: Discuțiile privind achiziția de către România de avioane F16 nu sunt înghețate

Gitenstein: Discuțiile privind achiziția de către România de avioane F16 nu sunt înghețate
Ambasadorul SUA, Mark Gitenstein, a declarat, joi seară, că discuțiile româno-americane privind achiziționarea de către Armata Română a avioanelor F16 nu sunt "înghețate".

 

Ambasadorul SUA, Mark Gitenstein, a declarat, joi seară, că discuțiile româno-americane privind achiziționarea de către Armata Română a avioanelor F16 nu sunt „înghețate”.

„Au avut loc discuții pe această temă pe parcursul mandatului meu. Nu sunt înghețate, așa cum nu sunt nici toate celelalte aspecte ca urmare a schimbării Guvernului”, a spus ambasadorul, la TVR Info.

El a arătat că obiectivul pentru Armata Română, în contextul scoaterii din uz al aparatelor Mig 21, trebuie să fie antrenarea piloților pentru noua generație de avioane, indiferent dacă acestea vor fi F16 vechi sau noi.

„Cererea inițială ca SUA să ia în considerare vânzarea de avioane României a venit din partea Guvernului român. A fost discuție constantă între guvernele celor două țări. Problema este costul foarte ridicat. Un F16 nou costă aproximativ 100.000.000 de dolari, iar avioanele MiG 21 ale României vor fi scoase din uz. Sunt de acord cu evaluarea făcută de Armata Română, că este necesară trecerea la o nouă generație de avioane și vrem să vă ajutăm să faceți acest lucru. Însă este posibil ca avioanele să nu fie noi sau doar o parte să fie noi, o parte vechi. Este important să rețineți însă că tranzacția este făcută cu Forțele Aeriene ale SUA, cu programele sale de pregătire și de integrare a tehnologiei. Acesta este obiectivul nostru acum: găsirea unei modalități de începere a selecției și antrenării piloților pentru trecerea la următoarea generație de avioane. Este important să existe avioane disponibile cât mai curând posibil, pentru că Forțele Aeriene americane nu îi vor pregăti pe piloți dacă ei nu au avioane pe care să le piloteze. Nu trebuie neapărat să fie avioane noi. Pot fi avioane recondiționate (…) în acest moment este importantă selecția, pregătirea piloților și existența avioanelor necesare pentru a vă apăra spațiul aerian”, a explicat Gitenstein la TVR Info.

De asemenea, el a arătat că există avioane recondiționate care au 95% din capacitățile avioanelor noi. „Există avioane recondiționate care au 95% din capacitățile avioanelor noi. Chiar au zburat în zona interzisă zborului din Libia. Am vorbit recent cu unul dintre reprezentanții conducerii companiei Lockheed Martin, care mi-a spus că a fost pilot timp de 20 de ani și în niciuna dintre operațiunile NATO nu a pilotat un avion nou. Așadar problema nu este dacă avioanele sunt noi sau vechi. Este important să se înceapă pregătirea piloților și obținerea avioanelor pentru a putea fi folosite. Altfel, dacă se face pregătirea piloților, dar nu au ce pilota, programele de pregătire vor fi inutile”, a spus Gitenstein.

El a mai arătat că achiziția mai întâi de către România a avioanelor F16 vechi nu înseamnă că mai târziu nu vor putea fi achiziționate și avioane noi.

Ambasadorul agreat al Olandei la București, Matthijs van Bonzel, a declarat într-un interviu pentru MEDIAFAX că Olanda ar putea vinde României 15 avioane F16 în uz, dar bine întreținute, diplomatul precizând însă că această eventuală tranzacție nu are legătură cu o flexibilizare privind Schengen.

Vicepreședintele Comisiei de apărare din Camera Deputaților, George Scutaru, a declarat, în 29 martie, pentru MEDIAFAX, că România are în prezent posibilitatea de a opta între achiziționarea de avioane F16 în uz, aflate în dotarea forțelor olandeze și portugheze, sau achiziționarea de avioane F16 noi, care însă sunt prea scumpe.

„România are de optat între soluția avioanelor în uz F16, aflate în prezent în dotarea forțelor aeriene olandeze și portugheze și care pot fi disponibilizate pentru țări interesate, sau între avioane noi F16, dar ale căror costuri depășesc actualele posibilități financiare ale Guvernului”, a declarat Scutaru, pentru MEDIAFAX.

Președintele Traian Băsescu declara, în decembrie 2011, după o ședință CSAT, că în 2015 perioada de zbor a actualelor MiG-uri se epuizează și preciza că România nu are resurse pentru 48 de avioane multirol, dar achiziționarea trebuie să înceapă, chiar și în ritmul de o aeronavă pe an.

Președintele a menționat că subiectul a fost discutat în CSAT, fără a se lua o decizie. „Se prefigurează o situație critică. În 2015, avioanele pe care le avem își epuizează resursa, iar România nu este încă în poziția de a spune că își va respecta obligațiile asumate atunci când a intrat în NATO, și anume de a contribui cu 48 de astfel de avioane la forțele NATO, dar și la apărarea propriului teritoriu”, spunea președintele în decembrie 2011.

El adăuga că, pentru a nu se decredibiliza ca stat membru NATO, România trebuie să evite situația în care alte țări ar veni să execute misiunile de patrulare aeriană. „Ea (patrularea aeriană de către alte țări – n.r.) este și costisitoare și umilitoare din punct de vedere al capacității forțelor armate în general și al forțelor aeriene în special”, aprecia Traian Băsescu.

Citește și