„Nu gândiți precum gândacii! De ce nu sunt de vină gândacii, liliecii ori urșii pentru blocarea construirii autostrăzilor din România. Una dintre cele mai mizerabile manipulări, lansată în aceste zile de fostul ministru PSD al Dezvoltării, e cea potrivit căreia Uniunea Europeană (mai exact Comisia Europeană) ar «bloca» investiția în Autostrada Pitești – Sibiu, din cauza… gândacului croitor”, a transmis senatorul USR Mihai Goțiu, marți, pe Facebook.
Senatorul USR a spus că afirmațiile referitoare la interdicțiile Uniunii Europene fac parte din „discursul conspiraționist anti-european al PSD”.
„Prima manipulare: «UE ne-ar vrea răul și vrea să blocheze dezvoltarea României». E o acuzație clasică, din repertoriul discursului conspiraționist anti-european al PSD. Dincolo de elementul factual (bucata de autostradă în discuție face parte din coridorul pan-european susținut de UE), teza asta se bate cap în cap cu altă teză conspiraționistă a anti-europenilor – cea potrivit căreia România a fost primită în UE doar pentru a deveni «piață de consum pentru mărfurile și produsele companiilor»”, a motivat senatorul.
Mihai Goțiu a subliniat că UE are tot interesul ca autostrada să fie terminată cât mai repede.
„Păi dacă ar fi adevărată a doua teză consipraționistă, atunci UE ar avea tot interesul ca autostrada să fie cât mai repede terminată, indiferent de condițiile în care s-ar construi, tocmai pentru ca produsele și mărfurile companiilor vestice să ajungă mai repede și cu costuri mai mici la consumatorii autohtoni și pentru ca aceste companii să aibă acces mai facil la mâna de lucru, relativ ieftină din țara noastră. Doar cineva cu mintea cât a unui gândac n-ar putea să nu sesizeze schizofrenia asta din discursul conspiraționist anti-european al PSD”, a argumentat el.
Acesta a mai spus că situația actuală a autostrăzii are la bază incompetența celor care au realizat planurile de management și a celor care le-au aprobat.
„Marea manipulare: «Gândacul croitor blochează autostrada». Un fals grosolan. Finanțarea autostrăzii e în discuție pentru că planurile de management ale ariilor naturale protejate din România nu există sau au fost adoptate chiar dacă erau greșite și nu respectau condițiile necesare pentru a fi adoptate. Aceasta este o problemă sistemică, valabilă peste tot în România. Cum s-a ajuns aici? Pe de o parte, e vorba, evident, de incompetență. Atât din partea celor care au realizat planurile de management (în cazul celor care există), cât și a celor care le-au aprobat (care nu au verificat dacă îndeplinesc toate condițiile pentru a fi aprobate)”, a explicat Goțiu.
Senatorul Mihai Goțiu a precizat că aceste planuri de management sunt prost făcute în interesul politicienilor, fiind vorba de corupție.
„Pe de altă parte, da, vorbim de corupție, mică și mare. Planurile de management sunt amânate sau prost făcute pentru a putea permite distrugeri de mediu în interesul rețelelor din jurul politicienilor locali și de la nivel central. Vezi ce se întâmplă în Parcul Natural Bucegi cu proiectul imobiliar din vârf de munte, care a iritat opinia publică la sfârșitul anului trecut. Sau lipsa planului de management pentru Parcul Național Semenic – Cheile Carașului, unde Romsilva permite tăieri în mare viteză în zonele cu valoare deosebită. Iar lista e lungă, extrem de lungă”, a mai zis acesta.
Goțiu a adăugat că unii evalatori de mediu trec în studiile de impact asupra mediului inclusiv „tâmpenii și falsuri grosolane”, dacă asta vrea beneficiarul.
„Iar la asta se adaugă prestația unor evaluatori de mediu, care, la comandă și contra-cost, trec în studiile de impact asupra mediului ce vrea beneficiarul. Inclusiv tâmpenii și falsuri grosolane care nu se verifică pe teren! Există, din câte știu, un singur astfel de expert, pus pe bară în urma unei decizii definitive a instanțelor de judecată care l-au condamnat penal pentru astfel de studii (Sergiu Mihuț îl cheamă, «celebru» în branșă, dar nu singurul)”, a reiterat senarorul.
„Ca să fie clar. Uniunea Europeană (prin Comisia Europeană) vrea să finanțeze (să investească) Autostrada Pitești – Sibiu! Dar vrea să fie respectate și Directivele de mediu, precum în toate țările occidentale. Asta chiar dacă înseamnă asumarea unor costuri suplimentare (dacă e cazul), pe care le va suporta tot UE, de va fi nevoie. Că de asta există Directivele de mediu, care pornesc de la ideea că asumarea unor costuri suplimentare acum, reprezintă economii substanțiale, pe termen mediu și lung, care ar arunca în aer facturile lăsate în plată generațiilor viitoare din cauza distrugerilor de mediu. Pentru că nu doar gândacul croitor e protejat pe Valea Oltului, ci întregul ecosistem, biodiversitatea și habitatele tutror speciilor din zonă. Inclusiv a celei denumite științific homo sapiens”, a conchis el.
Fostul ministru Răzvan Cuc a postat pe Facebook scrisoarea Comisie Europene în care i se cer Guvernului clarificări cu privire la unele aspecte de mediu ale proeictului autostrăzii Sibiu-Pitești, printre care o sprecie de insectă care trăiește în zonă.
În documentul prezentat de Cuc, oficialii europeni cer lămuriri legate de impactul proiectului asupra ariilor Natura 2000 iar gândacul de care vorbește Cuc este „Morimus funereus”, numit popular gândacul croitor al stejarului, are mărimea de 20-35 mm și culoarea neagră, care se află pe lista speciilor amenințate.
Răzvan Cuc a anunțat, sâmbătă 11 ianuarie, că oficialii Comisiei Europene au trimis o notificare pentru suspendarea finanțării din fonduri europene a autostrăzii Sibiu-Pitești.
Și ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a dat, luni, asigurări că finanțarea Autostrăzii Râmnicu Vâlcea-Sibiu nu este în pericol de a fi suspendată și că va răspunde solicitărilor trimise de Comisia Europeană. Acesta a mai precizat că protejarea unei anumite specii de gândac de pe traseul autostrăzii este „o falsă problemă”.
Sursă FOTO: Mihai Goțiu / Facebook