Guvernul modifică OUG privind GUVERNANȚA CORPORATIVĂ a întreprinderilor publice / OUG este jalon în PNRR / Ciolacu: Eliminăm toate excepțiile

Publicat: 09 09. 2024, 11:34
Actualizat: 09 09. 2024, 13:20

This browser does not support the video element.

Guvernul urmează să adopte, în şedinţa de luni, Ordonanţa de urgenţă privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice. Modificarea legislației privind ordonanța corporativă este cuprinsă în jalonul 439 din PNRR. 

UPDATE

Premierul Marcel Ciolacu a declarat, la începutul ședinței, că, prin acest act normativ, se elimină „toate excepțiile”.

Aliniem azi legislația privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice și îndeplinim astfel, integral, un jalon esențial din PNRR. Eliminăm toate excepțiile și aplicăm aceste reguli corporatiste inclusiv companiilor de stat din industria de apărare, precum și în cazul RAAPPS, a afirmat șeful Executivului.

Știrea inițială.

Executivul are pe ordinea de zi proiectul de ordonanţă de urgenţă pentru modificarea şi completarea OUG nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice.

Conform notei de fundamentare a OUG, „măsurile propuse prin prezentul proiect de act normativ au ca scop alinierea legislaţiei privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice la cerinţele prevăzute în CID, respectiv eliminarea tuturor excepţiilor de la aplicarea de către întreprinderile publice a legislaţiei privind guvernanţa corporativă”.

În acest sens, se propune eliminarea de la art. 1 alin. (6) a literei a), care reglementa exceptarea RA-APPS de la aplicarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011.

Totodată, prin prezentul proiect de act normativ se propune ca cerinţa privitoare la verificarea suplimentară de securitate prevăzută pentru procedura de selecţie a membrilor consiliilor de administraţie din domeniul industriei de apărare şi securitate naţională să se aplice şi în ceea ce priveşte selecţia membrilor consiliului de administraţie al întreprinderilor publice care au ca obiect de activitate administrarea bazei materiale de reprezentare şi protocol, prin raportare la specificul atribuţiilor RA-APPS, care implică şi cerinţe din domeniul siguranţei şi securităţii naţionale”.

Mandatul membrilor consiliului de administrație al RA-APPS este de 4 ani, potrivit legislației aplicabile.

Prevederile actului normativ se aplică întreprinderilor publice din industria de apărare şi securitate naţională, precum şi celor care au ca obiect de activitate administrarea bazei materiale de reprezentare şi protocol.

În aceste cazuri, procedura de selecţie a membrilor consiliului de administraţie cuprinde o etapă suplimentară, constând în efectuarea verificării de securitate prevăzută de Standardele naţionale de protecţie a informaţiilor clasificate în România.

În situaţia în care un candidat selectat nu a obţinut avizul favorabil necesar accesului la informaţii clasificate, acesta nu poate fi numit în funcţia de administrator al întreprinderii publice, se arată în OUG.

Ordonanţa mai menţionează că în cazul în care funcţiile de preşedinte şi de vicepreşedinţi ai AMEPIP sunt sau devin vacante, Secretariatul General al Guvernului va proceda de îndată la organizarea procesului de selecţie a candidaţilor pentru funcţiile de preşedinte şi vicepreşedinte.

În această situaţie, prim-ministrul numeşte, prin decizie, preşedintele şi vicepreşedinţii, interimari, până la data numirii conducerii instituţiei, dar nu mai mult de 6 luni.

CITEȘTE ȘI: