Prima pagină » Știri politice » Guvernul pică, ordonanțele rămân. Cum a „strecurat” Executivul PNL schimbări majore în ceasul al 12-lea de guvernare

Guvernul pică, ordonanțele rămân. Cum a „strecurat” Executivul PNL schimbări majore în ceasul al 12-lea de guvernare

Guvernul pică, ordonanțele rămân. Cum a „strecurat
Societatea civilă reacționează după ședința de guvern de marți, 4 februarie. Adoptarea a 25 de ordonanțe de urgență într-o singură ședință de guvern este un act „ostentativ și ipocrit", fiind în același timp o „forțare a principiilor democratice prevăzute în Constituție" - spun cei de la APADOR-CH.

Organizația non-guvernamentală APADOR-CH a anunțat că va cere Avocatului Poporului să atace la Curtea Constituțională toate ordonanțele adoptate de Guvernul Orban care nu erau urgente. Între timp, Avocatul Poporului s-a autosesizat pe această temă.

APADOR-CH  consideră că adoptarea a 25 de ordonanțe de urgență într-o singură ședință de guvern, la data de 4 februarie 2020, reprezintă o forțare a principiilor democratice prevăzute în Constituție.

„Acest act de forțare a limitelor democrației este și ostentativ, ordonanțele de urgență fiind adoptate cu o seară înainte de ședința Parlamentului pentru dezbaterea și votarea unei moțiuni de cenzură împotriva guvernului, și ipocrit, întrucât guvernul care a adoptat cele 25 de ordonanțe de urgență este condus de un prim-ministru care, în urmă cu 3 luni (la data de 21 octombrie 2019), pe când se afla în opoziție, a declarat public că „ordonanțele de urgență ar trebui interzise prin Constituție”, se spune în comunicatul APADOR-CH.

Este posibil ca unele ordonanțe de urgență adoptate să conțină prevederi rezonabile, spun activiștii civici, dar, este lipsit de onestitate ca printre acestea să fie „strecurate” alte ordonanțe prin care se aduc schimbări majore sistemului de sănătate, sistemului electoral sau în alte domenii importante.

Pentru adoptarea unei ordonanțe de urgență, guvernul trebuie să dovedească existența unei situații excepționale („de urgență”), care să poată justifica substituirea Parlamentului, ca legiuitor, de către guvern, se mai arată în luarea de poziție: „În cazul celor 25 de ordonanțe de urgență, faptul că guvernul era aproape sigur că în ziua următoare adoptării, 5 februarie 2020, la moțiunea de cenzură, va fi demis (semnalele din presă erau cvasiunanime în acest sens) și a profitat de cele câteva ore în care mai era în funcție pentru a legifera așa cum dorește, nu constituie o împrejurare excepțională, care să justifice din punct de vedere constituțional adoptarea grăbită a 25 de ordonanțe de urgență”.

APADOR-CH va sesiza Avocatul Poporului pentru atacarea la Curtea Constituțională a ordonanțelor de urgență adoptate la data de 4 februarie 2020, care nu îndeplinesc condițiile constituționale.