Guvernul contestă la CCR majorările salariale decise de Parlament
„Pe aceste baze suntem nevoiți să cerem un control de constituționalitate (…) O să solicităm acest control de constituționalitate (…) prevederile ordonanței, așa cum au fost adoptate de Guvern, rămân în vigoare. Problema acestei modificări a OUG e lipsa de coerență și de integrare a acestor decizii într-o abordare coerentă a politicii salariale pe termen lung”, a afirmat Dacian Cioloș, marți, în cadrul unei declarații de presă la Guvern.
Premierul a avertizat faptul că „o abordare populistă, electorală a politicii salariale fără o analiză în spate și fără o dezbatere publică pe acest subiect” riscă să pună în pericol posibilitatea Guvernului și Parlamentului de a adopta și aplica o politică a salarizării unitare.
„Este vorba de impactul în anii următori, nu de câte economii putem face anul acesta pentru că crește foarte mult masa salarială cu adoptarea acestei ordonanțe și spuneam că utilizarea acestei marje bugetare pentru a crește salariile în educație și sănătate periclitează aplicarea unei legi a salarizării unitare, dacă se aplică și această ordonanță, pentru că se strică echilibrele”, a explicat Cioloș.
Totodată, premierul a declarat că în ședința comisiilor reunite de muncă și buget din Camera Deputaților, săptămâna trecută, în care s-a decis acordarea majorărilor salariale în sănătate și educație, s-au discutat și votat amendamente care nu erau încă formulate clar, în condițiile în care „procedura și legislația spun că e nevoie de un punct de vedere al Guvernului”. În acest context, Cioloș a reamintit și de răspunsul pe care secretarul de stat din Ministerul Muncii l-a primit, la acel moment, când a întrebat dacă s-a făcut o analiză de impact.
„În al doilea rând, nu se poate ca Parlamentul să nu fi știut de Legea responsabilității fiscal-bugetare care spune că cu șase luni înainte de alergerile parlamentare nu se mai adoptă acte normative care vizează măriri salariale. Această lege oricum prevede foarte clar că instituțiile publice nu adoptă astfel de acte normative și, conform definiției instituțiilor publice, instituție publică e și Parlamentul, nu doar Guvernul”, a mai spus Cioloș.
Mai mult, în viziunea sa, „dacă s-ar fi dorit într-adevăr ca această lege adoptată să fie constituțională și aplicabilă, s-ar fi respectat principiul bicameralismului, care spune că o lege care e modificată fundamental față de formula votată de cealaltă cameră, e întoarsă la camera inițială pentru a fi discutate și votate amendamentele”. În acest sens, Cioloș a subliniat că OUG 20 a fost „a fost modificată substanțial în Camera Deputaților” fără ca Senatul să fie consultat și fără să i se ceară votul pe cele amendamente.
„În plus, OUG 20 e în Parlament de câteva luni de zile. Deci dacă s-ar fi dorit să se vină cu creșteri de salarii argumentate, ar fi fost timp pentru o dezbatere reală și pentru a veni cu argumente consistente și neatacabile. Dincolo de aceste lucruri, care țin de Constituție și de legislație, această lege de modificare a ordonanței, așa cum a fost votată, afectează niște principii pe care Guvernul și-a bazat deciziile privind majorările salariale. Guvernul nu a contestat și nu contestă nevoia de ajustare, de mărire a salariilor în sectoarele bugetare. Dincolo de măririle ca atare, pentru noi esențial e corectarea unor inechități care persistă în sistem”, a detaliat Cioloș.
Formula în care a fost modificată ordonanța, mai explică Cioloș, adâncește inechitățile salariale pe care Guvernul a încercat să le repare.
„Am încercat să reparăm un lucru și acum o luăm de la capăt”, a completat Cioloș.
„Pentru mine a guverna responsabil și cu bun-simț înseamnă a ține cont de toate lucrurile astea, pentru a le arăta oamenilor că te gândești la ei și nu la voturile pe care ți le-ar putea da într-un anumit context”, a ținut să precizeze șeful Guvernului.
Cioloș s-a referit și la afirmația lui Liviu Dragnea, potrivit căreia Guvernul ar avea bani pentru majorări în condițiile în care nu a cheltuit banii alocați pentru investiții.
„Încă nu știm cât o să ne rămână din banii alocați pentru investiții”, a punctat Cioloș, explicând că astfel de decizii, privind majorările salariale, „au un impact recurent în fiecare an”, iar creșterea masei salariale trebuie să fie asigurată în planificarea bugetară.
„Asta presupunând că vei avea colectări la buget, dar această creștere a masei salariale decisă acum reduce mult marja de manevră pentru alte politicii la fel de importante în educație și în sănătate. Modificarea acestei ordonanțe, cu acest impact bugetar, periclitează posibilitatea în perioda următoare de a adopta și de a aplica o lege a salarizării unitare pentru că, în mod clar, acest impact bugetar care vizează doar sănătatea și educația va avea un efect negativ asupra marjei bugetare pe care am putea-o avea, pentru a aplica o lege a salarizării unitare care să vizeze tot sectorul bugetar”, a mai explicat Cioloș.
În plus, premierul a subliniat faptul că „dacă ar fi fost un dialog onest între Guvern și comisiile parlamentare, probabil că o parte din aceste vicii ar fi putut fi corectate în timp”.
Pe de altă parte, Cioloș a explicat, întrebat de legea salarizării unitare, că Executivul a constatat că „acea lege a fost făcută fără să se cunoască realitatea nivelului salariilor de pe teren”. Potrivit acestuia, Guvernul lucrează, momentan, la construirea acelei baze de date care să arate exact care sunt salariile.
„La Ministerul Muncii se lucrează, acum, și e într-o fază avansată această bază de date cu toate salariile din sistemul bugetar și, în felul acesta, vom verifica orice grilă de salarizare care va fi propusă. Sunt discuții ale ministerului cu sindicatele și o să ieșim cu această propunere”, a conchis Cioloș.